Flashback bygger pepparkakshus!
2020-03-08, 12:13
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren

Sedan hade ju redan då Greta ovanligt omfattande kunskaper och en mycket hög intelligens, så den kille som hade intresserat sig för henne, hade fått mycket intressanta samtal, och hade även kunnat få en sällsynt fin dansupplevelse. Greta var redan då verkligt skicklig i dans!
Så om nån blir kompis med Greta så får den dansa med henne? Tror du det är så det fungerar i verkliga livet?
2020-03-08, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det där har jag ju redan svarat utförligt på. Läs inlägget igen (andra halvan av inlägget):

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

Nej. Det är faktiskt Gretas motståndare som ser henne som en gud. Ett par exempel:

- Varför har Greta inga konkreta tekniska/politiska lösningar på klimatkrisen? (det har ingen)

- Varför åker inte Greta till Kina och kräver att landet slutar med sina CO2-utsläpp? (en liten flicka vs en superstark diktatur?)

Inser du seriöst inte det mediala bakom?
Dina svar bara svävar som vanligt, att det innebär en risk för din profet att ens påtala Mellanöstern samt Kina bara spär på det uppenbara.

En enkel fråga, handlar det enbart om symbolism?
2020-03-08, 12:55
Medlem
Citat:
Nej. Det är faktiskt Gretas motståndare som ser henne som en gud. Ett par exempel:

- Varför har Greta inga konkreta tekniska/politiska lösningar på klimatkrisen? (det har ingen)

- Varför åker inte Greta till Kina och kräver att landet slutar med sina CO2-utsläpp? (en liten flicka vs en superstark diktatur?)
Likt ett mantra har ju Gretianerna i den tråden kommit med – vi skall lyssna på Greta.
Greta-sekten är ju mer eller mindre totalt hjärntvättade i att det bara skall lyssnas på den allsmäktiga Greta.
2020-03-08, 13:12
Medlem
wwrs avatar
Jag tycker hon lät lite blek i EU-talet. Inte samma krut och inlevelse som i FN. Hade hon inte övat in talet lika väl? Fast jag kan ta fel, jag hörde bara lite.
2020-03-08, 13:14
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:

Varför hyllas Greta då när hon inte har några lösningar?
2020-03-08, 13:16
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Likt ett mantra har ju Gretianerna i den tråden kommit med – vi skall lyssna på Greta.
Greta-sekten är ju mer eller mindre totalt hjärntvättade i att det bara skall lyssnas på den allsmäktiga Greta.
Fast det är ju inte riktigt hela sanningen.
Flera av oss här verkar ha arbetat med energi, miljö och/eller klimatfrågor och har därför en oro för vad som är på gång. I början av 00-talet (långt före det att Al Gore fick fredspriset) började jag klimatkompensera bilen och flygresor. Då var det komplicerat, men på 10-talet blev det lättare.

Nu är jag tveksam till klimatkompensering, men jag gör det för sådant som inte går att lösa på annat vis.

Det är ju inte särskilt konstigt att vi som tror på AGW tycker att det Greta Thunberg och andra gör en viktig och bra insats och samtidigt är det ju inte heller konstigt att de som inte tror på AGW tycker att GT är alarmistisk.

Om man inte tror att det finns eviga mängder med fossila bränslen i jordskorpan så kan man ju fortfarande tycka att det är bra att samhället går över till att bli långsiktigt hållbart. Sol, vind och vatten (och ev. öl) finns ju i obegränsad mängd för lång tid framöver.
2020-03-08, 13:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Varför hyllas Greta då när hon inte har några lösningar?
För att klimatfrågan nu diskuteras och det har blivit lättare för världens forskare att nå ut till världens beslutsfattare, politiker och allmänhet med information om vad som händer med vår jord.
2020-03-08, 13:50
Medlem
TonyFlygares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
-Greta har sagt om sin skoltid, att hon tittade på killar, men att de då inte tittade på henne. Det här har hon sagt offentligt.
Källa?
2020-03-08, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fast det är ju inte riktigt hela sanningen.
Flera av oss här verkar ha arbetat med energi, miljö och/eller klimatfrågor och har därför en oro för vad som är på gång. I början av 00-talet (långt före det att Al Gore fick fredspriset) började jag klimatkompensera bilen och flygresor. Då var det komplicerat, men på 10-talet blev det lättare.

Nu är jag tveksam till klimatkompensering, men jag gör det för sådant som inte går att lösa på annat vis.

Det är ju inte särskilt konstigt att vi som tror på AGW tycker att det Greta Thunberg och andra gör en viktig och bra insats och samtidigt är det ju inte heller konstigt att de som inte tror på AGW tycker att GT är alarmistisk.

Om man inte tror att det finns eviga mängder med fossila bränslen i jordskorpan så kan man ju fortfarande tycka att det är bra att samhället går över till att bli långsiktigt hållbart. Sol, vind och vatten (och ev. öl) finns ju i obegränsad mängd för lång tid framöver.
Jaja de som har fastnat fast i ngt sekteristiskt tänkande har ju sina egna trosläror och lever helt i sin insnöade värld. Knytby-tråden här på Flashback är ju ett bra exempel på det.
2020-03-08, 22:57
Medlem
Horby-kvinnans avatar
Elever hyllade Greta Thunberg med gigantiskt målning
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/e...ntiskt-malning
Citat:
Ett gigantiskt porträtt på Greta Thunberg avtäcktes på kvinnodagen i Yorkshire i norra England. En konstgrupp spraymålade konstverket efter att elever från en lokal skola fick välja vem deras största inspirationskälla var.
2020-03-08, 23:07
Medlem
"Today is #InternationalWomensDay and we recognize that women are still far from equal to men in today’s societies. We still have a very long way to go.

Those who will suffer the most from the climate- and environmental crisis are the ones who are already the most vulnerable, socially and financially. And that tends to be women living in the global south... We can not have climate justice without gender equality.

And remember; what we women want today - and every day- is fundamental equal rights, not congratulations or celebrations.

Greta Thunberg"

För Greta är som sagt jämställdhet mycket viktigt!
2020-03-09, 01:36
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tycker hon lät lite blek i EU-talet. Inte samma krut och inlevelse som i FN. Hade hon inte övat in talet lika väl? Fast jag kan ta fel, jag hörde bara lite.

Det måste vara så. Hon fick ju komma "svart" i sista stund.

Tänk vad jobb Greta har. Skriva och öva på ett 2-4 minuters tal/vecka där 90% av innehållet är detsamma!
Senast redigerad av Gretanol 2020-03-09 kl. 01:46.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in