Citat:
Ursprungligen postat av
Lawline
Då kanske hon ägna tid och uppmärksamhet åt det här. Låter hon bli att bromsa CO2 utsläppen så får vi en mildare liten istid.
Gissningsvis skulle Greta förstå två elementära saker.
1) Det är en begränsad period, 10 till 15 år och har inget med det långsiktiga klimatet att göra. Det skulle bara vara en tillfällig nedgång i den globala uppvärmningen.
2) Medeltemperaturen skulle inte sjunka något dramatiskt och vi skulle absolut inte få se vintrar som åren 1645 till 1715.
Greta skulle med all säkerhet uppmana oss att lyssna på forskningen och mig veterligen finns det få klimatforskare som anser att en ny liten istid under ett decennium är en anledning till att avbryta arbetet med att minska koldioxidutsläppen bara för att vi under en begränsad tid kanske får några tiondels grader sänkt medeltemperatur.
Jag är inte prenumerant på Nya tider så jag kan inte läsa hela artikeln och värdera källorna. Att solen har cykler som innebär varierande solaktivitet är ett faktum. Men i artikeln står
"Somliga tror att det kan leda till en ”liten istid” som kommer att vara i flera årtionden och sätter det i samband med de ovanligt kraftiga och tidiga snöfall som i år reducerat skördarna i Nordamerika"
Vilka är "somliga"? Vad jag förstår har forskare på The Met Office (typ SMHI) gjort en ny analysmodell för att bättre kunna förutsäga solcyklerna än tidigare. Men de har inte dragit slutsatsen att vi kommer att få en liten istid igen. Det är de där "somliga" som står för den analysen