Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-27, 20:21
Medlem
Giant Squids avatar
Det var ju passande att hennes födelsedag var på en fredag.
Men det stoppar inte henne att strejka på som vanligt.
Ingen tårta vill hon ha heller.

Climate strike but no cake for Greta Thunberg as she turns 17
https://www.msn.com/en-sg/news/world...-17/ar-BBYACY2
Citat:
- "I'm not the kind of person who celebrates birthdays,"
Greta Thunberg said as she turned 17 on Friday, marking the occasion in inimitable style - with a seven-hour hour protest outside the Swedish parliament.

"I stand here striking from 8am until 3pm as usual ... then I'll go home

"I won't have a birthday cake but we'll have a dinner

"It has been a strange and busy year, but also a great one because I have found something I want to do with my life and what I am doing is having an impact," she said.

Her campaign gave rise to a grassroots movement that has gone global, inspiring millions of people to take action.
2020-01-27, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Nu börjar Gretaeffekten nå oljeskurkarna.
Investerarna ställer hårda krav.
Shell rekordsatsar, norrmännen försöker greenwasha stort. Lundin Oil kommer rösta om namnbyte nästa bolagsstämma.

Det är bra. Dags att klämma åt skurkarna som kränger saker som folk vill köpa.

Förbjud elspisar och tandborstar och pocketböcker! Förbjud alla trampcyklar utom den där livsfarliga liggvarianten! Det skall vara dyrt och opraktiskt!

Annars:förbjud!
2020-01-27, 20:33
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Det var ju passande att hennes födelsedag var på en fredag.
Men det stoppar inte henne att strejka på som vanligt.
Ingen tårta vill hon ha heller.

Climate strike but no cake for Greta Thunberg as she turns 17
https://www.msn.com/en-sg/news/world...-17/ar-BBYACY2

Strejk betyder väl att man vägrar arbeta eller studera eller vad det nu är man strejkar för, vad är det Greta strejkar från då hon varken har arbete eller skola?
2020-01-27, 20:40
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Om det kanske skulle vara sant att Greta ibland luktar lite, kan det bero på att hon föredrar dusch utan tvål, vilket kan bero på allergier eller en mycket känslig hud.

Det kan dock också bero på något helt annat. Äter man på tok för lite kan kroppen bilda ketonkroppar. När dessa förbränns så bildas aceton, som förstås luktar. Detta drabbar många med anorexi. Kroppen prioriterar att vid svår svält försörja hjärnan med kolhydrater och ketonkropparna är ett sätt. Då bryts dock musklerna ner, så kroppen äter sig själv.

Har dock träffat Greta upprepade gånger både utomhus och inomhus, och aldrig känt att hon luktar det minsta illa!

https://www.google.com/amp/s/www.vic...fect-body-odor

Kan också vara att Greta inte tål lukter, dvs lider av perceptionsöverkänslighet. Förekommer ibland bland aspergare. Tips: finns att köpa helt luktfri duschtvål och motsvarande schampoo, märke Neutral, vita plastflaskor med stort blått "0%" på. Finns inte överallt, men går att hitta i större köpcentra utanför stan. Handlar inte i stan av princip, så kan inte säga hur lätt/svårt det är att hitta där.
2020-01-27, 20:42
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det jag har svårt att förstå är att det verkar finnas ett sådant hat mot henne. Hon är fortfarande ett barn och folk sitter och spyr ut mängder av elakheter mot henne och hånar henne för att hon har asperger. Jag har läst kommentarer om att man hoppas att hon ska dö. Det är så otroligt omoget. Personligen tycker jag det är bra när människor kämpar för något de tror på. Om det stämmer överens med min livsåskådning eller politiska åsikter är ointressant. Jag blir glad när jag ser människor gör något som påverkar och det gör Greta. Det är bättre än att sitta som en tangentbordskrigare på Flashback och skriva saker till folk som man aldrig någonsin skulle våga såga till dem, inte ens till lilla Greta, när man står framför dem.

Min fråga är: är det hat mot henne eller mot hennes finansiärer?
2020-01-27, 20:43
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Äh, Gretchen kör såklart den naturliga stilen. Jag vet t.o.m. en chaturbatemodell som bara tvättar sig med vatten och ingen tvål, duschcreme etc.

Goethe om rena Gretchen.
It is her naive that attracts Faust most of all. “I’ve never seen [Gretchen’s] equal anywhere! So virtuous, modest, through and through!” Even Mephistopheles acknowledges her virtue. He calls her an “innocent, sweet dear!” Goethe further identifies Gretchen as a saint .

Fast detta borde ha citerats på tyska. Googles fel. Men mer lättsmält för de flesta nuförtiden.
2020-01-27, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
En arbetskamrats dotter träffade nyligen Greta och vittnade om att Greta luktade "ostbåge och lite gammalt".
Arbetskamratens dotter är inte så gammal och inte köpt av oljelobbyn utan bara ärlig.

å fan så hon luktar tå nagel och möglig mutta utan att vara i direkt kontakt helt enkelt osar gammla tånaglar

Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Kan också vara att Greta inte tål lukter, dvs lider av perceptionsöverkänslighet. Förekommer ibland bland aspergare. Tips: finns att köpa helt luktfri duschtvål och motsvarande schampoo, märke Neutral, vita plastflaskor med stort blått "0%" på. Finns inte överallt, men går att hitta i större köpcentra utanför stan. Handlar inte i stan av princip, så kan inte säga hur lätt/svårt det är att hitta där.

kan inte stämma då skulle väl hon avsky sig själv ...jag luktar hugo boss ... så hon måste färakta mig som päst
Senast redigerad av davossouth 2020-01-27 kl. 21:01.
2020-01-27, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Stämmer att vissa med Aspergers har perceptionsöverkänslighet, och inte tål dofter. Neutral är då mkt bra, precis som du skriver!
2020-01-27, 22:11
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Jag var där på Gretas födelsedag och vi var många som sjöng på Mynttorget Ja, må hon leva! Greta fick också mängder med vita rosor samt ett fint porträtt av sig själv från en skicklig konstnär.

Greta sa att hon inte kunde hitta ett bättre sätt att fira sin födelsedag än att klimatdemonstrera. Vi undrade om hon inte åtminstone ville ha en vegansk tårta, men hon sa bara, Kanske en annan gång!

Fick dock veta en en slags kaka som Greta gillar, men det får vara en hemlighet. Annars lär en sådan kaka i framtiden stå i varenda barkyl på hennes olika hotellrum, när hon är ute och reser!
Man undrar vad det är för kaka?
Kommer det ut så lär väl matlagningsiterna bli virala.
Kanske snickerskaka, choklad, jordnötter, krossad cornflakes? Är den helt vegansk?
2020-01-27, 22:17
Medlem
Citat:
Man undrar vad det är för kaka?
Kommer det ut så lär väl matlagningsiterna bli virala.
Kanske snickerskaka, choklad, jordnötter, krossad cornflakes? Är den helt vegansk?
Det är en slags kaka, som förstås är helt vegansk. Greta gillar sött! Kanske redan har sagt för mycket.
-Nu kanske många kommer att fråga Greta om hennes hemliga kaka, när hon vill prata om klimatet och miljön!
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-01-27 kl. 22:20.
2020-01-27, 22:20
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Det är en slags kaka, som förstås är helt vegansk. Kanske redan har sagt för mycket.
-Nu kanske många kommer att fråga Greta om hennes hemliga kaka, när hon vill prata om klimatet och miljön!
Är det hennes eget recept eller nåt som finns på cafeer?
2020-01-27, 22:27
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Greta gillar sött. Det är inte Gretas eget recept, men det är ett lite mer ovanligt recept. Tror att denna slags kaka bara finns på mer påkostade cafeer för finsmakare.
Hmm nu blev man nyfiken.
Finns nog en del konditorier som kan tävla om att bli först med att uppkalla en vegansk bakelse efter Greta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in