Flashback bygger pepparkakshus!
2019-11-16, 23:51
Medlem
SnuskigGubbes avatar
Solpaneler i mitt arsle tror ni på fullaste alvar att hon har det på båten hon åker på ??
2019-11-17, 00:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnuskigGubbe
Solpaneler i mitt arsle tror ni på fullaste alvar att hon har det på båten hon åker på ??

Enligt kaptenen själv så:

https://sailing-lavagabonde.com/money-money-money/

Some of the improvements that I have made to La Vagabonde to make life first bearable then comfortable have centred around getting more power onboard.

2x Soliban Flexible Solar Panels inc. install 3,463 Euro (sic)
4x Trojan Deep Cycle Lead Acid Batteries 1,400 AUD
1x Air Breeze Wind Generator not inc install 1,920 Euro
1x Yamaha 2KW Generator 1,700 AUD
1x ‘Smart’ Alternator Regulator 80 GBP (this was cheap and awesome)
Senast redigerad av Merwinna 2019-11-17 kl. 00:18.
2019-11-17, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det här är ju tragiskt på riktigt.

Greta stortrivdes på Malizia II, på öppet hav omgiven av några få starka, vänliga män och utan krav, delfiner i sikte. Väl i land i USA började folk dra i henne. Hon skulle ställa upp på fotograferingar, mötte jobbiga journalister, användes som dragplåster av olika grupper som ville få några minuter i rampljuset. Antalet kändisar som visade sig vid hennes sida togs som bevis för hennes framgångar.

I själva verket mådde hon inte bra av alla jippon. Få av oss skulle kanske göra det (hypotetiskt, jag vet). Är man dessutom inom autismspektrat är mig veterligen sannolikheten ännu mindre.

Därför att hon uppoffrar sig. ”I shouldn’t have been here, I should’ve been at SCHOOL”, eller hur hon nu inledde sitt tal i FN. Det är hon som ska rädda vår civilisation, och eftersom politikerna inte lyssnar på forskarna ska hon personligen banka in domedagsprofetiorna i deras huvuden. Inte för att hon vill utan därför att hon tror att det är hennes plikt. Tillsammans med andra barn och ungdomar. Vi vuxna begriper ingenting och tänker dessutom bara på oss själva. En anklagelse som lär vara äldre än alla oss som lever nu.

*
Som sagt, borde hon inte lyssna på experterna som avrådde från att segla över Atlanten den här årstiden i en såpass liten båt? Och att medvetet utsätta en 11-månaders baby för sjösjuka. Fy f-n så ansvarslöst.

Svante borde i sin egenskap av vuxen och förmyndare kunnat sätta ner foten och förhindrat detta. Han framträder i mina ögon alltmer som en lealös cuck.

Svante är ett förbannat mähä och har inte ett dugg att säga till om. Detta har Greta själv bekräftat, tex i Skavlan där hon säger att han inte hade nåt val när hon bestämde att han måste följa med på hennes psykotiska resa, samt att han inte fick köpa en endaste pryl i New York. ”Han fick inte shoppa för mig”

Den där ungjäveln borde läggas över ett knä och få duktigt med smisk, men cucken Svante är inte rätt man att göra det, han är en patetisk ursäkt till ”man”.
2019-11-17, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Svante är med på katamaranen.

Det är han säkert men han omnämndes inte när sjösjukan kom på tal. Då var det bebisen, mamman och Greta som var däckade medans pappan (till bebisen) och Henderson skötte segel osv.
Var i helvete var den lortige hippien då? Men den syltryggen klarar väl inte av att göra ett handtag för fem öre antar jag, det lyser ju patetisk cuck om hela honom.
2019-11-17, 00:40
Medlem
Jofs avatar
Vad tror ni om att fiska? Bra mat. Kokas lämpligen i saltvatten.
Krävs en del utrustning för det. Men det kanske dom har.

Greta tycks ha piggnat till som det ser ut när hon sitter och tar kursen på sjökortet.
Om det blåser som det gör. Kan dom då sakta in så mycket att dom kan hoppa i "sjön" och tvätta av sig ex v. ? Drivankare?
Men det kanske dom inte vill ta sig tid för. Bättre att hiva över sig några hinkar havsvatten.
2019-11-17, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Det var inte direkt mat som jag tänkte på, utan vattentankarnas storlek på båten. Det är tre kvinnor ombord och jag vet hur mycket vatten som går åt till deras bestyr. Det finns två stycken duschar samt ett badkar i båten. Beroende på modell av båten så har den antingen 2 x 250 L eller 2 x 336 L vattentankar. Hur troligt är det man klarar sig i tre veckor med tre kvinnor och ett spädbarn ombord?

Fyra kvinnor, kärringen Svante glömde du.
Fast den slusken verkar aldrig ha tvättat sitt äckliga hår så han duschar nog inte alls.
2019-11-17, 01:16
Medlem
Belavias avatar
Det meat märkliga med Greta är att hon inte tycks reflektera över sin egen resa.. en normal tjej hade ställt sig dessa frågor:

1. Hur kommer det sig att jag som okänd och skolkande grundskole-tjej med ett plakat med 3 ord i ett obetydligt land uppe i hörnet av Europa kunde bli världskänd och få prata på FN-toppmötet och bli kommenterad av Putin och Trump?

2. Hur kommer det sig att media över hela världen lyfter fram mina åsikter som enbart kan namnet på ett klimatdiagram som den politiska aktivistgruppen IPCC presenterar som forskning, medan de som har högre utbildning, är oberoende och kanske har forskat ett helt liv på klimatrelaterade frågor inte får komma fram alla?

Tänker den lille asperianske aktivisten ens på dessa frågor?
2019-11-17, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairEnough
Fyra kvinnor, kärringen Svante glömde du.
Fast den slusken verkar aldrig ha tvättat sitt äckliga hår så han duschar nog inte alls.

Visste inte riktigt hur jag skulle kategorisera honom vid det tillfället.

Efter några dygn utan att tvätta sig så vänjer man sig. Det vet alla som har legat ute i fält och inte har duschat på flera veckor. På båten Malizia II så doppade Svante i alla fall huvudet i en hink vatten. Greta kanske tvingade honom att tvätta håret.
2019-11-17, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairEnough
Svante är ett förbannat mähä och har inte ett dugg att säga till om. Detta har Greta själv bekräftat, tex i Skavlan där hon säger att han inte hade nåt val när hon bestämde att han måste följa med på hennes psykotiska resa, samt att han inte fick köpa en endaste pryl i New York. ”Han fick inte shoppa för mig”

Den där ungjäveln borde läggas över ett knä och få duktigt med smisk, men cucken Svante är inte rätt man att göra det, han är en patetisk ursäkt till ”man”.
Är inte precis Guds gåva till kvinnan. Enligt mig.
2019-11-17, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
En avsaltningsanläggning finns som tillbehör, men frågan är om en sådan är installerad. Den drar säkert också en massa ström. Om den är ansluten till dieselmotorerna, så kan den nog producera 60-90 liter i timmen.

Jag räknade lite och en tank räcker kanske till enbart dricksvatten. Den andra tanken räcker till att tvätta händerna och eventuellt ansiktet. Det går i och för sig också att tvätta sig i havsvatten. Med rätt tvål så får man också lite lödder. Båten har två toaletter som kan fås i antingen färskvatten, eller både färskvatten och havsvatten. Om den är av den första typen som enbart använder färskvatten, så lär det ta slut ganska snabbt (speciellt om besättningen blir dåliga i magen).

Fast nu har hon ju ingen stor bränsletank vad jag förstår. Motorn är bara tänkt som hjälpmotor, och om det finns ett elverk som går på diesel eller rentav gasol, det vet jag inte heller.

Ingen använder färskvatten för toaletten, möjligen om man ligger i hamn och har tillgång till vatten ifrån hamnen. Många hamnar har numera krav på att toavattnet behålls inne i båten, det sk gråvattnet. Och ska förstås tömmas regelbundet av en slamsugarbil

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Vad tror ni om att fiska? Bra mat. Kokas lämpligen i saltvatten.
Krävs en del utrustning för det. Men det kanske dom har.

Greta tycks ha piggnat till som det ser ut när hon sitter och tar kursen på sjökortet.
Om det blåser som det gör. Kan dom då sakta in så mycket att dom kan hoppa i "sjön" och tvätta av sig ex v. ? Drivankare?
Men det kanske dom inte vill ta sig tid för. Bättre att hiva över sig några hinkar havsvatten.

Man kan visst fiska, antingen med en liten trål som släpas efter segelbåten. Men trålen saktar ner farten. Eller om man har spö med fiskedrag, fast då måste man ta ner farten ordentligt, ja man ligger i stort sett stilla.
Men nu är ju Greta vegan påstås det ju här. Alger, dvs sjögräs skulle hon ju kunna äta, men flera sorter är ju tydligen svårsmälta i våra magar.
Ett drivankare lägger man ofta ut när det är stiltje eller nästan stiltje och det är för att räta upp fören mot eller med dyningarna, vågorna. Det gör att segelbåten inte rullar så mycket.
Man lägger också ut drivankare om man nu har råkat ut för segel-, mast- eller roder-haveri och man inte har någon styrning alls och riskerar att gå på grund. Det gör att segelbåten inte driver så fort, drivankaret bromsar alltså. Drivankaret är egentligen en liten trål som släpps ner efter segelbåten

Klart de kan hoppa i och tvätta sig i havet, men det beror ju på hur funtad man är att veta att det är typ 4000 meter djupt där. Man jag gissar att vattnet inte är så varmt där heller.
2019-11-17, 03:44
Medlem
loajsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Men av någon anledning så har de inte gjort det. Varför inte? Kanske för att det inte är så enkelt?

Och att det som hänt med Greta är kanske helt unikt och kan aldrig mer upprepas?

Kan du på ett vetenskapligt sätt redogöra för
koldioxids påverkan på miljön.
Beskriv. med egna ord.
2019-11-17, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det här låter intressant och värt att spinna vidare på. Någon mer som har följt henne och har gjort egna reflektioner?

I sin bok berättar hon minst sagt utlämnande om Beatas tidigare attacker mot henne, både fysiska och verbala. Kanske är det tufft att vara ”ensamstående” förälder under en längre tid utan stöd från Svante? Eller kanske hon slits sönder av oro för Greta och inte alls tycker om den här Atlantseglingen?

Ingen anti-SD-propaganda på länge? Ingenting om alla människors lika värde eller rasism?
Tror att hon försöker att lugna ner sig lite och få lite ordning på nerverna medan Greta är borta. När Greta kommer tillbaka kanske det blir storm i ett vattenglas igen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in