Citat:
Ursprungligen postat av
Pazzamo
Ditt svamlande säger mig att du är en vänsterextremist. Är du medlem i AFA, vill du afskaffa kapitalismen och ersätta det med anarkism? Greta och hennes föräldrar har varsin Antifa-t-shirt, har du också en sådan? Inte ens SVT-journalister gillar er, det säger en hel del. Ni är ett hot mot rikets säkerhet enligt SÄPO. Och nej, ni är inte demokratiska för fem öre.
Att organisationen AFA kastar gatustenar på poliser och polishundar betyder inte att fascism är bra. Eller att vi som är antifascister stöder AFA.
Nej jag vill inte avskaffa kapitalismen, att de som har kapital låter sitt kapital styra produktionen. Det är en makt de har. Däremot tror jag inte att det kommer att sluta bra. Marknaden har ingen inneboende kompass som visar vägen. Den föröder allt som kommer i vägen för dess makt och den kommer att föröda civilisationen.
Greta vill rädda världen från en hotande klimatförändring, men hon ser hur svårt det är. Efter Margeret Thatchers brandtal i FN i början av 80-talet bildades IPCC som i snart 40 år, med stöd av alla nationer, verkat för att minska koldioxidutsläppen, utan att ha kunnat påverka trenden det minsta: varje år används mer fossila bränslen än året innan. Ungdomarna i klimatrörelsen har kommit till slutsatsen att de måste ändra systemet för att kunna lösa problemet. Och de inser att förtryck av de fattiga länderna är en del av systemet.
De kommer självklart inte att lyckas med det eftersom deras motståndare är välbeväpnade och våldsbenägna. Själva är de fredliga. Miljontals klimataktivister har demonstrerat i år utan en enda incident, vad jag vet. Jämför med protesterna i Hongkong och Chile, med våldsamheter och plundring.