Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Så varför lever då inte Greta™ som hon lär? Som du själv påpekar har hon samverkat med XR. Hon har deltagit i aktioner där XR hindrar trafiken att komma fram. XR gör inga undantag för kollektivtrafik. XR gör inte ens undantag för ambulanser.
Greta™ har alltså inga problem med en organisation som förhindrar svårt sjuka människor att komma till sjukhus för akut vård. Vi talar om aktioner som kan orsaka dödsfall eller livslånga men, pga att några sinnesförvirrade människor tror att de förbättrar världen genom att hindra trafiken några timmar. Och Greta™ är en av dessa sinnesförvirrade människors förebild.
Nej, Greta™ tycks inte bry sig ett skvatt om enskilda människoliv, snarare tvärtom. Föga förvånande med tanke på att hennes åsikter utöver klimatet visar att hon är brinnande kommunist, med avveckling av kapitalismen på agendan. (Uproot the system.)
Enligt XR själva, så gör de aktivt undantag för blåljusfordon!
Uproot the system syftar på en radikal samhällsförbättring, men som ska ske i solidaritet och i samklang med allt levande, vad jag har uppfattat! Detta är i alla fall Gretas humanitära positiva budskap!
Jag har bara deltagit i en enda dying demo för många år sedan, som då hade det uttryckliga syftet att verka för bättre vård för alla. Den var då runt Lunds lasarett och arrangerades på 1970-talet av erfarna Solvognen i samverkan med humanistiska Emmaus och kristna EFS.
Arrangörerna var dock då ytterst noga med att ambulanser och sjuka skulle släppas igenom, och hade planerat och förberett det hela mycket noga med olika rollspel. Även vårdpersonal och vårdelever deltog då i demon liksom unikt nog poliser. En uppföljning skedde för några år sedan, även på lasarettsområdet i Lund.
Jag har upprepade gånger varnat Greta om att demonstrationer, som innebär en blockad är långt mer krävande än en vanlig demonstration, och kräver mycket omfattande förberedelser! Hon tackade mig då varmt för min omtanke, men andra unga i F4F var redan då tvivlande!
-Jordcirkus tränade förut ideella aktivister i olika rollspel och i självförsvar, och jag har uppmanat F4F att anlita Jordcirkus i förberedande kurser. Eftersom de har varit aktiva i många år precis som jag själv, har vi som en gång var tonåringar idag blivit äldre och har nu oftast både barn och barnbarn. Detta gäller även Solvognen.
Många av dagens radikala unga i F4F är numera mycket misstänksamma mot oss äldre för länge sedan vuxna aktivister, som dock har väldigt mycket erfarenhet,
vilket idag tyvärr påtagligt försvårar och skadar vår samverkan och funktionsförmåga.
Första året med F4F samverkade vi gott både över åldersgränserna och mellan olika miljö- och klimatorganisationer, ett värdefullt gott samarbete som inte minst ledde till en verkligt framgångsrik demonstration med 60000 i Stockholm med en glad Greta i spetsen. Hon var då mycket imponerad av vad vi skapade tillsammans gemensamt!
Nu har många av de mer radikala unga velat isolera sig i F4F Stockholm, vilket ledde till att vi senast bara var omkring 2500 i Stockholm. Enade vi stå, söndrade vi falla, gäller även F4F och F4F Stockholm! Greta har idag stora utmaningar framför sig! Ska vi inom F4F splittras än mera eller enas återigen!? Ålder är bara en etikett!
För Greta är kväkarnas ord i Vännernas samfund, Av ljus är du kommen, till ljus ska du återgå, mycket viktigt! Hon vill skapa hopp genom handling, det har hon själv sagt gång på gång!