2020-01-02, 00:46
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Ska det vara så svårt att begripa vad termen särskola innebär (skola för barn med särskilt stöd). Man behöver enbart kunna det svenska språket för att förstå innebörden i ordet särskola.

Det finns en officiell definition som alla är överens om. Skolor, arbetsgivare, arbetsförmedling, media osv. Och för att det inte ska skapas missförstånd eller missbruk så är det viktigt att man följer denna officiella definition, annars kan det bli väldigt förvirrande vid kommunikation. Plus att det uppstår en möjlighet till missbruk.

Följer alla samma definition så är risken för missförstånd eller missbruk liten.

Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Gick Greta i skola med andra barn i en allmän skola? Om svaret är nej, då gick Greta i en särskola.

Greta gick i en friskola där 30% verkar ha NPF-problem och 70% är normala. Jag vet inte hur man ska definiera en sådan skola? I media kallar de iaf skolan för en "vanlig" skola.
2020-01-02, 00:48
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Om inte verkligheten kan beskrivas på ett önskat sätt, då definierar man om orden efter sin egen fantasi. Därefter kan man beskriva verkligheten på ett önskat sätt.

De har bestämt sig för att Greta har gått i en särskola. Eftersom det helt saknas belägg för det och ingen officiell dokumentation bekräftar det utan tvärtom tydligt dementerar det, återstår bara en utväg: man definierar om ordet särskola till något eget som man hittar på från egen fantasi. Sedan kan man hävda att Greta gått i en särskola.

Påminner om:

Slutsyftet är ganska uppenbart:

Särskola förknippas med utvecklingsstörda, t.ex personer med Downs syndrom eller svåra hjärnskador. Då kan man skapa en associering mellan Greta och särskola, vilket i sin tur innebär att man kan skapa en associering mellan Greta och utvecklingsstörning / Downs syndrom / svåra hjärnskador.
Haha!

Sedan dag 1 har det bölats om att Greta är utvecklingsstörd (aspiemongo och diverse tillmälen) och mer eller mindre dum i huvudet. Sedan slår hon till och får toppbetyg i den vanliga skolan, vilket helt förstör Greta-hatarnas världsbild. Och det är klart att då måste man blanda korten lite.

Sedan är det förvånansvärt hur svårt folk har att googla fram information om läroplaner, vilka krav som gäller för att få gå i särskola och vad som är anpassad skolgång respektive anpassningar. Jag skulle bli förvånad om den skaran i tråden överhuvudtaget lyckats ta sig igenom grundskolan med godkända betyg. Om man nu uppfyller kraven för att få gå i särskolan så är det inte så troligt att man får åka världen runt och tala på olika klimatkonferenser. Man behöver inte vara något snille för att räkna ut det.
2020-01-02, 01:04
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är ingen som släpar dit henne, men de erbjuder henne och kretsen runt henne bromsar inte. Visst noterar du väl själv att hon mer eller mindre betraktas som ett helgon? Jag tror inte att en ung människa kan sortera det på samma sätt som en vuxen.

Det är nog inte just nu den stora faran föreligger. Det kommer senare. Finns ju många exempel på barnskådespelare som det gått riktigt illa för.
Jag håller definitivt med dig i det sista du skriver. Vi vet inte vad som händer sedan och vi har inget facit till det heller. Förhoppningsvis börjar hon sin gymnasieutbildning för en sådan behöver man ha.

Jag vet att inte alla håller med mig, men jag tror att Greta har två föräldrar som vill hennes absolut bästa och de har nog våndats väldigt mycket sedan det här började och hur de ska förhålla sig. Greta är speciell (det är vi och för sig alla) med sin asperger och frågan är om hon hade mått bättre om hennes föräldrar hållit tillbaka henne, tvingat henne att stanna hemma och inte låtit henne åka på klimatkonferenser etc. Jag tror inte att Greta hade mått bättre av det, snarare tvärtom. Att ha asperger är både en tillgång och en belastning. Det här året har gett Greta mer erfarenhet än vad de flesta 16-åringar har och jag gissar att det kommer att vara en positiv erfarenhet för henne i framtiden. Men jag bara gissar och ingen av oss har svaret. Det får framtiden utvisa.
2020-01-02, 03:57
Medlem
Norrbaggar1s avatar
Greta er 16, men ser ut som om hun er 12.
Hun er et meget tydelig bevis på at et vegansk kosthold er direkte farlig for barn og ungdom, og ingen offentlige personer har sagt det åpenbare: "Greta, du bør spise litt fisk av og til. Jern, sink etc fra kjøtt kan dekkes av kosttilskudd, men marint fett kan ikke erstattes."

Foreldrene hennes virker ansvarsløse på grensen til det kriminelle, dette har de til felles med de fleste autoriteter på planeten vår.
2020-01-02, 04:53
Medlem
wwrs avatar
Nu är Greta även modedocka i den pålitliga kvalitetstidningen The Guardian
https://amp.theguardian.com/fashion/...carbon-neutral
2020-01-02, 06:08
Medlem
Artikel från i går klockan 21:54
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...-hjarntvattats

Citat:
HOLLYWOOD. Rockstjärnan och skådespelaren Meat Loaf har alltid varit rubrikernas man.

Nu ger han sig in i hetluften igen – med en attack mot Greta Thunberg, 16.

– Hon har hjärntvättats, säger han
2020-01-02, 07:56
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
Artikel från i går klockan 21:54
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...-hjarntvattats

Citat:
HOLLYWOOD. Rockstjärnan och skådespelaren Meat Loaf har alltid varit rubrikernas man.

Nu ger han sig in i hetluften igen – med en attack mot Greta Thunberg, 16.

– Hon har hjärntvättats, säger han

Citat:
Påhoppet levererar Meat Loaf, 72, i en intervju med Daily Mail där han förnekar klimatkrisen.

Stjärnan, som i tv-serien ”The apprenctice” 2010 arbetade med president Donald Trump, tycker synd om den svenska miljökämpen.
Liksom tidigare är det ofta manliga tokstollar som tillåts kritisera Sankta Greta i pressen. Fast det stod ju bara i DM så allt kan ju vara fel.

Gamle Meatloaf är också medbrottsling till Trump.

Meatloafs låtar har ju ofta anknytning till bilar. Precis som Clarkson som också tilläts hacka på Greta.

"Vilka tokstollar det är som vågar säga att 15-åringen som satte sig med på gatan med en skylt och blev världskändis, kan ha påverkats av andra."
Senast redigerad av wwr 2020-01-02 kl. 08:25.
2020-01-02, 08:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag håller definitivt med dig i det sista du skriver. Vi vet inte vad som händer sedan och vi har inget facit till det heller. Förhoppningsvis börjar hon sin gymnasieutbildning för en sådan behöver man ha.

Jag vet att inte alla håller med mig, men jag tror att Greta har två föräldrar som vill hennes absolut bästa och de har nog våndats väldigt mycket sedan det här började och hur de ska förhålla sig. Greta är speciell (det är vi och för sig alla) med sin asperger och frågan är om hon hade mått bättre om hennes föräldrar hållit tillbaka henne, tvingat henne att stanna hemma och inte låtit henne åka på klimatkonferenser etc. Jag tror inte att Greta hade mått bättre av det, snarare tvärtom. Att ha asperger är både en tillgång och en belastning. Det här året har gett Greta mer erfarenhet än vad de flesta 16-åringar har och jag gissar att det kommer att vara en positiv erfarenhet för henne i framtiden. Men jag bara gissar och ingen av oss har svaret. Det får framtiden utvisa.

För några år sedan åt och pratade inte Greta. Hon var en deprimerad och ångestfylld hemmasittare.

Man måste ha huvudet ganska långt upp i arslet för att inte se att flickan mår väldigt mycket bättre idag.

En så kallad no-brainer.
2020-01-02, 09:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Liksom tidigare är det ofta manliga tokstollar som tillåts kritisera Sankta Greta i pressen. Fast det stod ju bara i DM så allt kan ju vara fel.

Gamle Meatloaf är också medbrottsling till Trump.

Meatloafs låtar har ju ofta anknytning till bilar. Precis som Clarkson som också tilläts hacka på Greta.

"Vilka tokstollar det är som vågar säga att 15-åringen som satte sig med på gatan med en skylt och blev världskändis, kan ha påverkats av andra."

Japp, det är himla orättvist att dessa tokskallar hängs ut. Var är alla normala män som kastar sig över, förminskar och häcklar en 16-årig tjejs strävanden?

Det är lite som med dagens elallergiker och de som skadas av strålning från rymden. Så fort media lyfter fram en sån så är det nån med kottar i håret, långa färgglada kjolar och massor av katter. Men när 50-åriga revisor-Bengt lider av strålskadorna, då tiger media...
2020-01-02, 09:00
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
För några år sedan åt och pratade inte Greta. Hon var en deprimerad och ångestfylld hemmasittare.

Man måste ha huvudet ganska långt upp i arslet för att inte se att flickan mår väldigt mycket bättre idag.

En så kallad no-brainer.
Om allt är svart och vitt och hon har ångest för att sen få sin vilja igenom och familjen går på hennes sida och sen att kändisar hyllar henne och att hon får åka gratis till USA och får uppmärksamhet vart hon än kommer så mår hon bättre nu ja.

Sen när allmänhetens intresse av olika anledningar svalnar, vad händer då?
2020-01-02, 09:15
Medlem
Gott Nytt År tillönskas alla!

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast frågan är vad du ifrågasätter och vem du säger emot? Inte ens Greta säger att världen går under om 8-11 år.

Går under och går under, men vad innebär en ”irreversible climate breakdown”? Som bara kan hejdas (om än med bara 67 % sannolikhet) om den fossila förbränningen minst halveras inom 10 år, vilket bland annat skulle kräva tekniska lösningar som Greta själv medger ännu inte finns tillgängliga. Hon har därmed bara ”bad news” att komma med.

Medge att ni Greta-beundrare själva inte tror på hennes skräckscenarier. Eller är det för att dämpa er klimatångest som ni ägnar er åt ändlösa diskussioner om olika skolformer, läroplaner och skolnamn i Södertälje?

Borde ni inte följa Gretas råd och agera som om our house is burning eftersom det faktiskt (enligt henne) är det?

Det som Greta gör nu, ofrivilligt så klart, är att hon mobiliserar den s.k högern som inte bara består av lallande foliehattar utan även av smarta personer med stora ekonomiska muskler. De har redan lyckats gräva fram en del ofördelaktigheter om FFF och XR. De har med stor framgång lyft fram ”klimatförnekare”, många med anknytning till IPCC, som elegant sågar hennes argument längs fotknölarna.

Det går att bli snuskigt rik på klimatalarmism. Fråga t.ex Al Gore och IPCCs höjdare. Ni tror väl ändå inte att inte Greta hade kunnat dra in en förmögenhet på sin enorma berömmelse, om hon bara hade velat själv?

Nu finns det andra personer som roffar åt sig i hennes ställe. Ingemar Renzhog; nyemission a’ 10 miljoner är ett känt exempel. J-vligt fult och cyniskt att göra det i form av att skrämmar andra. Det kommer ändå inte gå att nå Parisavtalets mål. Det medger som sagt Greta själv.
2020-01-02, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Om allt är svart och vitt och hon har ångest för att sen få sin vilja igenom och familjen går på hennes sida och sen att kändisar hyllar henne och att hon får åka gratis till USA och får uppmärksamhet vart hon än kommer så mår hon bättre nu ja.

Sen när allmänhetens intresse av olika anledningar svalnar, vad händer då?

Än en gång måste jag hålla med dig Picamagpie. (Till skillnad mot mig lyckas du också alltid skriva föredömligt kort.)

Finns mängder med sorgliga exempel i historien på ”upp som en sol, ner som en pannkaka”. Att haussa upp ett barn med dokumenterade psykiska problem i form av bl.a ätstörning är väl att betrakta som en ovanligt cynisk variant.

Vad händer ca år 2030? Antingen befinner sig jorden i en irreversible Climate breakdown, eftersom politikerna inte lyssnade på Greta, och då kommer hon må skit för det.

Eller också uteblev the breakdown, och då kommer folk att bli förbannade på henne som spred ”klimatångest”, utan vetenskapliga belägg.

Hon får väl passa på och njuta i rampljuset så länge det varar. Det lär knappast hålla på i all framtid. Ska jag gissa tror jag att det slutar långt innan år 2030.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in