Flashback bygger pepparkakshus!
2019-12-10, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Inkomst 2015 ca 600 000 kr. Hmm...
Inkomst på cirka 50000 Kr per månad före skatt är inte en dålig månadslön!
2019-12-10, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Så vad du säger är alltså: att säga att "man bryr sig om klimatförändringarna" är ett sätt att höja sin status inför andra?

Man gör inget för mijön egentligen utan det är bara godhetssignalering?

Absolut, det är något som diskuteras både här & där. En efterträdare till Refugees Welcome kan man kanske säga, eller att droppa ett eller två mynt i en tiggarmugg och visa för omvärlden att man 1) är God, 2) inte röstar på SD.

Bortsett från Gretas päron vet jag inte vilka som har slutat flyga t.ex. Inte hennes mest högljudda fans i alla fall (Schwarzenegger, Bono, brittiske prinsen, Obama, påven och en handfull till, vilka de flesta snarare kännetecknas av att använda privatflygplan.) Inte svenska regeringen eller ledande miljöpartister. Jane Fonda, 70+ någonting skryter tydligen med att hon slutat köpa kläder. Har kanske fullknökade garderober ändå, vad vet jag.

Men genom att säga att de stödjer Greta visar de att de 1) bryr sig om kommande generationer, 2) knäpper Trump (och Åkesson här hemma) på näsan. Sen lever de som vanligt. Reser, konsumerar ...

Godhetsknarkande i sitt esse. Dubbelmoral och hyckleri så man blir spyfärdig. Har Greta någon anledning att vara stolt över sådana ”vänner”?
2019-12-10, 22:21
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Absolut, det är något som diskuteras både här & där. En efterträdare till Refugees Welcome kan man kanske säga, eller att droppa ett eller två mynt i en tiggarmugg och visa för omvärlden att man 1) är God, 2) inte röstar på SD.

Bortsett från Gretas päron vet jag inte vilka som har slutat flyga t.ex. Inte hennes mest högljudda fans i alla fall (Schwarzenegger, Bono, brittiske prinsen, Obama, påven och en handfull till, vilka de flesta snarare kännetecknas av att använda privatflygplan.) Inte svenska regeringen eller ledande miljöpartister. Jane Fonda, 70+ någonting skryter tydligen med att hon slutat köpa kläder. Har kanske fullknökade garderober ändå, vad vet jag.

Men genom att säga att de stödjer Greta visar de att de 1) bryr sig om kommande generationer, 2) knäpper Trump (och Åkesson här hemma) på näsan. Sen lever de som vanligt. Reser, konsumerar ...

Godhetsknarkande i sitt esse. Dubbelmoral och hyckleri så man blir spyfärdig. Har Greta någon anledning att vara stolt över sådana ”vänner”?
Det är framförallt den nya generationen användare på Tinder som är klimatmedvetna och vill träffa någon vettig som det faktiskt går och prata samhällsfrågor med.
Ett litet trendbrott mot duckfacegenerationen.

Tillägg:
If you also like Greta, you’ll get bonus points – she’s one of the most mentioned women on Tinder in 2019.
https://metro.co.uk/2019/12/05/the-h...2/?ito=cbshare
Senast redigerad av Giant Squid 2019-12-10 kl. 22:25.
2019-12-10, 22:26
Medlem
Citat:
Inkomst 2015 ca 600 000 kr. Hmm...
18 millar i förmögenhet är inte heller kattskit.
2019-12-10, 22:26
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Inkomst på cirka 50000 Kr per månad före skatt är inte en dålig månadslön!
Som ska försörja fyra personer...
2019-12-10, 22:35
Medlem
Citat:
Som ska försörja fyra personer...

Veganer sägs ha lägre matkostader!

Greta lär för övrigt tyvärr inte äta mycket, så liten som hon är, och hon köper mestadels begagnade kläder, och säger därtill att hon har köpstopp i övrigt, så hon är billig i drift!

Antar att familjen då de tidigare haft betydligt högre inkomster, har inga eller låga bolån på bostadsrätten och sommarhuset, och i så fall är deras boendekostnader också rätt låga!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-12-10 kl. 22:40.
2019-12-10, 22:37
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Mera huvudvärk för Greta! Större bakslag på Cop25 om, att reglera insynen i efterlevnaden av överenskommelserna. Just reglerna för uppföljning, verifiering och kontroll brukar räknas som särskilt viktiga i nya internationella avtal! Nu skjuts detta upp i ännu ett år.

Några säger nu att ser ut som om Greta tyvärr gått ner i vikt igen. Tjejen anstränger sig maximalt, får verkligt stor uppmärksamhet och samlar verkligt stora demonstrationer, men som Greta själv säger så fortsätter utsläppen att öka! Hon säger att frågan är så svår att det lär ta åratal att lösa den. Greta är nu mera försiktig i sin tidsplan, även om hon redan från början betonade, att det blir en lång kamp. Vi aktivister behöver bli fler, säger hon till sist.

Greta berättar nu på twitter att USA försöker komma undan att rika länder rekommenderas att betala för klimatskador i fattiga länder. Hon vill nu ha ökat fokus på fattiga länders situation. Här kan hon samarbeta med ursprungligen norska numera internationella Framtiden i våra händer!

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7364221
Vore bra om hon kunde tänka sig äta mjölkprodukter, där har man ju inte haft ihjäl någon kossa, bara tjuvat lite mjölk.
Annat fall är det väl vila och gärna mycket olika rätter med bönor linser ärter och rotsaker, som ger stadga.
Är ingen vegan själv, men just mycket olika bönor behövs för att få allsidigt protein, så mycket har jag förstått.
Fördel med bönor är att man köpa torkade billigt, kräver dock planering eftersom de bör ligga i blöt över natten innan de kokas, man får heller inte slarva med koktiden, sådant ger gaser vilket ju inte är bra för klimatet.
Gör min egen ärtsoppa och vita bönor i tomat, rätt kul faktiskt.
Senast redigerad av Knut-Anne 2019-12-10 kl. 22:46.
2019-12-10, 22:49
Avstängd
Är det i morgon hon ska hålla sitt tal? Direktsändning i SVT och på dn.se?
2019-12-10, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Jag är övertygad att den familjen tjänar pengar på Gretas världsturne, men jag ksn inte bevisa det och ingen kan bevisa motsatsen, iaf här på FB.

WeDontHaveTime AB - Rentzhog som "hittade" Greta"

Årsredovisningen för det luftslottet finns här https://www.hitta.se/f%C3%B6retagsin...bl)/5591261994
Facebook-sidan har enorm mängd köpta användare. 643k likes på sidan och fåtal som gillar ett inlägg. Jämför livesändningarnas gillamarkeringar mot inläggen - dåliga botar.

Det är en av dem som försöker casha in på Greta.

Familjen i sig tror jag bara bygger varumärke och i Svantes fall, uppmärksamhetsknarkare. Sen får dem ut det i föreläsningar, böcker, talare och bara generellt att de är på "den goda sidan" så de blir inbjudna till TV eller tillställningar i tid och otid oavsett ämne... ungefär som Göran Greider.
Senast redigerad av HobbyGW 2019-12-10 kl. 22:59.
2019-12-10, 23:05
Medlem
Citat:
Antar att familjen då de tidigare haft betydligt högre inkomster, har inga eller låga bolån på bostadsrätten och sommarhuset, och i så fall är deras boendekostnader också rätt låga!
Och familjen har tydligen bil endast för att ta sig till och från sommarhuset. Inte klimatsmart. En elbil ger ett större koldioxidavtryck än en snål dieselbil sett från en livstidscykel. Och en diesel kräver inte barnarbetare i ohälsosamma gruvor i Afrika. Familjen Ernman-Thunberg tycks tillhöra en överklass som pissar på underklassen. Dåliga och omoraliska människor om du frågar mig. Inga som jag skulle visa stöd för.
2019-12-10, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Och familjen har tydligen bil endast för att ta sig till och från sommarhuset. Inte klimatsmart. En elbil ger ett större koldioxidavtryck än en snål dieselbil sett från en livstidscykel. Och en diesel kräver inte barnarbetare i ohälsosamma gruvor i Afrika. Familjen Ernman-Thunberg tycks tillhöra en överklass som pissar på underklassen. Dåliga och omoraliska människor om du frågar mig. Inga som jag skulle visa stöd för.
Enligt Ratsit har familjen inte haft någon bil på flera månader. Den såldes antagligen inför Amerikaresan. Greta var inte helt nöjd med bilen, framkom i hennes första besök hos Skavlan. Hon tyckte inte att tillverkningen av Teslan var klimatvänlig nog.
2019-12-11, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghou
Enligt Ratsit har familjen inte haft någon bil på flera månader. Den såldes antagligen inför Amerikaresan. Greta var inte helt nöjd med bilen, framkom i hennes första besök hos Skavlan. Hon tyckte inte att tillverkningen av Teslan var klimatvänlig nog.

Greta verka aldrig bli nöjd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in