Citat:
Ursprungligen postat av
Snullerux
En avsaltningsanläggning finns som tillbehör, men frågan är om en sådan är installerad. Den drar säkert också en massa ström. Om den är ansluten till dieselmotorerna, så kan den nog producera 60-90 liter i timmen.
Jag räknade lite och en tank räcker kanske till enbart dricksvatten. Den andra tanken räcker till att tvätta händerna och eventuellt ansiktet. Det går i och för sig också att tvätta sig i havsvatten. Med rätt tvål så får man också lite lödder. Båten har två toaletter som kan fås i antingen färskvatten, eller både färskvatten och havsvatten. Om den är av den första typen som enbart använder färskvatten, så lär det ta slut ganska snabbt (speciellt om besättningen blir dåliga i magen).
Fast nu har hon ju ingen stor bränsletank vad jag förstår. Motorn är bara tänkt som hjälpmotor, och om det finns ett elverk som går på diesel eller rentav gasol, det vet jag inte heller.
Ingen använder färskvatten för toaletten, möjligen om man ligger i hamn och har tillgång till vatten ifrån hamnen. Många hamnar har numera krav på att toavattnet behålls inne i båten, det sk gråvattnet. Och ska förstås tömmas regelbundet av en slamsugarbil
Citat:
Ursprungligen postat av
Jof
Vad tror ni om att fiska? Bra mat. Kokas lämpligen i saltvatten.
Krävs en del utrustning för det. Men det kanske dom har.
Greta tycks ha piggnat till som det ser ut när hon sitter och tar kursen på sjökortet.
Om det blåser som det gör. Kan dom då sakta in så mycket att dom kan hoppa i "sjön" och tvätta av sig ex v. ? Drivankare?
Men det kanske dom inte vill ta sig tid för. Bättre att hiva över sig några hinkar havsvatten.
Man kan visst fiska, antingen med en liten trål som släpas efter segelbåten. Men trålen saktar ner farten. Eller om man har spö med fiskedrag, fast då måste man ta ner farten ordentligt, ja man ligger i stort sett stilla.
Men nu är ju Greta vegan påstås det ju här. Alger, dvs sjögräs skulle hon ju kunna äta, men flera sorter är ju tydligen svårsmälta i våra magar.
Ett drivankare lägger man ofta ut när det är stiltje eller nästan stiltje och det är för att räta upp fören mot eller med dyningarna, vågorna. Det gör att segelbåten inte rullar så mycket.
Man lägger också ut drivankare om man nu har råkat ut för segel-, mast- eller roder-haveri och man inte har någon styrning alls och riskerar att gå på grund. Det gör att segelbåten inte driver så fort, drivankaret bromsar alltså. Drivankaret är egentligen en liten trål som släpps ner efter segelbåten
Klart de kan hoppa i och tvätta sig i havet, men det beror ju på hur funtad man är att veta att det är typ 4000 meter djupt där. Man jag gissar att vattnet inte är så varmt där heller.