• 2448
  • 2848
  • 2898
  • 2947
  • 2948
  • 2949
  • 2998
  • 3048
  • 3448
2021-09-07, 23:03
Medlem
Hur går det för henne i skolan?
2021-09-08, 00:01
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Jag är inte med i XR, de får svara för sig själva. Vet dock att XR är noga med att säga, att de är för icke våld och att även blockaderna är fredliga.

Greta själv har gång på gång sagt att hon är för icke-våld. Hon har även sagt att hon tycker mycket om Martin Luther King!

Du måste ha varit politiker i ditt förra liv, ty du har den enastående förmågan att alltid svara på något annat. :-) Hatten av, det skulle inte jag klara av.

Jag har inte sagt att Greta utövar våld, inte heller sagt att Greta förespråkar våld eller att XR utövar eller förespråkar våld. Däremot har jag hävdat att blockering av transportvägar utan urskiljning kan resultera i att oskyldiga dör, inte pga något våld som (inte) utövas, utan pga att blockaden kan orsaka att någon annan inte kan komma fram till sin arbetsplats för att där rädda liv.
2021-09-08, 00:03
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Hur går det för henne i skolan?

Du får vända dig till gymnasiet där hon går och begära utdrag ur betygskatalogen för hennes klass - vid terminens slut. Då har hon kanske gått klart någon kurs och blivit betygsatt.
2021-09-08, 07:46
Medlem
Greta har sagt ungefär följande i en intervju:

När jag först hörde talas om klimatkrisen trodde jag inte att det var sant, för i så fall skulle ju alla bara ha pratat om den hela tiden,

Då var hon väldigt ung (det är hon förstås fortfarande) så man kan inte kritisera henne för att hon inte tänkte ett steg längre. Men man kan definitivt kritisera de vuxna omkring henne, och hennes beundrare här i tråden som ”köper” allt som hon och medierna trumpetar ut.

Är 97 % av forskarna överens och i så fall om vad och var kommer den siffran ifrån? Är IPCC politiskt? Är Parisavtalet politiskt? Vad skulle hända om det följdes till punkt och pricka? Kan man tänka sig att det finns aktörer som tjänar politiskt eller ekonomiskt på att sprida klimatalarmism?

Men nej, analysförmågan och det kritiska tänkandet är närmast noll. Därför kunde man se Greta i bara en tunn t-shirt i Paris i februari för några år sen förklara att det ljumma vädret berodde på ”klimatförändringarna” (blandade glatt ihop väder och klimat). Därför kan man se människor som skadeglatt ylar över översvämningarna i bl.a Gävle och Tyskland. ”Där har vi beviset. Det bara MÅSTE ju bero på flygresor och köttkonsumtion.”

Noll tanke på att det kan bero på annat, som t.ex bristande infrastruktur. Noll historisk kunskap.

Själv tyckte jag det var hemskt när Al Gore berättade att New York skulle hamna under vatten och alla isbjörnarna snart vara utrotade. Felet var att jag var lika dåligt påläst som Gretas beundrare är idag, och trodde på skräckpropagandan.

Vad jag vet är att vi är många som blivit förvånade ju mer vi verkligen läser på.

Men kvar finns Greta och hennes anhang, där gissningsvis de allra flesta inte har läst särskilt mycket böcker eller ens artiklar i ämnet. Nej varför skulle ni lägga tid och möda på det?

Om skoleleven Greta Thunberg påstår att det råder en global kris, då är det en global kris. Det är allt ni behöver veta.

Och de som försöker förklara och diskutera den större bilden är bara ”förblindade av avundsjuka”. Men vem vet, om vi blir bjudna på lite glögg och pepparkakor kanske vi också tar vårt förnuft till fånga?
2021-09-08, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Du får vända dig till gymnasiet där hon går och begära utdrag ur betygskatalogen för hennes klass - vid terminens slut. Då har hon kanske gått klart någon kurs och blivit betygsatt.

Om betygen är tillräckligt bra lär hon själv vifta triumferande med dem, som hon gjorde på Kringlaskolan. Och om hon inte hade haft fullt upp med att rädda planeten och delta i känsliga internationella förhandlingar på högsta nivå, så hade hon förstås haft A i alla ämnen. Det gäller kanske fortfarande?

Om det nu stämmer att hon går i en radikal skola är de andra eleverna kanske mer intresserade av att diskutera genusfrågor eller maktstrukturer eller antirasism eller antikolonialism eller varför inte intersektionalitet på bekostnad av Keelingkurvan? Om jag minns rätt bytte Greta skola på högstadiet för att hon fick för lite gehör för sitt klimatengagemang på den dåvarande.

Att hon av allt att döma inte lyckats locka med sina skolkamrater på fredagsstrejkerna är ett dåligt omen. Nu är de redan inne på tredje terminen…
2021-09-08, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Det är helt riktigt, att Greta riskerar att provocera många, om hon deltar i vägblockader.

Både av detta skäl och då vägblockader är fysiskt farliga har jag avrått henne från att delta i sådana. Tjejen har dock sin egen mycket bestämda vilja!

Dock har du fel i att man förr i tiden bara inriktade sig på privatbilister.

Flera gånger på 1970-talet stoppade radikala lokförare tågen i samband med större aktioner.
Då var dock de unga noga med, att bjuda på glögg och pepparkakor förutom flygblad, för att dämpa resenärernas irritation.

Om XR och Greta började göra likadant vid civil olydnad skulle mycket vara vunnet!
Jag var ärligt talat inte medveten om att gjordes sabotage riktade mot kollektivtrafiken pga klimathotet på 1970-talet. På vilket sätt var det tänkt att den kommande istiden skulle stoppas av att sabotera tågtrafiken? (För på 1970-talet var det en hotande nedkylning som var på tapeten.) På samma sätt måste man ställa sig frågan varför XR och Greta™ tror att temperaturen skall sjunka genom att sabotera kollektivtrafiken i Stockholm. Någon kanske borde berätta för Greta™ att vi har hört propagandan om global uppvärmning i 20 år nu. Vi behöver inte bli medvetandegjorda av henne, vi har hört det sedan innan hon ens var en berusad glimt i Svantes öga.
2021-09-08, 12:15
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Du kan hälsa Greta™ att smärtlindring vid förlossningar redan är infört. Eller tänker du på smärtlindring åt ofödda barn som mördas i vecka 40?
Gäller detta hela världen? I Sverige och västvärlden är smärtlindring vid förlossningar infört sedan länge men hur är det i Afrika t ex?
2021-09-08, 12:29
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Greta har sagt ungefär följande i en intervju:

När jag först hörde talas om klimatkrisen trodde jag inte att det var sant, för i så fall skulle ju alla bara ha pratat om den hela tiden,

Då var hon väldigt ung (det är hon förstås fortfarande) så man kan inte kritisera henne för att hon inte tänkte ett steg längre. Men man kan definitivt kritisera de vuxna omkring henne, och hennes beundrare här i tråden som ”köper” allt som hon och medierna trumpetar ut.

Är 97 % av forskarna överens och i så fall om vad och var kommer den siffran ifrån? Är IPCC politiskt? Är Parisavtalet politiskt? Vad skulle hända om det följdes till punkt och pricka? Kan man tänka sig att det finns aktörer som tjänar politiskt eller ekonomiskt på att sprida klimatalarmism?

Men nej, analysförmågan och det kritiska tänkandet är närmast noll. Därför kunde man se Greta i bara en tunn t-shirt i Paris i februari för några år sen förklara att det ljumma vädret berodde på ”klimatförändringarna” (blandade glatt ihop väder och klimat). Därför kan man se människor som skadeglatt ylar över översvämningarna i bl.a Gävle och Tyskland. ”Där har vi beviset. Det bara MÅSTE ju bero på flygresor och köttkonsumtion.”

Noll tanke på att det kan bero på annat, som t.ex bristande infrastruktur. Noll historisk kunskap.

Själv tyckte jag det var hemskt när Al Gore berättade att New York skulle hamna under vatten och alla isbjörnarna snart vara utrotade. Felet var att jag var lika dåligt påläst som Gretas beundrare är idag, och trodde på skräckpropagandan.

Vad jag vet är att vi är många som blivit förvånade ju mer vi verkligen läser på.

Men kvar finns Greta och hennes anhang, där gissningsvis de allra flesta inte har läst särskilt mycket böcker eller ens artiklar i ämnet. Nej varför skulle ni lägga tid och möda på det?

Om skoleleven Greta Thunberg påstår att det råder en global kris, då är det en global kris. Det är allt ni behöver veta.

Och de som försöker förklara och diskutera den större bilden är bara ”förblindade av avundsjuka”. Men vem vet, om vi blir bjudna på lite glögg och pepparkakor kanske vi också tar vårt förnuft till fånga?
Om du fick bestämma, vilka tre personer borde Greta lyssna till för att bli lika påläst som dig? De vetenskapsmän som publicerar artiklar som IPCC sammanfattar räcker då inte enligt dig?
2021-09-08, 14:11
Medlem
Trivsamt brittiskt humorprogram med Greta, som sändes för en tids sedan.

Här skojar Greta en hel del, som jag förut har berättat om att hon kan göra ibland. Hon är inte bara allvarlig. Textad video på engelska.

https://m.facebook.com/story.php?sto...&id=7397061762
2021-09-08, 15:01
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Om betygen är tillräckligt bra lär hon själv vifta triumferande med dem, som hon gjorde på Kringlaskolan. Och om hon inte hade haft fullt upp med att rädda planeten och delta i känsliga internationella förhandlingar på högsta nivå, så hade hon förstås haft A i alla ämnen. Det gäller kanske fortfarande?

Om det nu stämmer att hon går i en radikal skola är de andra eleverna kanske mer intresserade av att diskutera genusfrågor eller maktstrukturer eller antirasism eller antikolonialism eller varför inte intersektionalitet på bekostnad av Keelingkurvan? Om jag minns rätt bytte Greta skola på högstadiet för att hon fick för lite gehör för sitt klimatengagemang på den dåvarande.

Att hon av allt att döma inte lyckats locka med sina skolkamrater på fredagsstrejkerna är ett dåligt omen. Nu är de redan inne på tredje terminen…

Hon verkar iaf umgås med åtminstone en av grabbarna op skolan, med tanke på den video någon lagt ut. Så hon får nog åtminstone lite gehör, sedan kan jag inte uttala mig om de andra eleverna.

EDIT: "verkar umgås" ska nog vara "verkade umgås", ty videon är från september 2020.
Senast redigerad av AcchiaHe 2021-09-08 kl. 15:12.
2021-09-08, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Hon verkar iaf umgås med åtminstone en av grabbarna op skolan, med tanke på den video någon lagt ut. Så hon får nog åtminstone lite gehör, sedan kan jag inte uttala mig om de andra eleverna.

EDIT: "verkar umgås" ska nog vara "verkade umgås", ty videon är från september 2020.
Tror jag vet vem du menar för kille, som var bredvid Greta i videon. Den killen har själv sedan mycket länge ett större engagemang i F4F och har ofta varit på Mynttorget.
2021-09-08, 17:13
Medlem
Ja, ja, whatever. Nu till knäckfrågan: har hon läckt några nudes ännu? Vad har vi, vad finns redan? Vad vill vi se?
  • 2448
  • 2848
  • 2898
  • 2947
  • 2948
  • 2949
  • 2998
  • 3048
  • 3448

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto