Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-15, 12:10
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Som civilingenjör och med ett långt arbetsliv bakom mig inom forskning/utveckling, fjärrvärmeindustri och energieffektivisering så har jag inga svårigheter att välja om jag ska lita på den vetenskap som publiceras i vetenskapliga tidskrifter eller den (pseudo)vetenskap som publiceras på webbsidor och bloggar. Min bedömning är att GT stöder publicerade forskningsresultat.

Sedan förekommer det naturligtvis fel i den vetenskapliga forskningen och rätt inom pseudovetenskapen.

Mitt starkaste argument för att de som publicerar sina "åsikter" på bloggar och websidor oftast har fel är att om de hade rätt skulle de kunna få hur mycket pengar som helst för att forska och publicera sina resultat i riktiga vetenskapliga sammanhang.

En enkel åtgärd för att motverka skapandet av ett nytt Sovjetunionen är att lyssna på forskarna. OM politikerna däremot väljer att inte lyssna på forskarna så kan nog i stort sett vad som helst hända.
I detta fall är vetenskapen delad. Den här tråden handlar inte om det så jag lämnar det. Men det finns ungefär lika många skribenter i tråden som är för Greta och som är mot Gretas teorier.

Verkliga miljöproblem, som t.ex ozonhålet löses utan större problem. Men i detta fall vidtar inte regeringarna extremt kostsamma åtgärder eftersom vetenskapen inte är entydig.

Greta har bara till uppgift att skälla på regeringar så att de försvagas och EU och andra organisationer kan styra regeringarna.

Greta bryr sig ju inte om miljön. Hon vågar inte ens be folk att konsumera mindre över jul eller be dem ta tåget hem över jul.

Hon agerar politiskt. Det handlar om att försvaga regeringar så de kan styras utifrån. Hon agerar för att skapa ett nytt Sovjetunionen.
2019-12-15, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
I detta fall är vetenskapen delad. Den här tråden handlar inte om det så jag lämnar det. Men det finns ungefär lika många skribenter i tråden som är för Greta och som är mot Gretas teorier.

Verkliga miljöproblem, som t.ex ozonhålet löses utan större problem. Men i detta fall vidtar inte regeringarna extremt kostsamma åtgärder eftersom vetenskapen inte är entydig.

Greta har bara till uppgift att skälla på regeringar så att de försvagas och EU och andra organisationer kan styra regeringarna.

Greta bryr sig ju inte om miljön. Hon vågar inte ens be folk att konsumera mindre över jul eller be dem ta tåget hem över jul.

Hon agerar politiskt. Det handlar om att försvaga regeringar så de kan styras utifrån. Hon agerar för att skapa ett nytt Sovjetunionen.
Då får jag lov att ge arbetet rätt. Fantastisk humor inom althögern!!!!
Senast redigerad av ghou 2019-12-15 kl. 13:00.
2019-12-15, 12:25
Medlem
CPJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Givetvis är det politik, och orsaken till att Greta puffas fram är just hennes politiska ställningstagande för den yttersta vänstern vilket hon ju bevisat genom att öppet visa sitt engagemang för AFA.

Då journalister över hela världen, med undantag av figurerna på Fox och Sky och ett gäng konservativa britter, alltid är samma vänstertroll överallt känner man givetvis samhörighet med en likasinnad och släpper fram Greta.

Det har funnits barnprofeter tidigare som ridit på och försökt skapa klimathysteri, men dessa tjejer har inte varit uttalat vänstervridna och har därmed inte fått samma backup som Greta.
2019-12-15, 12:59
Medlem
Hoppas högerpartier och andra icke-vänsterpartier träder fram och stöder klimatvetenskapen och att nya hjältar axlar sina mantlar för att klimatrörelsen ska få två vingar och kunna lyfta.
2019-12-15, 12:59
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta är noga med att återigen säga, att hon EJ är partipolitisk!

Detta är bara tomma ord från du och greta.
Men lika förbannat så stöder hon våldsvänstern! Detta är väldigt känsligt att ta upp för vänsteranhängare i denna tråd. Dom går i taket och övervarvar hjärnan så att dom bli brun i ansiktet.
Hon har fortfarande inte tagit avstånd från våldsvänster eller visat intresse att göra det.
2019-12-15, 13:04
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jovisst serru!:

https://imgur.com/a/kEkstqn

Helt rätt! Varför skall högern ha ensamrätt på våld?

2019-12-15, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta är noga med att återigen säga, att hon EJ är partipolitisk!

Den dagen hon poserade i en AFA tröja tog hon isf. ett väldigt stort steg i fel riktning.
Att skylla på mamma lär inte hjälpa eftersom hon enligt vissa ska ha otroligt hög IQ (OBS ironi...).
2019-12-15, 13:17
Medlem
Nixters avatar
[quote=nbsp|69614695]En privat hemsnickrad webbsida gjord av okänd person och utan källhänvisningar? Han kan ju ha skapat siffrorna med hjälp av tärningar. Här finns i alla fall officiella siffror hos SMHI och där ser man en tydlig uppvärmning:

Diagram:
https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.10...r_tom_2018.png
Informationssida:
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-...peratur-1.2430

+ 2 grader sedan 1800-talet.

Tillägg till ovan:

Sverige och Europa har därutöver inte verifierbara mätdata i större skala så långt bakåt i tiden. Endast USA har denna mätdata från 1800-talet och framåt.

I Sydamerika, Afrika och Asien och Mellanöstern fanns totalt en handfull mätstationer långt inpå 1900-talet vilket gör dessa mätdata till ett skämt. Sydamerika hade länge EN mätstation! Det krävs 100-tals men än bättre 1000-tals för en sådan landyta.

USA visar med sin gedigna mätdata och antal mätstationer ca 0.8 graders värmning sedan 1876 till nu. 1930-talet var den varmaste perioden som uppmätts, dvs ej nu. Klimatet är otroligt stabilt, det är faktiskt få saker som är så stabila som vårt klimat.
Senast redigerad av Nixter 2019-12-15 kl. 13:20.
2019-12-15, 13:21
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Som civilingenjör och med ett långt arbetsliv bakom mig inom forskning/utveckling, fjärrvärmeindustri och energieffektivisering så har jag inga svårigheter att välja om jag ska lita på den vetenskap som publiceras i vetenskapliga tidskrifter eller den (pseudo)vetenskap som publiceras på webbsidor och bloggar. Min bedömning är att GT stöder publicerade forskningsresultat.

Sedan förekommer det naturligtvis fel i den vetenskapliga forskningen och rätt inom pseudovetenskapen.

Mitt starkaste argument för att de som publicerar sina "åsikter" på bloggar och websidor oftast har fel är att om de hade rätt skulle de kunna få hur mycket pengar som helst för att forska och publicera sina resultat i riktiga vetenskapliga sammanhang.

En enkel åtgärd för att motverka skapandet av ett nytt Sovjetunionen är att lyssna på forskarna. OM politikerna däremot väljer att inte lyssna på forskarna så kan nog i stort sett vad som helst hända.
Med all respekt.
Din fina utbildning och höga kunskap inom energi och fjärrvärme gör dig inte till någon auktoritet inom klimatforskning.
Mitt intryck är att de flesta klimatforskare anser att alarmisterna överdriver, det är inte alls någon panik.
Vi hinner bygga kärnkraftverk i lugn och ro och sänka våra utsläpp genom teknik och planering, det behövs inget tokstopp av vår civilisation.
Senast redigerad av Knut-Anne 2019-12-15 kl. 13:39.
2019-12-15, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anusbaer
Den dagen hon poserade i en AFA tröja tog hon isf. ett väldigt stort steg i fel riktning.
Att skylla på mamma lär inte hjälpa eftersom hon enligt vissa ska ha otroligt hög IQ (OBS ironi...).
Det är inte bara våldsverkarna i AFA som är emot fascism och det är inte AFA som säljer dessa tröjor:

https://www.google.com/search?q=anti...w=800&bih=1280

Hade vår hjältinna varit längre till höger, alltså på riktigt, och burit en tröja för fri företagsamhet så hade hon stött sig med vänstern. Greta stöder inget parti och är inte intresserad men får ha sina åsikter (och tröjor) vilka de än är.

Det är upp till icke-vänstern att visa framfötterna och inte upp till Greta att låtsas vara någon hon inte är.
Senast redigerad av ghou 2019-12-15 kl. 13:30.
2019-12-15, 13:37
Medlem
Älskar att man nu efter Times lilla utmärkelse verkligen ärligt kan säga att Greta och Hitler har något gemensamt.
2019-12-15, 13:38
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Asperger är en funktionsnedsättning, så i vissa situationer är personen helt värdelös och handfallen. Däremot är det inget fel på intelligensen. Är personen motiverad så kan de skaffa väldigt höga kunskaper inom ett område. Och även lösa matematiska / logiska problem bra.
Det politiskt korrekta ordet - och det som föredras av många aspergare - är "funktionsvariation". Detta med hänvisning till att aspergare - beroende på område - kan fungera sämre eller bättre än icke-aspergare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in