2019-11-03, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
I den här traden dyker det ofta upp signaturer som verkar ha inside informations fran Greta-gruppen.
Därför undrar jag: Det maste väl finnas en tanke hur Greta skulle ta sig till Europa efter Sydamerikavistelsen och konferensen i Chile? Eller tänkte man "det löser sig alltid"?
Varför fungerar inte den urprungliga lösningen nu?

Att det inte fungerar, beror inte det på att klimatkonferensen flyttades från Santiago till Madrid.

Men hennes lust att resa där andra gör jobbet ser ju inte bra ut. Hon tar på så sätt inte ansvar för sig själv medan hon har åsikter om hur andra reser och hur viktigt det är. Åka snålskjuts visar att hon inte själv tar ansvar för sitt eget resande.
2019-11-03, 14:31
Medlem
Citat:
I den här traden dyker det ofta upp signaturer som verkar ha inside informations fran Greta-gruppen.
Därför undrar jag: Det maste väl finnas en tanke hur Greta skulle ta sig till Europa efter Sydamerikavistelsen och konferensen i Chile? Eller tänkte man "det löser sig alltid"?
Planen var att hon skulle resa hem med klimataktivisterna från Belgien som är på seglats till Sydamerika, Brasilien närmast.
2019-11-03, 14:32
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ungdomarna på skolskeppet hon skulle åkt hem med blev så chockade av platsbytet att de lagt till i Brasilien, en del gråter över sitt öde. Fast lite snopet måste det ha varit, det medges.

De vill lägga om hela konsumtionssamhället men en höjning av priset på tunnelbanebiljetterna i Santiago med 4% orsakade massiva kravaller.
...

Greta-grejen verkar mycket handla om att skapa hat mot Greta. Hade man varit det minsta seriös hade man ordnat en elbil till Greta i USA. Nu åker hon tåg, troligen diesel och 3.3 l, V6, 280 hk KIA. Inga egentliga bildbevis på att hon åker Tesla.

Man låter henne träffa DiCaprio som blev känd för att flyga Cannes-NY t.o.r. i business jet för att hämta miljöutmärkelse.

Hennes backare vill att folk skall bli förb-nnade på henne.
Senast redigerad av wwr 2019-11-03 kl. 14:52.
2019-11-03, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ungdomarna på skolskeppet hon skulle åkt hem med blev så chockade av platsbytet att de lagt till i Brasilien, en del gråter över sitt öde. Fast lite snopet måste det ha varit, det medges.

De vill lägga om hela konsumtionssamhället men en höjning av priset på tunnelbanebiljetterna i Santiago orsakade massiva kravaller.
...

Greta-grejen verkar mycket handla om att skapa hat mot Greta. Hade man varit det minsta seriös hade man ordnat en elbil till Greta i USA. Nu åker hon tåg, troligen diesel och 3.3 l, V6, 280 hk KIA. Inga egentliga bildbevis på att hon åker Tesla.

Man låter henne träffa DiCaprio som blev känd för att flyga Cannes-NY t.o.r. i business jet för att hämta miljöutmärkelse.

Hennes backare vill att folk skall bli förb-nnade på henne.

Nej, jag tror mera att det handlar om att de som driver detta själva sitter mitt i smeten. De är i så hög grad en del av kändis-/mingelkulturen och anywheres-globalismen att de har blivit fartblinda i fråga om Greta, de inser inte hur stötande eller löjeväckande hon och hennes kampanj är för många vanliga människor.
2019-11-03, 14:58
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Planen var att hon skulle resa hem med klimataktivisterna från Belgien som är på seglats till Sydamerika, Brasilien närmast.
Jamendasa! Da far hon väl göra det! Har hon aldrig hört talas om video-konferens?
2019-11-03, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nej, jag tror mera att det handlar om att de som driver detta själva sitter mitt i smeten. De är i så hög grad en del av kändis-/mingelkulturen och anywheres-globalismen att de har blivit fartblinda i fråga om Greta, de inser inte hur stötande eller löjeväckande hon och hennes kampanj är för många vanliga människor.

Eller så är de helt införstådda med att Greta är en annan kändis och att de använder varandra för att stärka sitt varumärke? De är införstådda med att vara falska mot omvärlden, för att de vill vara kändisar och tjäna pengar och kunna konsumera. De kändisar Greta träffar är ju storkonsumenter av allt möjligt. Att Greta åker snålskjuts på andra spelar ingen roll för kändisarna.
2019-11-03, 15:25
Medlem
Galet trollad av FN. Jag menar, de kunde flyttat till Argentina eller annat land i Sydamerika. Nepp Spanien. Vilken örfil haha!
2019-11-03, 15:30
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
1. Du pratade lyxkryssare som ett ev alternativ för Greta, nu vet du att där har du 2-5ggr utsläppen.

Nej. Jag informerade en annan person om att det faktiskt går lyxkryssare även i november men påpekade att det är tveksamt om det är något för Greta.

För övrigt så är alla de här beräkningarna om CO2-utsläpp / person mest tankelekar om det gäller en person som reser utanför det ordinarie systemet. Dina utsläppsberäkningar är generella beräkningar baserat på CO2-utsläpp dividerat med antal kryssningsresenärer. Men Gretas CO2-utsläpp blir ju inte så höga. I själva verket är de ju knappt ens mätbara.

Det bör ju påpekas att även om kryssningsfartyget åker helt tomt (helt utan passagerare) mellan USA och Europa så släpper den ändå ut stora mängder med CO2. Så CO2-utsläppen står inte i direkt förhållande till antal passagerare under en specifik tur. Noll passagerare innebär inte noll i utsläpp.

I Gretas fall är det fråga om symbolik. Vilket ressätt är sämst PR-mässigt och vilket är bäst PR-mässigt, av de val som finns att tillgå? Queen Mary 2 är nog knappast ett bra val PR-mässigt, men sett till (Gretas) CO2-utsläpp så är det dock helt försumbart.

Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
2. Du menar alltså om vi alla bara åker som fripassagerare så gills inte resan och därför kan vi åka. Om jag och min familj åker till Kanarieöarna till jul, som fripassagerare så är det mao ok enligt ditt resonemang. Måste vi jobba under dessa 5 timmar, eller räcker det med att vi finner oss ha ett högre syfte?

Vi pratar enbart om Greta. Om Greta och hennes symboliska havsresor.

På samma sätt som att alla inte kan segla över världshaven i små segelbåtar (som Greta gjorde) så kan ju inte alla åka som "fripassagerare" på båtar och flyg. Det är helt olika saker.

Nu är det en persons resa som diskuteras. Dessutom sannolikt en engångsföreteelse.

Man kan förstås ha åsikter om detta, men att hantera 1 miljon personer innebär i regel alltid att andra lösningar krävs än att hantera 1 person.
Senast redigerad av -Info- 2019-11-03 kl. 15:32.
2019-11-03, 15:40
Medlem
Greta får väl ta privatjet i likhet med Barack Obama & Co.
2019-11-03, 15:43
Medlem
wwrs avatar
Hon flyger inte, hon förbjuder sina föräldrar att flyga, hon har deltagit i att skapa begreppet flygskam, hon seglar över Atlanten.

De som tror på klimatteorin skall självklart anpassa sitt resande efter den. Annars tappar de trovärdighet.

Man kan naturligtvis inte säga att flygen går ändå. Tanken är ju att stimulera andra sätt att resa och på sikt "bojkotta" flyg.

Handling och inte ord sade hon själv när hon skällde ut oss i Norden.

Skall bli mycket intressant att se hur spanjorerna får hem henne. Tiden kanske räcker för segling.
Senast redigerad av wwr 2019-11-03 kl. 15:46.
2019-11-03, 15:49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleBabyNothing
Hur vet du det? Finns många som ser klimatet som en fråga för eliterna och att då kändisar som åker privatjet håller på och predikar lär knappast göra att denna skara plötsligt ändrar sig. Detta kan alltså även ha motsatt effekt. T.o.m. Greta herself säger att man ska lyssna på forskare. Ironiskt nog har hon börjat mingla allt mer och mer med kändisar. Att Kim Kardashian hyllar Greta handlar om personligt varumärke.

Tänk på att jag även skrev:

"Vad kändisar gör och säger påverkar folk"

De ska inte enbart prata utan de måste även agera. Då kan det börja påverka folk. Om de enbart pratar så påverkar det inte så mycket.

Att kändisar påverkar andra vet vi. Företag lägger ut miljarder på att deras varor ska synas med kändisar. Det gör de inte för att det är roligt utan för att de vet att det ger effekt. Det är bra om de pratar om varorna, men bäst är om de använder varorna och folk ser det.
2019-11-03, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X

Så sant! Vad man än anser om klimatförändringar så framstår det som oseriöst med allt kändismingel

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in