2019-11-18, 12:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X

Och jag håller verkligen med; jag har sagt i ett halvår att grupper som Extinction Rebellion, fanatiska hobbyaktivister och gapiga tonårstjejer riskerade att bli det som både folk och en del media förknippar med Gretas rörelse.

Japp. Många slummiga, flummiga, hippieartade människor - de i Extinction Rebellion är bland de värsta - har anslutit sig till klimatrörelsen bara för att få bråka. Utan att egentligen förstå vad det handlar om - eller ens bry sig, om jag ska säga vad jag tror. (Ungefär som AFA och Antifa, fast de skyller sina bråk på omtanke om invandrare.) Och de drar ner hela saken. Mer i samhället etablerade människor (eller hur man nu ska uttrycka det) vill inte bli förknippade med dem, eller riskera att på något sätt understödja sådana människor genom att ge ett ekonomiskt bidrag till klimatrörelsen.
2019-11-18, 12:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Hon fixar biffen!
Nu har Europeiska investeringsbanken beslutat att sluta ge lån till fossila projekt.

Det är bra!

Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Hon borde fixa skäggbiffen så att hon kan få en pojkvän. Det lär vara skyddad urskog där nere.

Är botten nådd nu i den här tråden..?

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Greta är som Jeanne d'Arc och håller på sig

Ja, jag har väldigt svårt att tänka mig, att Greta skulle börja springa efter karlar de närmaste åren. Hon vill nog fokusera på sitt "kall", precis som Jeanne d'Arc gjorde (fast hennes kall var ett annat). Eller Florence Nightinggale. Men det måste ändå ha varit svårt (om hon har sådana känslor överhuvudtaget), att inte börja tänka på antingen Herrmann eller Cashiragi på det sättet, när hon levde så nära inpå dem... De är ju praktexemplar!
2019-11-18, 12:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Har hon smygbackat och tagit emot priset? Hon är redan avslöjad som Nordenhatare.

Det här måste hon som sagt redogöra för. Varför har hon ändrat sig?

Är det ett pengapris? Då behöver hon väl pengarna för sitt arbete, inte svårare än så.
2019-11-18, 12:40
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Är det ett pengapris? Då behöver hon väl pengarna för sitt arbete, inte svårare än så.
Hon avböjde priset i protest mot hur dåligt de nordiska länderna skötte sitt miljöarbete. Det är i alla fall den tolkning som görs när hon vägrade ta emot priset och skällde ut de nordiska länderna.

Hade hon fel? Har hon nu kommit på att de nordiska länderna ändå sköter sig någorlunda?

Inte ett ord i Google om hur hon smyger åt sig priset, vad jag kunde se.
Senast redigerad av wwr 2019-11-18 kl. 13:09.
2019-11-18, 13:02
Medlem
Ett krigsfartyg följer efter La Vagabonde. Båtarna befinner sig på ungefär samma latitud och longitud.
2019-11-18, 13:15
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Ett krigsfartyg följer efter La Vagabonde. Båtarna befinner sig på ungefär samma latitud och longitud.

Det här är ju rena farsen. Påminner om när tsaren besökte ryska landsbygden och Potemkin-kulisser av välmående byar sattes upp.

Greta kunde ha hoppat på första bästa lastfartyg som ändå skulle till Spanien och därigenom bidragit med 0 extra utsläpp. Istället väljer hon att åka en fossiluppvärmd katamaran med ett dieselmonster flåsande i nacken.
Senast redigerad av Tintin.i.Kongo 2019-11-18 kl. 13:24.
2019-11-18, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Det här ju rena farsen. Påminner om när tsaren besökte ryska landsbygden och Potemkin-kulisser av välmående byar sattes upp.

Greta kunde ha hoppat på första bästa lastfartyg som ändå skulle till Spanien och därigenom bidragit med 0 extra utsläpp. Istället väljer hon att åka en fossiluppvärmd katamaran med ett dieselmonster flåsande i nacken.

Verkligen, det hade varit smartare. I tjänsten som jag använder så står det engaged in military operations. Pågår det verkligen någon NATO övning runt Bermuda? Jag har försökt att kolla detta på flera sidor och inte hittat något. Vilket meningsfyllt uppdrag att vara dadda åt ett gäng miljöaktivister (skuggat Greta).

Tyvärr så ser jag bara första bokstäverna i fartygsnamnet som är SP. Jag blir nog tvungen att teckna ett nytt demokonto hos VT Explorer så att man kan följa den här farsen lite mera ingående.
2019-11-18, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux

Knappast oväntat. Har du namnet på fartyget? Vilket land tillhör det?
2019-11-18, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
K

Hon är lättad över att slippa uppmärksamheten någon gång, det har hon själv sagt i en intervju (minns inte var nu).

Jag börjar mer och mer tro att Greta gillar kändisskap.
2019-11-18, 14:08
Medlem
Citat:

Namnet och MMSI är delvist maskerat i tjänsten som jag använder. Kursen är ungefär samma, segelbåten 72° och krigsfartyget 81°. Krigsfartyget håller en rak kurs medan segelbåten kryssar sig fram. Jag drog ett par streck på kartan och efter ca. 10 mil så korsar de varandra.

https://postimg.cc/0zKcHPhR
2019-11-18, 14:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Av vilken anledning skulle ett örlogsfartyg följa efter La Vagabonde, menar du?
2019-11-18, 14:16
Medlem
wwrs avatar
Greta har inte accepterat Nordiska Rådets pris. NR har svarat i mail att hon inte ändrat sig.
Senast redigerad av wwr 2019-11-18 kl. 14:26.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in