Citat:
Ursprungligen postat av
Nixter
1. Du pratade lyxkryssare som ett ev alternativ för Greta, nu vet du att där har du 2-5ggr utsläppen.
Nej. Jag informerade en annan person om att det faktiskt går lyxkryssare även i november men påpekade att det är tveksamt om det är något för Greta.
För övrigt så är alla de här beräkningarna om CO2-utsläpp / person mest tankelekar om det gäller
en person som reser utanför det ordinarie systemet. Dina utsläppsberäkningar är generella beräkningar baserat på CO2-utsläpp dividerat med antal kryssningsresenärer. Men Gretas CO2-utsläpp blir ju inte så höga. I själva verket är de ju knappt ens mätbara.
Det bör ju påpekas att även om kryssningsfartyget åker helt tomt (helt utan passagerare) mellan USA och Europa så släpper den ändå ut stora mängder med CO2. Så CO2-utsläppen står inte i direkt förhållande till antal passagerare under en specifik tur. Noll passagerare innebär inte noll i utsläpp.
I Gretas fall är det fråga om symbolik. Vilket ressätt är sämst PR-mässigt och vilket är bäst PR-mässigt, av de val som finns att tillgå? Queen Mary 2 är nog knappast ett bra val PR-mässigt, men sett till (Gretas) CO2-utsläpp så är det dock helt försumbart.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nixter
2. Du menar alltså om vi alla bara åker som fripassagerare så gills inte resan och därför kan vi åka. Om jag och min familj åker till Kanarieöarna till jul, som fripassagerare så är det mao ok enligt ditt resonemang. Måste vi jobba under dessa 5 timmar, eller räcker det med att vi finner oss ha ett högre syfte?
Vi pratar enbart om
Greta. Om Greta och hennes
symboliska havsresor.
På samma sätt som att alla inte kan segla över världshaven i små segelbåtar (som Greta gjorde) så kan ju inte alla åka som "fripassagerare" på båtar och flyg. Det är helt olika saker.
Nu är det en persons resa som diskuteras. Dessutom sannolikt en engångsföreteelse.
Man kan förstås ha åsikter om detta, men att hantera 1 miljon personer innebär i regel alltid att andra lösningar krävs än att hantera 1 person.