Flashback bygger pepparkakshus!
2021-08-15, 14:36
Medlem
Giant Squids avatar
Om en vecka den 21 Augusti är det Gretadagen. Då firar man den 3dje årsdagen utav Gretas skolstrejkande..
Bla, på olika platser i Canada
I Sudbury kommer man ha en stort arrangemang, The Code Red Rally, där aktivister och politiker kommer hålla tal, men också mycket kulturinslag, som en gatufest. Allmän Bollywooddans tex,. Det skulle nog Greta gillat.
Hur firar du Gretadagen?
2021-08-15, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Hur är då Gretas och alla er andra på F4Fs syn på hur elen ska komma till?
Om många fler skaffar elbil så blir det ju svårt att täcka behovet, Sverige börjar ju redan få problem.
Har er syn på kärnkraft mjuknat?

Sen har ju du och Giant_Squid sagt att hon är hedersdoktor och har tillgång till universitetens databaser, vore det då inte en bra ide' att ni utnyttjade den möjligheten att sätta er och fundera ut egna strategier som ni sen kan presentera?
Eller är det "andra" som ska göra det?
Jag tycker jag läser här att hon är kompetent nog för det nu.
Ni verkar ju vara motiverade, eller är det bekvämare att häcka på mynttorget?

Sen att hennes danskunskaper skulle vara bra för bilkörning var nog det konstigaste jag läst på ett bra tag.
En bra bilförare gör allt för att se till att snabba reflexer inte ska behövas, om det nu inte var rally hon skulle köra.
Vad gäller forskardatabaserna har jag mera tänkt på Gretas mycket sällsynta utnämning till hedersmedlem i den brittiska fakulteten för allmän hälsa än på hennes utnämningar till hedersdoktor. Jag har om forskardatabaserna mera tänkt på alla de ovanliga ofta personliga vänliga erbjudanden, som hon fått och får från forskare om handledning, kurser och seminarier.

Gretas tid och energi är dock begränsad som alla människors. Hon skulle gärna önska att dygnet var lite längre som på Mars! Skulle Greta börja delta mera i de fina och sällsynta akademiska erbjudandena, skulle hon få mindre tid för opinionsbildning, få ännu mindre tid för att läsa alla de många meddelanden som hon får, och få ännu mindre tid för att skicka vidare den viktigaste infon på sina sociala medier.

Greta funderade lite ett tag på att gå det svåraste programmet av alla på gymnasieskolan, det kombinerade samhällsvetenskapliga och naturvetenskapliga programmet. Hon avstod dock numera väl medveten om att hon inte är så stark och behöver få vila ibland. Istället är det troligaste som jag skrev, att hon går naturvetenskapligt basår på högskolan, när hon är klar med gymnasiet.

Vad jag vet är de akademiska erbjudandena personliga och gäller bara Greta själv. Det innebär att hon inte bara ska ha tid och energi för sin egen medverkan i dessa, hon måste då även ha tid och energi för att lära ut och förmedla vad hon lärt sig och kommit fram till,
till oss andra i F4F! Tänk även på att många i F4F är unga och studerar och bara har F4F som en hobby!

Vad gäller elbilar så innebär de både möjligheter och problem, vilket även Greta talar om. Själv har jag liksom vissa andra i F4F tagit upp att vi behöver förstärka och utöka elnäten i Sverige, liksom våra möjligheter att importera och exportera el. Det behövs nya intelligenta gridsystem, där elbilar kan ladda varandra, och lokala batterilager som kan utjämna bättre. Vi behöver nya pumpkraftverk som kan mellanlagra ny vind-och solenergi. Kom gärna med konstruktiva nya tips!

Greta föredrar att vara optimist och säger att det omöjliga verkar bara omöjligt tills man har gjort det! Hon har en alternativ skylt med just detta budskap! Hon har talat om att när vi lyckades med de bemannade månlandningarna, som intresserar henne mycket, borde vi kunna klara av även energiomställningen!

Vad gäller att köra bil är det alltid viktigt med en snabb reaktionsförmåga. Hur väl planerat du än kör, kan du tyvärr alltid få möte med en dåre! Tror att Greta har goda förutsättningar för att ta körkort, om hon fortfarande är intresserad av detta!
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-08-15 kl. 17:46.
2021-08-15, 17:20
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Om en vecka den 21 Augusti är det Gretadagen. Då firar man den 3dje årsdagen utav Gretas skolstrejkande..
I Sudbury kommer man ha en stort arrangemang, The Code Red Rally, där aktivister och politiker kommer hålla tal, men också mycket kulturinslag, som en gatufest. Allmän Bollywooddans tex,. Det skulle nog Greta gillat.
Hur firar du Gretadagen?
Men att fråga på flashback hur man ska fira Gretadagen .
2021-08-15, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Finns nog betydligt bättre ställen att ställa den frågan på! Infon om att det ska vara en internationell Gretadag den 21/8 behöver dock spridas vidare av intresserade till intresserade, så tack ändå! Frågan här kanske bara var retorisk!?
2021-08-15, 17:27
Bannlyst
Citat:
Hur firar du Gretadagen?

Vänstern håller på med personkult. Som vanligt alltså. Nej fy fan. Jag har inte lagt datumet på minnet ens.
2021-08-15, 18:26
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren

På hennes bokhyllor i sitt flickrum trängs avancerade böcker och tidskrifter, som även vittnar om hennes intellektuella kapacitet.

Hur vet du detta om böckerna? Har du varit i hennes sovrum?
2021-08-15, 18:36
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Haha, man måste ju retas lite...
2021-08-15, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Hur vet du detta om böckerna? Har du varit i hennes sovrum?
Det tycks vara många som har de mest skilda fantasier om Greta™. Men det är väl den stora nedsidan med kändisskap, att det lockar till sig udda existenser med mer eller mindre sunda agendor.
2021-08-15, 18:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Hur firar du Gretadagen?
Genom att köpa en häst, resa jorden runt och bränna maximalt med CO2, allt för att efterlikna idolen.
2021-08-15, 19:28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Hur är då Gretas och alla er andra på F4Fs syn på hur elen ska komma till?
Om många fler skaffar elbil så blir det ju svårt att täcka behovet, Sverige börjar ju redan få problem.
Har er syn på kärnkraft mjuknat?

Sen har ju du och Giant_Squid sagt att hon är hedersdoktor och har tillgång till universitetens databaser, vore det då inte en bra ide' att ni utnyttjade den möjligheten att sätta er och fundera ut egna strategier som ni sen kan presentera?
Eller är det "andra" som ska göra det?
Jag tycker jag läser här att hon är kompetent nog för det nu.
Ni verkar ju vara motiverade, eller är det bekvämare att häcka på mynttorget?

Sen att hennes danskunskaper skulle vara bra för bilkörning var nog det konstigaste jag läst på ett bra tag.
En bra bilförare gör allt för att se till att snabba reflexer inte ska behövas, om det nu inte var rally hon skulle köra.
Jag tror att egentligen är det bara Greta och F4F som har koll på utvecklingen. Forskarna fokuserar på sina specialområden, journalisterna på sina scoop och politikerna på nästa val. Vuxenvärlden är inte vuxen detta.

Världsekonomin är som kakmonstret som fick välja kaka och tog alla. Inga sparåtgärder kommer att minska fossilförbränningen som blir intensivare för varje år. Gretas punktprogram för privat konsumtion är antagligen det mest effektiva hittills.

2021-08-15, 20:44
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Vad gäller forskardatabaserna har jag mera tänkt på Gretas mycket sällsynta utnämning till hedersmedlem i den brittiska fakulteten för allmän hälsa än på hennes utnämningar till hedersdoktor. Jag har om forskardatabaserna mera tänkt på alla de ovanliga ofta personliga vänliga erbjudanden, som hon fått och får från forskare om handledning, kurser och seminarier.

Gretas tid och energi är dock begränsad som alla människors. Hon skulle gärna önska att dygnet var lite längre som på Mars! Skulle Greta börja delta mera i de fina och sällsynta akademiska erbjudandena, skulle hon få mindre tid för opinionsbildning, få ännu mindre tid för att läsa alla de många meddelanden som hon får, och få ännu mindre tid för att skicka vidare den viktigaste infon på sina sociala medier.

Greta funderade lite ett tag på att gå det svåraste programmet av alla på gymnasieskolan, det kombinerade samhällsvetenskapliga och naturvetenskapliga programmet. Hon avstod dock numera väl medveten om att hon inte är så stark och behöver få vila ibland. Istället är det troligaste som jag skrev, att hon går naturvetenskapligt basår på högskolan, när hon är klar med gymnasiet.

Vad jag vet är de akademiska erbjudandena personliga och gäller bara Greta själv. Det innebär att hon inte bara ska ha tid och energi för sin egen medverkan i dessa, hon måste då även ha tid och energi för att lära ut och förmedla vad hon lärt sig och kommit fram till,
till oss andra i F4F! Tänk även på att många i F4F är unga och studerar och bara har F4F som en hobby!

Vad gäller elbilar så innebär de både möjligheter och problem, vilket även Greta talar om. Själv har jag liksom vissa andra i F4F tagit upp att vi behöver förstärka och utöka elnäten i Sverige, liksom våra möjligheter att importera och exportera el. Det behövs nya intelligenta gridsystem, där elbilar kan ladda varandra, och lokala batterilager som kan utjämna bättre. Vi behöver nya pumpkraftverk som kan mellanlagra ny vind-och solenergi. Kom gärna med konstruktiva nya tips!

Greta föredrar att vara optimist och säger att det omöjliga verkar bara omöjligt tills man har gjort det! Hon har en alternativ skylt med just detta budskap! Hon har talat om att när vi lyckades med de bemannade månlandningarna, som intresserar henne mycket, borde vi kunna klara av även energiomställningen!

Vad gäller att köra bil är det alltid viktigt med en snabb reaktionsförmåga. Hur väl planerat du än kör, kan du tyvärr alltid få möte med en dåre! Tror att Greta har goda förutsättningar för att ta körkort, om hon fortfarande är intresserad av detta!

Så ingenting hon "fått" betyder någonting?
Intressant....hon borde ju med sina superförmågor kunna utläsa en hel del ifrån dessa databaser.

Ny vind och solkraft...ska vi verkligen förstöra vår natur mera med dess abnormiteter?

Jag tvekar på om Greta kommer att klara av en eftergymnasial utbildning öht.
Hon har inte drivet att fokusera på en sak i mina ögon, som det är nu så svingar hon hejvilt.

Jo, reaktionsförmåga är viktigt i bilkörning, men du fick det till att tack vare hennes goda danskunskaper och reaktions förmåga så skulle hon köra bil bättre än dom flesta.
Det jag ville komma till att det krävs mer än god reaktionsförmåga för att kunna framföra ett fordon säkert.
Jag har kört mc i snart tjugo år, och då lär du dig verkligen att läsa trafiken och se eventuella hinder långt innan det blir en incident.
Man är sällan så sårbar som på en mc.
2021-08-15, 21:52
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Genom att köpa en häst, resa jorden runt och bränna maximalt med CO2, allt för att efterlikna idolen.

Ska du inte skaffa ett par hundar också? Annars efterliknar du inte idolen så väl... :-)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in