Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-29, 12:44
Medlem
Hahaha.

Denna tråden och Klimat-Gretas äventyr är fylld med humor.

8-årig klimataktivist från Indien vill störta Greta: ”Jag var först”

https://www.ndtv.com/offbeat/stop-ca...anipur-2170837

"Stop Calling Me Greta Of India," Says Climate Activist, 8, From Manipur

"If you call me 'Greta of India', you are not covering my story," says Licypriya Kangujam.

Hennes twitter:

I first raised my voice to world leaders in Mongolia 🇲🇳 in an UN event in July 4, 2018. Since then I started my movement called “Child Movement”. In Hindi, we called it “Bachpan Andolan” to call our world leaders to take immediate climate action. pic.twitter.com/79IQzQm2Sn

— Licypriya Kangujam (@LicypriyaK) January 27, 2020

Nu väntar vi på att dessa klimatkämpande barn ska göra upp i en klimatneutral ring på neutral mark. Koldioxidernas kamp om jordens herravälde!
Senast redigerad av Mentapesola 2020-01-29 kl. 12:53.
2020-01-29, 12:55
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Hahaha.

Denna tråden och Klimat-Gretas äventyr är fylld med humor.

8-årig klimataktivist från Indien vill störta Greta: ”Jag var först”

https://www.ndtv.com/offbeat/stop-ca...anipur-2170837

"Stop Calling Me Greta Of India," Says Climate Activist, 8, From Manipur

"If you call me 'Greta of India', you are not covering my story," says Licypriya Kangujam.

Hennes twitter:

I first raised my voice to world leaders in Mongolia 🇲🇳 in an UN event in July 4, 2018. Since then I started my movement called “Child Movement”. In Hindi, we called it “Bachpan Andolan” to call our world leaders to take immediate climate action. pic.twitter.com/79IQzQm2Sn

— Licypriya Kangujam (@LicypriyaK) January 27, 2020

Nu väntar vi på att dessa klimatkämpande barn ska göra upp i en klimatneutral ring på neutral mark. Koldioxidernas kamp!
I början gav liknande en ganska ok pr. Men det blir tokigt när media kallar dem för Greta of this&that. Dom har egna personligheter och för egna strider. Fokus borde ligga på det.
Fröken Kangujam backas av Greta och träffade henne i Madrid om jag minns rätt.
Heja Licpriya.
2020-01-29, 13:05
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Det enda hon kan påverka är nutiden.

I framtiden så är nutiden historia.

Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Det är liksom ingen ide att diskutera med dessa människor. Något står ju inte rätt till i skallen på dessa människor som helgonförklarar Greta.

Du menar exempelvis människor som: Barack Obama, prins Charles, Jacob Wallenberg, Dalai Lama, påven, David Attenborough, Arnold Schwarzenegger, Leonardo diDaprio, Hillary Clinton, Chelsea Clinton, Ellen DeGeneres, Billie Eilish, Anne Hathaway, Chris Hemsworth, Jane Fonda, drottning Silvia, prins Harry, Meghan Markle, Kim Kardashian, Bono (U2), Klaus Schwab (grundare av Davos-konferensen), Andreas Hatzigeorgiou (vd Stockholms Handelskammare), Penelope Cruz, Patti Smith, Ellen Pompeo, Mark Ruffalo, Lawrence Krauss (känd fysiker), Börje Salming?

Samt de som arbetar på den kända och välrenommerade vetenskapliga tidskriften Nature och de forskare som de intervjuat?

Citat:
Nature hyllar Greta

Källor: Umeå Universitet, Nature

Eller de på den kända tidningen TIME som utsåg Greta till årets person?

Citat:
Greta Thunberg Is TIME’s 2019 Person of the Year

https://time.com/person-of-the-year-...reta-thunberg/

Det är väl ingen som tycker att Greta är ett helgon (eller ja, kanske någon) men helt klart så har hon åstadkommit mycket trots sin låga ålder.
2020-01-29, 13:44
Medlem
FindAways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Du menar exempelvis människor som: Barack Obama, prins Charles, Jacob Wallenberg, Dalai Lama, påven, David Attenborough, Arnold Schwarzenegger, Leonardo diDaprio, Hillary Clinton, Chelsea Clinton, Ellen DeGeneres, Billie Eilish, Anne Hathaway, Chris Hemsworth, Jane Fonda, drottning Silvia, prins Harry, Meghan Markle, Kim Kardashian, Bono (U2), Klaus Schwab (grundare av Davos-konferensen), Andreas Hatzigeorgiou (vd Stockholms Handelskammare), Penelope Cruz, Patti Smith, Ellen Pompeo, Mark Ruffalo, Lawrence Krauss (känd fysiker), Börje Salming?

Samt de som arbetar på den kända och välrenommerade vetenskapliga tidskriften Nature och de forskare som de intervjuat?

Det är väl ingen som tycker att Greta är ett helgon (eller ja, kanske någon) men helt klart så har hon åstadkommit mycket trots sin låga ålder.

Till hennes fördel har hon rört om i dan sk grytan.
2020-01-29, 14:10
Medlem
[quote=MrBollocks QOUTE]
Citat:
Kan du sluta prata som Gretas ställföreträdare i tråden? Det är bara obehagligt och jag är inte ensam om att tycka det! Vem i helvete tror du att du är som pratar i hennes ställe när det som nu gällde en fråga om hennes eventuella preferenser och önskemål gällande det motsatta könet?! Äckelgubbe!!

Hade Greta varit min dotter, skulle jag ha anmälat den här personen som påstår sig vara Gretas talesman. Hen uttalar sig om Gretas matvanor, hobbyer, sex, övningskörning etc. etc. Personen som tror att hen pratar Greta ärende, "outar" sig själv när hen sitter långt på natten och medger att han är en politiskt förtroendevald, at hen är medlem av FFF och har erfarenhet inom sjukvården och att hen är många år äldre än Greta
2020-01-29, 14:37
Bannlyst
Citat:
helt klart så har hon åstadkommit mycket trots sin låga ålder.

16 år, "låg ålder" och hon har inte åstadkommit någonting. Det är globalist-krafterna bakom henne som åstadkommit förvärrad hjärntvätt hos massorna genom att göra Greta till internationell huvudperson. Hon har förts fram i rampljuset över ett år och kampanjen fortsätter.
2020-01-29, 14:51
Medlem
Soda--Pops avatar
Först och främst
Citat:
Greta har gjort sig intressant. Därför uppmärksammar alla henne.
Fel, de som uppmärksammar Gr**a är endast de som tittar på media där hennes namn och bild tvångsmässigt visas upp i ansiktet på dem samt orkar bry sig ge ifrån en respons. Så mycket till alla är det i verkligheten.

De som främst tycker hon är intressant är politiska lobbyarbetare som tillsammans med mediearbetare med chefsposition beslöt att hon skall GÖRAS intressant inför tittarna såsom maskot för deras påverkansarbete. Som när programarbetarna enligt berättelse, beslutar vem som kommer vinna Idol innan säsongen startar.

Hon själv har inte mycket gjort annat än auditerat såsom villig inneha rollen. Den som försökt uppmärksamma nåt eget i media och vet hur näst intill omöjligt det är som privatperson fattar att det ligger en död hund begraven när hon däremot fått direktskjuts till skyarna pga, enligt påstående, sin aktivism. Lägg därtill att dessa mediearbetare nu börjat rikta sig på hennes privatliv, då fattar man att allt är detaljplanerat.

Som man kunde förvänta om man inser vem det är som drar i nickedockans snören har hennes manusförtattere börjat övergå till att flirta med misandrirörelser och baka in patriarkat-ord i hennes beskyllartal

Hundratals har säkert lagt ner decennier efter decennier med EGET arbete på klimatfrågan och som är långt mer än facebookskrivande och protestsittande på arslet nånstans men fått noll uppmärksamhet för det.
Citat:
Ja. Typ som han som blev dömd:
Egentligen var han ute efter Soros, när han skickade brev till Greta personligen?
Din halmgubbe, inte min. Jag vet knappt vem Soros är. Därtill är det typiskt profesionella offerkoftor att beskylla samtliga meningsmotståndare för en enstaka vettvillings gärning
.
Citat:
Nej. Hon skriver sina tal själv.
Och jag skriver alla kungens tal (själv) - bara att använda förnuft, vad du ser, vad du tror
Citat:
Och att du försöker förringa henne så här, det beror kanske inte på ett hat mot henne men möjligtvis på ett förakt mot henne?
Din tro, din personattack. Själv föredrar jag vara saklig.
Citat:
I verkligheten vet hon nog mer. Men har svårt att uttrycka sig ibland.
Bara att tillämpa sunt förnuft, man kan gärna tro man NOG vet mer om supraledare än nobelpristagaren.
Citat:
Och uppmärksamhet det förtjänar man. Det är inget man får.

Du kan inte bara gå och säga "Jag förtjänar samma uppmärksamhet som Greta!". Och sen så får du det. Nej. Du måste göra dig själv intressant. Och hur det går till, kan förstås variera. Finns ingen exakt standardmall som alla kan arbeta efter och lyckas varje gång.
Såhär funkar det i grund och botten, du får uppmärksamhet av reportrar ifall du säger det de vill höra, eller se till att ha tur och "vinn Idol" som G***a gjorde.
2020-01-29, 15:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
16 år, "låg ålder" och hon har inte åstadkommit någonting. Det är globalist-krafterna bakom henne som åstadkommit förvärrad hjärntvätt hos massorna genom att göra Greta till internationell huvudperson. Hon har förts fram i rampljuset över ett år och kampanjen fortsätter.
En rätt lyckad kampanj måste man ju säga..
Många i branschen är säkert imponerade.

När kommer fossilbranschens motkampanj, de bör ju ha resurser att placera ut tre, fyra antigretor i världen.
2020-01-29, 16:32
Medlem
Citat:

Börje Salming!? Det såg man inte komma.

Vilken njutning det måste ha varit att spara det ässet i rockärmen till allra sist... Börje Salming, den store vetenskapsmannen ... Vilken storslagen final efter andra tunga namn som diverse kungligheter, kända från Svensk Damtidning ...

Jag kollade upp den kände fysikern. Det har du inte gjort själv, va?

https://www.youtube.com/watch?v=unhm_tvY8hQ

Förvisso börjar han med att han är imponerad av Greta, en 16-åring som säger "Why would we NOT listen to the scientists?"

Sen fortsätter han med "I don’t know what group she has behind her".

Sen börjar det bli riktigt roligt: Han kallar folkökningen för "elefanten i rummet" och säger att den är det största problemet. Han pratar om att det är viktigt att resa och att modern teknik kan lösa många klimatrelaterade problem. (Det har han f.ö. också gemensamt med Rockström, Al Gore och Obama.) Problemet är väl mest att teknisk utveckling förutsätter economical growth.

Han diskuterar också vad som händer om man säger åt folk att "give up everything they have". Och handen på hjärtat - vad skulle hända om alla började leva efter Gretas påbud om nollutsläpp från och med nu?

*
Stackarn har också anklagats för sexuella trakassarier, precis som förre IPCC-diktatorn Pachauri för övrigt. Så när jag googlade på hans namn var det det som kom upp först.
*

Slutligen: Den välrenommerade "Nature" har också sina belackare - tro det eller ej:

https://campi.kth.se/nyheter/vi-beho...ature-1.423862

Citat:
Sensationsjournalistik eller tidskrifter som breddar samtalet om framtidens forskning? Åsikterna går isär bland KTH:s forskare om den kritik som materialprofessor John Ågren riktade mot prestigepublikationerna Nature och Science i förra veckan.

Citat:
Christofer Leygraf, professor i korrosionslära, skriver under på beskrivningen av Nature och Science som forskarvärldens sensationstidskrifter. De artiklar som publicerats där inom hans eget forskningsfält kännetecknas knappast av någon speciellt hög vetenskaplig kvalitet, säger han.

– De ytterst få gånger jag har skickat in ett manus till Nature Materials har jag fått ett negativt svar inom 24 timmar. En rent vetenskaplig bedömning går inte att göra på så kort tid, säger Christofer Leygraf.
2020-01-29, 16:40
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Och handen på hjärtat - vad skulle hända om alla började leva efter Gretas påbud om nollutsläpp från och med nu]
Du skulle få en bättre hälsa fysiskt, ett gott samvete, dina ättlingar får en chans till en framtid. Samt ett mer socialt liv med din omgivning.
2020-01-29, 16:58
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Jag kollade upp den kände fysikern. Det har du inte gjort själv, va?

https://www.youtube.com/watch?v=unhm_tvY8hQ

Naturligtvis har jag sett videon och känner väldigt väl till vem han är. Författare till boken "A Universe From Nothing" plus en massa annat. Och jag har länkat till honom förut i denna tråd:

https://www.flashback.org/sp69202648

Enligt Tankevurpan så är det bara "knäppgökar" som hyllar Greta, men genom att ta upp Lawrence Krauss, Barack Obama, David Attenborough plus en massa andra så tycker jag att jag motbevisade honom ganska väl.

Det stämmer att alla inte håller med Greta i allt. Det gör inte jag heller. Men man kan ändå uppskatta det hon gör.

Som jag sagt tidigare så är det som är bra med Greta att hon ökar uppmärksamheten kring klimatproblemen. Vad exakt hon säger i sin tal ser jag som sekundärt.

Att Davos-mötet handlade primärt om klimatet ser jag till stor del hennes förtjänst. Det är så hon påverkar. Och det är det som man ska uppskatta.
2020-01-29, 17:08
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Naturligtvis har jag sett videon och känner väldigt väl till vem han är. Författare till boken "A Universe From Nothing" plus en massa annat. Och jag har länkat till honom förut i denna tråd:

https://www.flashback.org/sp69202648

Enligt Tankevurpan så är det bara "knäppgökar" som hyllar Greta, men genom att ta upp Lawrence Krauss, Barack Obama, David Attenborough plus en massa andra så tycker jag att jag motbevisade honom ganska väl.

Det stämmer att alla inte håller med Greta i allt. Det gör inte jag heller. Men man kan ändå uppskatta det hon gör.

Som jag sagt tidigare så är det som är bra med Greta att hon ökar uppmärksamheten kring klimatproblemen. Vad exakt hon säger i sin tal ser jag som sekundärt.

Att Davos-mötet handlade primärt om klimatet ser jag till stor del hennes förtjänst. Det är så hon påverkar. Och det är det som man ska uppskatta.
Vidare så bör det poängteras att miljöfrågan är mer än något annat, en astrofysisk fråga, så att astrofysikern Lawrence Krauss (ja jag vet att han är jude, det spelar ingen roll) backar upp Greta, det väger ganska mycket i sammanhanget. Alla astrofysiker är på Team Greta.
Senast redigerad av EliasAlucard 2020-01-29 kl. 17:11.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in