Citat:
Ursprungligen postat av
inspiratoeren
Det jag skrev var till stor del baserat på information från en svensk präst, som länge levt tillsammans med indianer, har stor respekt för deras religion och kultur och även skrivit en teologisk doktorsavhandling om deras religion och kultur. Jag känner honom väl.
Följande gäller:
"Bottom line: if a child is registered with a Native American tribe or resides on a Native reservation, that tribe takes jurisdiction over that child."
För adoption gällande dem som är registrerade eller reservatsboende gäller inte den vanliga amerikanska adoptionslagstiftningen, utan speciallagstiftning.
"The Indian Child Welfare Act (ICWA, 1978) governs foster care and adoption laws concerning Native American children."
"In recognition of this fact, the government created unique statuses for American Indian tribes, recognizing them as sovereign nations, but still existing under the laws of the U.S. government and the state in which the tribal nation is located."
"Federally recognized tribes are considered “domestic dependent nations,” that have certain elements of tribal sovereignty preserved while still remaining subordinate to the U.S. and state governments. “Tribal sovereignty” really just means that the tribal nation has the right to limited self-government, to define its own membership, to manage tribal property, and to regulate tribal business and domestic relations. It also refers to the recognition by the government of a governmental body with which it can carry on relations related to the rights and interests of its people. In turn, the federal government has certain “special trust obligations” to protect tribal lands and resources, the right to self-government, and to provide services necessary for tribal survival and advancement. This creates a very unique situation for Native Americans who are both beholden to the U.S. government and independent of it."
OBS! Enligt ovan, "To define its own membership"
First nations har alltså möjlighet att som medlem uppta en utomstående, som då har möjlighet att få amerikanskt medborgarskap.
Citat:
Ursprungligen postat av
inspiratoeren
Inte alls. Hur kommer det sig då att andra utomstående i sällsynta fall har upptagits som medlemmar i First Nations och fått amerikanskt medborgarskap!?
Gällande din första replik så noterar jag först och främst avsaknaden av källhänvisningar.
Samt en hänvisning till någon präst du känner och inte nämner vidare.
Nu kanske du inte vill outa denne vilket är ok, men hänvisa då inte till personen.
Du är på många sätt lika flyktig vad gäller fakta som Greta.
Sedan tolkar du lagen som Fan tolkar Bibeln.
Låt oss se vad ICWA (Indian Child Welfare Act) är och dess syfte då det är den du stödjer dig på.
Wikipedia (
https://en.wikipedia.org/wiki/Indian_Child_Welfare_Act ) ger oss en summering:
"ICWA gives tribal governments a strong voice concerning child custody proceedings that involve Indian children, by allocating tribes exclusive jurisdiction over the case when the child resides on, or is domiciled on, the reservation, or when the child is a ward of the tribe; and concurrent, but presumptive, jurisdiction over non-reservation Native Americans' foster care placement proceedings"
Så det är alltså en lag som skapades då väldigt många Indianbarn omhändertogs av de sociala myndigheterna i USA och antingen adopterades bort eller sattes i fosterhem.
Indianera (rätteligen tycker undertecknad) ansåg att detta var en typ av utrotning av deras kultur och ursprung då barnen inte nödvändigtvis fick del av sin historia och kultur.
Lagen tillkom för att skyddad dessa barn.
Om du är intresserad så kan du bekräfta vad jag skrivit ovan på följande sida:
https://www.childwelfare.gov/topics/...anindian/icwa/
Som du ser går den till en myndighetssida som rimligen vet vad de talar om.
Om du inte vill klicka på länkar så låt mig citera första stycket:
The Indian Child Welfare Act (ICWA) of 1978 is Federal law that governs the removal and out-of-home placement of American Indian children. The law was enacted after recognition by the Federal Government that American Indian children were being removed from their homes and communities at a much higher rate than non-Native children. ICWA established standards for the placement of Indian children in foster and adoptive homes and enabled Tribes and families to be involved in child welfare cases. Find resources related to ICWA..
Så ICWA har ingen bäring på adoptioner gjorda av stammen vare sig det gäller Greta eller någon annan.
Gällande ditt fjärde stycke ("In recognition of this fact etc, etc") så borde du läsa hela igen innan du använder det som aregument.
Låt mig citera dig avseende det som har värde: "but still existing under the laws of the U.S. government and the state in which the tribal nation is located".
Enligt detta så faller alla rättigheter etc som Indianer har
under existerande federala och staliga lagar som stammen befinner sig i. De ersätter alltså inte eller befinner sig över federala eller statliga lagar.
Detta ger tyngd åt det jag skrivit tidigare om att Greta har blivit invald i stammen så är det en hederstitel och har ingen juridisk bindning för USA.
Stammen har som stam visat sin tacksamhet genom inväljandet och det har inget att göra med vad USA som nation tycker och tänker ur officiellt hänseende.
Ditt femte stycke har inget med vad du försöker framhålla utan är bara ett konstaterande att de är i del självbestämmande, precis som Samerna här i Sverige.
Sedan är det också så att det i ditt citat tydligt står att de är underställda Federal och statlig lag (precis som Samerna i Sverige.
De kan göra folk till medlemmar av vem de vill, det betyder inte att det på något sätt gör USA som nation tvungen att ge medlemmarna till medborgare.
Gällande det sista du säger och också i citatet till annan användare så får jag be dig om två saker:
Källor på att att utomlands födda upptagna medlemmar i en indianstam automatiskt ger rättighet till Amerikanskt medborgarskap.
Exempel på utlänningar som upptagits som medlemmar i indianstammar som också fått Amerikanskt medborgarskap.
Jag kan se att någon som blivit upptagen som medlem i en indianstam också setts från officiellt amerikanskt håll som värdig till medborgarskap och att så har skett.
MEN du måste se att det ena ger inte automatiskt det andra utan det är två skilda processer med olika krav och skyldigheter etc, etc.