Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-04-13, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Sen kommer andra småsaker som kylskåpspolis resepolis osv
listan blir bara längre och längre. Det är bäst att du slutar nu

eller så kan man skaffa en "normal" tjej och slippa allt detta du nämner!!
Det finns dem, som gillar utmaningar!
2020-04-13, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
https://i.ibb.co/kHtFCpX/link.png

Först märkte jag inte att det var reklam, trodde den var menad för Greta

Ja, det kan se så ut 🧠👨‍⚕️. Erbjudande för Greta, långtids...
2020-04-13, 23:00
Medlem
ElimGaraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Får erkänna, att Greta efter att ha vaknat, gäspat stort, öppnat sina söta ögon, och fått i sig sina livsnödvändiga första kaffekoppar, tycks börja dagen med att läsa sin favorittidning the Guardian. Hon citerar ofta från den, det är helt riktigt. Ni kritiker får tänka på, att Greta citerar inte för Er, utan för sina följare, som ofta är ungdomar utan forskarutbildning.

Greta läser dock enligt egen uppgift bland annat forskartidskrifterna Nature, Science och Biochemistry, och försöker vara så insatt som hon kan även genom att tala med olika forskare.

Greta blir väldigt lätt rädd och orolig på grund av sin asperger, varför hon mycket lättare uppmärksammar negativa än positiva forskningsrapporter. Alla människor minns bättre negativa än positiva händelser, det är en evolutionsfördel, men Greta har detta drag i ovanligt hög grad!

Atmosfären och ännu mera haven har en hel del tröghetseffekter, vilket lär göra, att det tar en viss tid innan utsläppsminskningar märks.

Varför läser hon just The Guardian? Den är väl inte särskilt trovärdig och dessutom rätt vänstervriden.
Ungefär som de svenska kvällstidningarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Normal för hennes ålder skulle vara en kille på 20 år. Tror du nån 20-åring är intresserad av ett barn?

Jag hade inte velat dejta Greta ens när jag var 15. Hon ser ut som en 10-åring och då jag var 15 var jag inte intresserad av 10-åringar. Inte nu heller måste jag tillägga.

Ibland ser hon rätt skrämmande ut, som den gången hon gav Trump det "onda ögat". Då liknade hon något av barnen i skräckfilmen "Children Of The Corn eller någon ur något CSI-avsnitt eller liknande, där det visar sig att det är den tonåriga dottern som mördat sin familj med en motorsåg och inte den sura gubben i huset bredvid som alla misstänker.
2020-04-14, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RettVis
Någon skickar musikhälsningar till Greta. Hittade detta på andra sociala medier. Fint 🎻

"Lite trevlig musik till dej! Lycka till m övningarna i navigation! Vem vet, du kanske vill ta prov senare, så du får behörighet att segla en större segelbåt!? Såg att det låg en fin gitarr i katamaranen, är den tänkt till dej? Kramis 🌹***
https://t.co/PryArW3uIP
Trevligt att vi som gillar Greta uppskattas! Det händer inte så ofta i denna tråd!
2020-04-14, 14:12
Medlem
Här kommer en till forskarartikel med vissa referenser. Den är kortfattad. Ang forskare så brukar även forskarstudenter räknas in i gruppen, studenter utför en betydande del av forskningen. Därför kallade jag sociologstudenten för forskare.

"Abstract
Climate activist Greta Thunberg started her Skolstrejk för Klimatet on 20 August 2018. Her
activity inspired the weekly international demonstrations of Fridays for Future. In this paper
I review the scientific argumentation that justifies the demonstrations."

https://osf.io/2n6kj/download
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-04-14 kl. 14:19.
2020-04-14, 15:35
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Här kommer en till forskarartikel med vissa referenser. Den är kortfattad.

Kortfattad? Den skulle ju sammanfatta vetenskapen bakom Greta och FFF. FFFs hagiografi tar större delen av pappret, en dryg A4. Avsnittet "Scientific Motivation" (skulle vara det artikeln handlade om, mindre än en A4) listar _en_ person (Keppler) och _en_ artikel publicerad i en populärvetenskaplig tidskrift (Stjärnor och Universum) år 1989. Halva av texten under "Scientific Motivation" handlar inte om vetenskapliga argument ("scientific motivation"), utan om Kepplers förslag för vad man kan göra för framtiden (bl.a. minska risätande - som är stapelföda i två av världens folkrikaste länder).

Mannen bakom artikeln har meriter som forskare inom kosmologi, kallfusion, forskning kring Atlantis - en nutida Leonardo da Vinci, skulle man kunna tro. Ändock var inte den text han lyckades värka fram om FFF och Greta någon höjdpunkt ens i en gymnasieelevs karriär.

Snälla inspiratoeren, säg att du skämtar. Jag har inte uppfattat dig som den skämtsamma typen, men efter detta måste jag revidera min åsikt. :-)

Citat:
Ang forskare så brukar även forskarstudenter räknas in i gruppen, studenter utför en betydande del av forskningen. Därför kallade jag sociologstudenten för forskare.

Så... om man utvidgar definitionen av ordet "forskare" till "forskarstudenter" och även "studenter", kan man då gå vidare till "grundforskare" i "grundskolan". Det gör även Greta till forskare. Grattis, Greta!
2020-04-14, 16:37
Medlem
När jag kontrollerade mera, får jag erkänna att den kortfattade rapporten var dålig. Valde ut den för en intressant ingress, där det utlovades en sammanfattning om den vetenskapliga grunden för klimatrörelsen, men allt är inte guld som glittrar.

Här kommer en vetenskaplig uppsats på masternivå om Greta, som jag hoppas ska vara bättre korrekturläst, än den tidigare C-uppsatsen.

"Lessons about Activism from a Swedish High School Student"

"A Rhetorical Analysis of Greta Thunberg’s
Public Speeches on Climate Change"

"It always seems impossible until it has been done!" Greta

http://www.diva-portal.org/smash/get...FULLTEXT01.pdf
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-04-14 kl. 16:47.
2020-04-14, 17:07
Bannlyst
Citat:
Varm drickchoklad och varmt te med honung i, är andra Gretafavoriteter. Ja, bananer har Greta tidigare visat att hon älskar. Låt Greta få ha sin mat och dryck i fred, hon har ju inte lätt att få i sig tillräckligt!

Nej. Hon ska inte ha sin d-a livsstil ifred.

Inte så länge som hon predikar höjda skatter på energi i syfte att belasta mig och resten av befolkningen hårt. För sådana som Greta finns inget tak. Det drabbar henne sist därför att modern hennes är mångmiljonär.

Ska hon fortsätta vara vegan kan hon gott endast leva på svenska rovor, blåbär, svensk svamp och lingon. Det klarar hon inte av utan att dö. Så då blir det till klimat-Hitler att äta kött också, svensk älg eller gris förslagsvis.
2020-04-14, 17:09
Medlem
CPJesuss avatar
Retoriskt svammel är vad det är.
Tyvärr får det mig osökt att tänka på Adolf Hitler igen, utan vidare jämförelse.

I "Mein Kampf", ändlösa haranger av samma svammel, upprepat i oändlighet i "Hitlers bordssamtal" som egentligen inte är några samtal, utan ändlösa upprepningar kring samma teman, inpräntade monologer och en mängd "om vi inte vinner då jävlar går det åt helvete"-skrämseltaktik.

Historien upprepar sig med Greta.

Det Hitler hade att förmedla hade Houston Stewart Chamberlain redan sagt och Greta är ett eko av Al Gore, bara det att som agitatorer var/är både Hitler och Greta skickligare på att uppvigla massorna och tjänar som katalysatorer och språkrör för idéerna.

Taktiken är enkel: Att sälja in ett koncept via en tillräckligt karismatisk figur för att få folk att svälja betet. Samma trick som funkade då tycks funka även nu...
2020-04-14, 17:17
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
När jag kontrollerade mera, får jag erkänna att den kortfattade rapporten var dålig. Valde ut den för en intressant ingress, där det utlovades en sammanfattning om den vetenskapliga grunden för klimatrörelsen, men allt är inte guld som glittrar.

Här kommer en vetenskaplig uppsats på masternivå om Greta, som jag hoppas ska vara bättre korrekturläst, än den tidigare C-uppsatsen.

"Lessons about Activism from a Swedish High School Student"

"A Rhetorical Analysis of Greta Thunberg’s
Public Speeches on Climate Change"

"It always seems impossible until it has been done!" Greta

http://www.diva-portal.org/smash/get...FULLTEXT01.pdf

Hoppas? Läs först och om du bedömer att det är värt att ta upp någon annans tid med så kan du lägga ut det på FB. Annars kan man tro att du föredrar mängd framför innehåll - och det talar inte för din sak. Alltså, för att förtydliga: har du läst denna uppsats och bedömt att den är värd att ta upp andras tid med?
2020-04-14, 17:23
Medlem
Gretanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CPJesus
Retoriskt svammel är vad det är.
Tyvärr får det mig osökt att tänka på Adolf Hitler igen, utan vidare jämförelse.

I "Mein Kampf", ändlösa haranger av samma svammel, upprepat i oändlighet i "Hitlers bordssamtal" som egentligen inte är några samtal, utan ändlösa upprepningar kring samma teman, inpräntade monologer och en mängd "om vi inte vinner då jävlar går det åt helvete"-skrämseltaktik.

Historien upprepar sig med Greta.

Det Hitler hade att förmedla hade Houston Stewart Chamberlain redan sagt och Greta är ett eko av Al Gore, bara det att som agitatorer var/är både Hitler och Greta skickligare på att uppvigla massorna och tjänar som katalysatorer och språkrör för idéerna.

Taktiken är enkel: Att sälja in ett koncept via en tillräckligt karismatisk figur för att få folk att svälja betet. Samma trick som funkade då tycks funka även nu...

Tyvärr är Greta och Hitler liknelser stora. Det finns dock skillnader! Det finns kritiserande media, flashback nu! Medan Hitler hade en "propaganda"-minister och full kontroll över alla medierna!

Kan inspiratoeren förklara varför Greta "inte sprider fakta på ett skickligt sätt" just nu?
99% som spreds, var det tidningarna som spred det. Hur skicklig "faktaspridare" skulle Greta vara om hon hade bara sina tal och sin bok att gå på?
2020-04-14, 17:24
Medlem
TuffRobbans avatar
Det är bara hemskt att vuxna personer har utsatt ett barn för detta.
Kan bara önska henne att hon själv eller med hjälp av andra får "försvinna", glömma allt detta hon har varit med och att hon får välja själv som vuxen om 15-20 år om hon vill komma tillbaka som politiker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in