Flashback bygger pepparkakshus!
2020-05-28, 09:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det som gör frågan om Danmarksbajs så pinsam, är att ingen i gruppen som styr Greta™ har kompetens nog att ta reda på varför Danmark planerar att göra det här utsläppet. Att Greta™ själv skulle kunna göra det begär jag inte. Det hade inte jag heller klarat av med bara en grundskoleexamen. För er andra som funderar på varför, skall jag ge en ledtråd: Bräddning av avloppsvatten är en nödåtgärd som används när ett reningsverks kapacitet riskerar överskridas. Det förorsakas av ett skyfall som ökar vattenmängden drastiskt i de system som blandar avlopp och dagvatten. Alternativet är att det börjar tränga upp avloppsvatten ur golvbrunnarna i hushållen. Det brukar inte uppskattas av fastighetsägarna.

I det här fallet handlar det om en planerad bräddning, där man kan välja datum oberoende av väder. Vem kan gissa vad som ligger bakom planerna?
Greta har inte tid, hon har kedjat fast sig utanför Henriksdals reningsverk som protest mot att Sthlms stad gör samma sak i bla Årstaviken ( där Södermalmsvänstern fått en badplats).
2020-05-28, 10:31
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Är mycket försiktigt insatt i Greta öht.
Men nån slags uppmärksamhet får hon har jag märkt.

Bra då att hon ryter till mot äckliga Danmark som i system har satt att skicka 500 miljoner ton (?) rent bajs med kurs mot Sverige.
Illa det. 💩
Fy fan.

Ta hand om sin egen skit!!!

Jag saknar klimatperspektivet på det hela... Att rena avlopp kräver en del kemikalier och en hel del energi, plus infrastruktur. Att inte rena kräver inget av detta. Har Greta räknat och jämfört klimatpåverkan för rena resp inte rena? ...eller är hennes uttalande enbart baserad på lukten?
2020-05-28, 10:35
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Av någon anledning så verkar den inte ha upphört, Greta får skicka någon annan representant från FFF.

Jag läste att Greta ska börja med "skostrejk för klimatet". Eftersom folksamlingar med över 50 personer är förbjuda under coronakrisen så ställer demonstranterna i stället ut sina skor.

Tänk om det blir trängsel just när man ställer ut skorna? ...eller ska ställandet spridas ut över tiden?
2020-05-28, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Tänk om det blir trängsel just när man ställer ut skorna? ...eller ska ställandet spridas ut över tiden?

Vi får se på lördag den 30 maj när skostrejker drar igång på minst 58 platser i Sverige.

Undrar om Greta också ligger bakom organisationen Saturdays for future? Det räckte uppenbarligen inte med att förpesta enbart fredagar, nu ska lördagar också förpestas av dessa klimatdårar.

https://www.facebook.com/groups/526527028131338/

Här har vi Gretas gamlingar.

https://www.facebook.com/gretasgamlingar/
2020-05-28, 11:34
Medlem
mjukmjukares avatar
Förstår ingenting.

Flera här ovan lackar mer ur på Greta än på att Danmark satt i system att skicka oändligt många miljoner tusen liter rent bajs mot Sverige.

For Helvede.

Skit i vem som sätter ner en fot och säger till på riktigt. Men ge fan i att sända ert danska bajs mot mitt land.

2020-05-28, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Förstår ingenting.

Flera här ovan lackar mer ur på Greta än på att Danmark satt i system att skicka oändligt många miljoner tusen liter rent bajs mot Sverige.

For Helvede.

Skit i vem som sätter ner en fot och säger till på riktigt. Men ge fan i att sända ert danska bajs mot mitt land.

Du tycks förstå lika lite som Greta™. Bräddat avloppsvatten består huvudsakligen av dagvatten, uppskattningsvis 2% kommer från toaletter. Även svenska reningsverk tvingas göra bräddningar, det är inget unikt för Danmark. Men om du, liksom Greta™ inhämtar information från okunniga journalister, så blir det som det blir. Fortfarande ingen som kan gissa varför Danmark tänker göra en planerad bräddning, som inte orsakas av något skyfall?
2020-05-28, 12:22
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det finns inga regler mot personangrepp i verkligheten och inte här på forumet heller. Det fina är ju att den som kommer med personangrepp istället för att argumentera för sin sak framstår alltid som den förlorande sidan även om vederbörande egentligen har rätt.

Alla som är en del av den offentliga debatten utsätts för personangrepp, det är fortfarande en del av priset man måste betala för att debattera offentligt.
1,08 Gäller här på forumet. Personangrepp på andra medlemmar. Det vet du.
Här är det lite högre i tak än i offentligheten i Sverige.
De som hånar Greta där riskera att förlora båda heder, är och jobb, om dom nu hade någotdera dessförinnan.

Ja, att spotta på sin motståndare istället för att argumnetera, är lågt.
Ibland uttryck för mobbingbehov och ren ondskefullhet.

När det gäller mobbingen mot Greta uppvisar många en njutning i detta. Utan koppling till det hon står för, sakfrågan. Man njuter av att hata henne. En perversion m.a.o.
Senast redigerad av Jof 2020-05-28 kl. 12:45.
2020-05-28, 12:25
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Du tycks förstå lika lite som Greta™. Bräddat avloppsvatten består huvudsakligen av dagvatten, uppskattningsvis 2% kommer från toaletter. Även svenska reningsverk tvingas göra bräddningar, det är inget unikt för Danmark. Men om du, liksom Greta™ inhämtar information från okunniga journalister, så blir det som det blir. Fortfarande ingen som kan gissa varför Danmark tänker göra en planerad bräddning, som inte orsakas av något skyfall?

Visst har deras bräddning att göra med att de bygger ut reningskapacitet och måste koppla om vid något tillfälle? Ungefär som att byta olja på en bilmotor, men kan/bör inte ha motorn igång när det görs.
2020-05-28, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Visst har deras bräddning att göra med att de bygger ut reningskapacitet och måste koppla om vid något tillfälle? Ungefär som att byta olja på en bilmotor, men kan/bör inte ha motorn igång när det görs.
Jajamensan! Du får stort A i logiskt tänkande och även hedersuppdraget att förklara det för Greta™. Vilket kanske kan bli något av en utmaning... Men visst är det så, tanken är att öka kapaciteten för att i framtiden göra betydligt färre bräddningar. Endast journalister, miljöpartister och Greta™ med entourage kan tycka att det är något dåligt. Men vi talar trots allt om folk som tror att det är mina lokala sophämtare som tar min insamlade plast och dumpar den i havet.
2020-05-28, 16:40
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Jajamensan! Du får stort A i logiskt tänkande och även hedersuppdraget att förklara det för Greta™. Vilket kanske kan bli något av en utmaning... Men visst är det så, tanken är att öka kapaciteten för att i framtiden göra betydligt färre bräddningar. Endast journalister, miljöpartister och Greta™ med entourage kan tycka att det är något dåligt. Men vi talar trots allt om folk som tror att det är mina lokala sophämtare som tar min insamlade plast och dumpar den i havet.

:-) Nädu, Greta får nog inhämta sina kunskaper om danskars avföringsutsläpp hos "dä sajäns" och fortsätta med sitt "vii häv åll dä fakts". Jag är varken "sajntifik" eller tror mig ha alla fakta. Skämt åsido, det är inget konstigt att Greta vill bredda sin franchise. Klimatet och skolstrejk ger inte så bra betalt för stunden, så kanske ska hon satsa på ungars rätt (Notera: "rätt" och inte "plikt") att gå i skolan eller kanske miljön. Någonstans måste hon väl hitta sin niche, det där med sång är redan upptaget (Beata), Queen verkar inte så hett heller, politikerna bryr sig mera om att få till en "growth" här och nu och struntar i "How dare you"-talet, webbcast-verksamheter vill sig inte för Greta - så jag antar att miljön och tillrättavisning av danskarna är det som återstår för henne nu. Tillrättavisa är hon ju bra på. :-)
2020-05-28, 22:33
Medlem
Vet inte om detta har uppmärksammats innan?

https://www.hbl.fi/artikel/greta-thu...r-dubbelmoral/

Citat:
Den rikssvenska klimataktivisten Greta Thunberg riktar hård kritik mot energibolaget Fortums investeringar i tysk kolkraft.

"Det statsägda finska energibolaget Fortum öppnar ett nytt kolkraftverk i Tyskland i sommar. De som är involverade hävdar att de är 'klimatledare', men det här är raka motsatsen till ledarskap. Det här är ett misslyckande", skriver Thunberg på Twitter.

Citat:
Den tyska grenen av Thunbergs organisation Fridays For Future* har därtill skickat ett brev till statsminister Sanna Marin (SDP), Europa- och ägarstyrningsminister Tytti Tuppurainen (SDP) och miljöminister Krista Mikkonen (Gröna) som uppmanas att stoppa kolkraftverket i Datteln.

Enligt Fridays For Future i Tyskland är det en finsk regeringsfråga eftersom den finska staten är majoritetsägare i Fortum.

"Samtidigt som ni har meddelat att kolkraften ska avvecklas i Finland före 2029 så kommer Västeuropas enda nya kolkraftverk i Datteln att fortsättningsvis förstöra klimatet i tio års tid efter det", skriver Fridays For Future till den finska regeringen.

Organisationen anklagar Finland för dubbelmoral och understryker att investeringen äventyrar Finlands roll som klimatpolitiskt föredöme.

"Den finska regeringens dubbelmoral är sorglig eftersom ni en gång betraktades som en klimatledare som skulle omsätta ord till handling. Er dubbelmoral är också farlig med tanke på mänsklighetens framtid", skriver Fridays For Future i brevet.

*Varför bara den "tyska grenen"? Har Greta sagt upp sitt samarbete med dem? Som föreningens förmenta grundare och inofficiella ledare hade det väl sett snyggt ut om även hon hade undertecknat.

Men hennes Tweet är förstås åtminstone ett litet tecken på att hon inte har gett upp klimatkampen helt. När man nästan började misströsta ...
Senast redigerad av MidlifeMommy 2020-05-28 kl. 22:43. Anledning: Ändrad formulering
2020-05-28, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Luften gick ur redan i november och nobelfestligheterna där hon inte var med eftersom hon inte fick något pris. Det räckte med Al Gore och hans nobelpris trots att Al Gore var fel ute han också, ha ha. Hela djävla 2019 utom slutet var Gretas år och nu har hon inte en chans att bli uppmärksammad. Tack och lov så djävla mycket för det.

Vi ska nog inte vara säkra på det. Greta har visat en häpnadsväckande förmåga att resa sig och göra succé (nåja) inom alla möjliga discipliner.

Nyligen fick hon i en intervju med CNN uttala sig om tillvaron som f.d. självdiagnosticerad Coronasmittad SAMT hyllades för att hon skänkt 100.000 USD till svältande barn i Afrika, allt på bästa sändningstid.

Därefter har hon fördömt Danmarks hantering av avloppsvatten i Öresund (även om hon glömde/blundade för att svenskarna tydligen gör detsamma, åtminstone om man ska tro ett inlägg i regionens TV-sändningar.) Som framgår av mitt inlägg ovan har hon även vevat mot Finlands regering.

Citat:
Klimataktivisten Greta Thunberg uppmanar den finska regeringen att stoppa energibolaget Fortums investering i tysk kolkraft.

Många strängar på den lyran, med andra ord.

Så det vore väl själve fasen om hon inte blir nominerad till Nobels fredspris i år också.
Senast redigerad av MidlifeMommy 2020-05-28 kl. 22:45. Anledning: Tillägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in