2019-04-17, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Har inget emot Greta. Däremot är det patetiskt hur det profiteras på henne. Det har funnits miljömedvetna i årtionden som det knappts skrivs en rad om. Men nu plötsligt gör en liten tjej exakt samma sak och det öppnas plötsligt möjligheter att skapa sig billiga godhetspoäng. Det är politikers våta dröm just nu. Påven är inte sämre han. Fan och hans moster gör vad som helst för att nämnas i samma andetag som Greta. Att hon varit med i Skavlan behöver jag inte ens kolla upp att det stämmer, det är ju självklart.

Givetvis står Påven i kö bara för att få tillfället att personligen träffa alla som besökt Skavlan
2019-04-17, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Thunberg i tårar – efter talet i EU-parlamentet
Svenska klimataktivisten mötte ledamöterna i EU:s miljö- och hälsoutskott
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/t...kanslosamt-tal

Den stackars tjejen mår uppenbarligen inte bra. Att exploatera henne på det här viset är vidrigt. Hon tar definitivt skada psykiskt av den här hysterikampanjen. Det här kommer att sluta jävligt dåligt för henne.

Jag förstår att du känner en stor personlig oro när du ser Greta träffa alla dessa personer, du tänker på vad som skulle hända bara någon ens gläntade på din garderobsdörr
2019-04-17, 16:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Jag förstår att du känner en stor personlig oro när du ser Greta träffa alla dessa personer, du tänker på vad som skulle hända bara någon ens gläntade på din garderobsdörr
Personangrepp är allt ni i hatvänstern känner till, patetiskt som vanligt.
Att en 16-åring (med funktionsstörning) kan tänkas fara illa av all denna uppmärksamhet skiter du självklart i, din empatilösa nolla.
2019-04-17, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBollocks
Du är helt rakt på det. Håller helt med dig. Därför blir denna Greta så oerhört löjlig i det större perspektivet. Varför ska hon träffa påven? Har han makt att påverka klimatet? 🙄

Precis. Att Greta själv inte förstår att hon till stor del blir "utnyttjad" för tillfället kan man förstå. Jag tycker därför det är riktigt vidrigt att hon får utstå massa hat och hot, men som du säger- hur mycket betyder hon i det större perspektivet? Som någon skrev så har forskare påpekat detta under lång tid, med blygsamt gehör. Men jag har aldrig varit med om någon som blivit så ivrigt påhejad av politiker, msm och privatpersoner som Greta är just nu. Och när vi då talar om det större perspektivet- fattar inte dessa Gretafanatiker hur löjliga de själva är som 2019 kom till insikten att miljön försämras, genom vårt sätt att leva?
Ta bara valfri tidning som exempel: De vet att miljö "är inne" just nu, därför ägnas en stor del av deras sidor om hur katastrofalt läget är, Co2-utsläpp som ökar. I slutet brukar det oftast finna någon lista typ " det här kan du tänka på som privatperson för att minska utsläpp: Flyg mindre, åk kollektivt, sluta äta kött mm". Samma tidning säljer även ett "resebilaga" där man uppmuntras att åka 3000 mil till en obskyr stad i Sydamerika, för att uppleva blabla. Vad hände med moralen?
Jag förstår att folk blir trötta och cyniska kring dessa debatter, eftersom de personer som borde visa vägen är de största hycklarna som finns. De har själva varit med och förstört jorden i decennier, och nu ska de framstå som hjältar som dessutom ska tala om för mig hur jag ska leva?
Klart vi alla har ett ansvar, men tror ni dessa människor någonsin tittar sig i spegeln och ställer frågan: Hur lever jag? Vad står jag för? Är jag möjligtvis en hycklare? Har jag rätt att sitta med pekpinnen och tala om för alla svenskar hur mycket Co2-utsläpp deras årliga Mallorcaresa bidrar med, när jag själv flyger 250 gånger om året?
2019-04-17, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Risk för Off-topic, men hur kan den genomsnittlige svensken idag påverka antalet mord i Sverige till färre? Är dåligt insatt i vilka länder som har högst fall av dödligt våld per 100 000 invånare, men hur mycket skillnad gör det att vi avstår från att döda ett par hundra personer per år blabla?

Har haft lätt att hitta relevant statistik på värsta fallen av dödligt våld, men av de listor jag tagit del av så är ju Brasilien, Indien, Mexiko, Sydafrika, USA, Venezuela och Ryssland högst upp och då undrar jag varför våra politiker inte riktar fokus och sätter press på de länder som är värst? Varför inte bara avskaffa den svenska polisen och hela rättsväsendet och på så sätt spara 50 miljarder per år?

Hur tänker du där? Klimatutsläpp- och föroreningar drabbar samtliga människor på jorden oavsett nationstillhörighet och därför bör debatten inte endast begränsas nationellt. Att människor skjuter ihjäl varandra på andra sidan jorden påverkar inte mig på samma sätt, men att länderna som jag nämnde tidigare förstör hela jordklotet är däremot en fråga som påverkar mig, och övriga delar av jordens befolkning, direkt. Därför anser jag att man bör sätta press på de som är värst i sammanhanget. Hur blir det relevant att jämföra det mot mordstatistiken i Venezuela?
2019-04-17, 16:52
Medlem
Här är några av de personer som ser upp till Greta, just i London där DN ropar att hon blivit en förebild och ledare. Hur går deras kamp till? Jo hör här, de limmar sig fast på taken av tunnelbanetåg och försöker brutalt hejda lokaltrafiken, sabotera infrastrukturen. Låter synnerligen klokt och klimatsmart.

https://www.svd.se/antalet-gripna-i-london-nastan-300
2019-04-17, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Här är några av de personer som ser upp till Greta, just i London där DN ropar att hon blivit en förebild och ledare. Hur går deras kamp till? Jo hör här, de limmar sig fast på taken av tunnelbanetåg och försöker brutalt hejda lokaltrafiken, sabotera infrastrukturen. Låter synnerligen klokt och klimatsmart.

https://www.svd.se/antalet-gripna-i-london-nastan-300

"Gruppen ställer tre huvudkrav på regeringen:

• att "berätta sanningen" gällande klimatförändringarna.

• att minska koldioxidutsläppen till noll fram till 2025.

• att skapa en medborgarförsamling som får övervaka de framsteg som görs."

Punkt 1 och 3 är rena kopior av Maos politik under kulturrevolutionen, som krävde miljontals liv. Ska vi få se "klimatfiender" göra offentlig avbön (efter tortyr) inför medborgarförsamlingen?
2019-04-17, 17:05
Medlem
born1984s avatar
Jag tror klimatpredikanterna är här för att stanna; Greta inkluderat. I alla fall en oöverskådlig tid framöver. Frågan är hur mycket skadlig påverkan de kommer hinnas få innan svallvågorna av hypen lagts sig och man på allvar börjar skärskåda fakta och evidens. Jag tänker på miljöpåverkan av elbatterierna, nedläggning av kärnkraft, faktisk påverkan av källsortering etc. Hycklande flygskamsinfluencers från Stockholm är en sak. Jag tänker snarare på påtryckningar från pöbel/lobbyister till riksdagen. Kommer vi få se yterligare idiotbeslut som nedlagd kärnkraft i den nya religionens namn?
2019-04-17, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Är du så dum som du ger intryck av eller bjuder inte rörelsen på bättre manus?

Vilken rörelse pratar du om ens om? Blir bara konstigt när du slänger ur dig konstiga uttryck utan konkreta exempel.
2019-04-17, 17:20
Medlem
Nobelpris och helgonförklaring, med de rätta kontakterna är inget omöjligt.
2019-04-17, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Om hon vill träffa påven så kan hon väl få göra det, eller har du något problem med det?
Har påven och hans lilla organisation makt att påverka sina egna? Tänk inte så svart o vitt.

Hon får gärna träffa påven och vilken annan ledare hon vill men jag vill fan inte läsa om det i all svensk och utländsk media.
2019-04-17, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Nobelpris och helgonförklaring, med de rätta kontakterna är inget omöjligt.

Samt andra pris va? Senast ett på 250k, någon kanske har mer info?
Hjälper det klimatet att ge Greta pengar månntro? 🤔

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in