Citat:
Ursprungligen postat av
MrBollocks
Du är helt rakt på det. Håller helt med dig. Därför blir denna Greta så oerhört löjlig i det större perspektivet. Varför ska hon träffa påven? Har han makt att påverka klimatet? 🙄
Precis. Att Greta själv inte förstår att hon till stor del blir "utnyttjad" för tillfället kan man förstå. Jag tycker därför det är riktigt vidrigt att hon får utstå massa hat och hot, men som du säger- hur mycket betyder hon i det större perspektivet? Som någon skrev så har forskare påpekat detta under lång tid, med blygsamt gehör. Men jag har aldrig varit med om någon som blivit så ivrigt påhejad av politiker, msm och privatpersoner som Greta är just nu. Och när vi då talar om det större perspektivet- fattar inte dessa Gretafanatiker hur löjliga de själva är som 2019 kom till insikten att miljön försämras, genom vårt sätt att leva?
Ta bara valfri tidning som exempel: De vet att miljö "är inne" just nu, därför ägnas en stor del av deras sidor om hur katastrofalt läget är, Co2-utsläpp som ökar. I slutet brukar det oftast finna någon lista typ " det här kan du tänka på som privatperson för att minska utsläpp: Flyg mindre, åk kollektivt, sluta äta kött mm". Samma tidning säljer även ett "resebilaga" där man uppmuntras att åka 3000 mil till en obskyr stad i Sydamerika, för att uppleva blabla. Vad hände med moralen?
Jag förstår att folk blir trötta och cyniska kring dessa debatter, eftersom de personer som borde visa vägen är de största hycklarna som finns. De har själva varit med och förstört jorden i decennier, och nu ska de framstå som hjältar som dessutom ska tala om för mig hur jag ska leva?
Klart vi alla har ett ansvar, men tror ni dessa människor någonsin tittar sig i spegeln och ställer frågan: Hur lever jag? Vad står jag för? Är jag möjligtvis en hycklare? Har jag rätt att sitta med pekpinnen och tala om för alla svenskar hur mycket Co2-utsläpp deras årliga Mallorcaresa bidrar med, när jag själv flyger 250 gånger om året?