Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-05-27, 15:58
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Är det f.ö. inte oljehandel som byggt upp Gulbenkians förmögenhet? Hur var det nu med Gretas nya favoritord (tillsammans med ”urvattnad” och ”kolonialism”), dvs GREENWASHING?

På sidan https://gulbenkian.pt/fundacao/calou...ns-e-formacao/ läser vi bl.a.:
"Mas os interesses financeiros de Gulbenkian fizeram-no regressar rapidamente a Londres e ā sua Bolsa de Valores, que era então a maior do mundo e onde Gulbenkian apanhou a explosão acionista das minas da África do Sul e da Austrália. Tornou-se um profundo conhecedor de Corporate Finance, e como financeiro e “homem do petrķleo” (um rķtulo que ele rejeitava), Gulbenkian investiu muito e bem. Entretanto, em 1901 retirou-se de vários negķcios da família, incluindo a S. & S. Gulbenkian, deixando que os seus dois irmãos e o tio continuassem sem ele."

Så han ville inte bli kallad för "oljemannen" (enligt stiftelsen själva), men det kan eventuellt vara en efterkonstruktion för att skaffa distans till egna rötter. Inte för inget säger man att f-n när han blir gammal blir även religiös. Greta har förmodligen inte dykt ner i historien tillräckligt djupt för att veta vad en viss armenier vid namnet Gulbenkian gjorde vid förra sekelskiftet. Det kan man inte klandra henne för, hon och hennes anhang är för unga för att ha det perspektivet.
Senast redigerad av AcchiaHe 2022-05-27 kl. 16:01.
2022-05-27, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
För den som kan portugisiska (för dem som inte kan, lär er! ):
O Júri
Rockström kunde alltså dela ut priset till en stiftelse som han själv är med i.

Ja visst är det underbart,det går bra nu 😜
2022-05-27, 16:46
Medlem
Greta har förut instämt i det självklara att utan en viss kompromissvilja så är en medling omöjlig. Detta gäller även denna tråd. Dialog är förstås omöjlig utan en viss ömsesidig respekt. Både Greta och jag har mer tålamod och uthållighet än de allra flesta, men så klart finns det en gräns även för oss två. Vi har båda två varit helt emot mobbning och kan förhoppningsvis bli bättre på att motverka mobbning och diskriminering i framtiden. Den som gör rejäla personangrepp talar mest om att de egna sakargumenten har tagit slut och att den som angrips är på väg att få framgång, har Greta och jag förut varit helt överens om.
2022-05-27, 17:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Du har inga problem med att en kanske 3 ggr äldre man beskriver stackars Gretas utseende med värderande termer, som t.ex ”vackra händer”? Bra, då vet vi det.

(En annan av Gretas lätträknade beundrare beskrev i en annan tråd att han ville knarka med en namngiven, mycket ung svensk sångerska och ytterligare en kommenterade Ebba Buschs bröst. Med sådana ”vänner” behöver Greta inga fler fiender.)

Med klimatbibeln menar du kanske IPCC:s rapport? Den lär inte vara särskilt alarmistisk, efter vad jag förstår. Inte alls som Gretas och Johan Rockströms galande. Undrar om Greta själv har läst den eller om hon föredrar att bara lyssna på undergångspropagandan? Det är ju den hon lever gott på.

Ser ut som om uttrycket ”sitta på två stolar samtidigt” har fått ett ansikte. Undrar om Rockström fått betalt från båda hållen …
Jag har inga problem med vänlighet och beundran. Hade någon skrivit något riktigt nedsättande om Greta hade du inte reagerat. Trots hennes ungdom. I Satans värld är det ena tabu och det andra acceptabelt.
2022-05-27, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta har förut instämt i det självklara att utan en viss kompromissvilja så är en medling omöjlig. Detta gäller även denna tråd. Dialog är förstås omöjlig utan en viss ömsesidig respekt. Både Greta och jag har mer tålamod och uthållighet än de allra flesta, men så klart finns det en gräns även för oss två. Vi har båda två varit helt emot mobbning och kan förhoppningsvis bli bättre på att motverka mobbning och diskriminering i framtiden. Den som gör rejäla personangrepp talar mest om att de egna sakargumenten har tagit slut och att den som angrips är på väg att få framgång, har Greta och jag förut varit helt överens om.

Men som du skriver så verkar det nu som att du tror att ni har nån kärleksrelation och det har ni inte!! Det står vi två, vackra händer och tidigare att Greta är söt. Ni 2 har mer tålamod än dom flesta. Snälla nu får du ge dig.Så fort nån säger till dig heter det " vi är vänner" Jag tycker det är osmakligt
2022-05-27, 17:38
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Men som du skriver så verkar det nu som att du tror att ni har nån kärleksrelation och det har ni inte!! Det står vi två, vackra händer och tidigare att Greta är söt. Ni 2 har mer tålamod än dom flesta. Snälla nu får du ge dig.Så fort nån säger till dig heter det " vi är vänner" Jag tycker det är osmakligt
Varför skulle de inte kunna ha en kärleksrelation? Problemet är vad som menas med kärlek i vår värld. Att hålla av någon är ännu inte kriminellt bara misstänkliggjort.
2022-05-27, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Att säga att någon har vackra händer eller att någon är söt på ett (mode)foto, som jag har vänligt skrivit om Greta, kan man mycket väl säga även till en kompis! Vi har vägrat att definiera vår relation och det tänker vi fortsätta med att göra. Vi tolererar inte fördomar!!!

Man kan ha mycket utbyte och glädje av varandra även med en stor eller mycket stor åldersskillnad.

Om du mötte Greta i en debatt om det som du nu uttryckte, skulle hon säkert säga, att du håller på med äkta åldersdiskrininering!

Hon har aldrig varit rädd för att säga ifrån, även när det gällt oss två! Detta uppskattar jag! Ingen av oss bryr sig ett dugg om att vara vanliga, som tur är! Smaken är som baken, den är olika! Nu drar jag streck i den här tråden!

Ingen ska behöva utsättas för vilka påhopp som helst, inte ens två som kämpat mer än de allra flesta för en bättre miljö och ett bättre klimat. Någon ordning får det vara även i en tråd, kommer nog Greta att säga!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-05-27 kl. 18:05.
2022-05-28, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag förstår mig inte på vissa. Älskar de inte sina föräldrar och sina syskon? De ser något fult i kärlek men inte i hat.

Vi är många som älskar Greta för att hon är som hon är. Och många i tråden hatar Greta av samma anledning. Vi älskade och hyllade en 15-åring som andra hatade och förtalade.

Vilka gjorde fel?

Att älska sina föräldrar, syskon (och barn) är väl något helt annat …

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vad kan man förvänta sig av vuxna som förtalat Greta sedan trådens start?

Jag är kär i både Greta och Malena utan att ha dreglat en enda gång.

… än att förälska sig i en prepubertal tjej med psykiska problem och hennes hårdblonderade, rynkiga och bedagade skönhet till morsa, labil även hon, vilka man aldrig har träffat i verkligheten.

För det är väl knappast deras intellektuella förmågor du gått och blivit kär i? Gretas självsäkra vänsterdynga till kackel om sådant hon inte känner till och Malenas vurmande för en huvudlös invandringspolitik som gjort Sverige så stor skada.

Malena som dessutom hängt ut sina egna barns psykiska problem och diagnoser.

Du är av allt att döma tillräckligt gammal för att ha hört mantrat ”vi har bara 10 (5, 3) år på oss att vända utvecklingen och rädda klimatet, sen är det för sent”. Så har det låtit i flera decennier och det har alltid varit fel.

Greta är bara en i en lång rad undergångsprofeter. Nu har hon dessutom blivit miljonär på kuppen- liksom så många andra.

Men du kommer dragandes med Satan.

Skämmes, din gubbtjyv.
2022-05-28, 10:33
Medlem
Giant Squids avatar
Bokmässan har ju dragits med lite skandaler tidigare om jag minns rätt, samt pandemin satte sina spår. Så man verkar vara nöjda med A-list celebrity besöket i,o,m Greta. Som nog kommer uppmärksammas i världsmedia.

En intressant figur i seminariet som Greta ska delta i är Vatikanens Kardinal Peter Turkson, han
är påvens absoluta närmsta hand gällande frågor likt klimatet. Påven själv verkar inte vara med i sakfrågor via videomöten eller panelsamtal på bokmässor som Dalai Lama gör utan har sina kardinaler tilll sådant.

Peter Turkson ursprungligen ifrån Ghana var bookmakernas favorit 2013 till att bli den första svarta påven. Det är inte helt otänkbart att han kan bli det i framtiden. Turkson har hyllat Greta ifrån starten, vatikanen hade redan påbörjat visst klimatengagemang innan 2019, som Gretas ankomst var ett bevis på att de förutspått rätt spår.
Nu får alltså kardinal Turkson och Greta skapa en djupare relation om ämnet med varandra.

(Google translate: 2019?)
Vatikanen: Kardinal hyllar klimataktivisten Greta Thunberg
Citat:
Påvens ”fredsminister” kardinal Peter E. Turkson har hyllat svenska klimataktivisten Greta Thunberg. "När jag tittar på den här flickan skulle jag säga att hon är ett stort vittne om kyrkans undervisning om omsorg om miljön och för människor",

Påvens ”fredsminister” kardinal Peter E. Turkson har hyllat svenska klimataktivisten Greta Thunberg. "När jag tittar på den här flickan skulle jag säga att hon är ett stort vittne om kyrkans undervisning om omsorg om miljön och för människor...

På frågan av en amerikansk journalist om Greta Thunberg sa kardinalen att den unga kvinnan manade till koherens i betydelsen holistisk ekologi, som utvecklats av kyrkans läroämbete.

"Vad är ditt mål?" frågade Turkson och svarade ur tonårsekoaktivistens perspektiv: "Jag går i skolan för min framtid – en framtid som inte är garanterad eftersom det inte finns någon uppmärksamhet på att ta hand om miljön . I samhället finns det ingen samstämmighet mellan miljöpolitik och utbildningspolitik för barn. Detta är vad deras protest, deras vittnesbörd fokuserar på: att vi behöver samstämmighet i vår omtanke om miljön och vår omtanke om människorna som lever i världen.”

.En rad katolska biskopar, bland annat på tyska -talande länder, hade offentligt erkänt den 16-åriga studentens engagemang.
https://www-vaticannews-va.translate..._x_tr_pto=wapp

(Påve Fransiscus har ivarjefall beslutat sig för att vara med i de italienska samtalsprogramet i tv, kanal Rai1, Che Tempo Che Fa, som tidigare gästats av prominenta gäster såsom Obama och Greta Thunberg.)
Senast redigerad av Giant Squid 2022-05-28 kl. 10:38.
2022-05-28, 11:38
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Peter Turkson ursprungligen ifrån Ghana var bookmakernas favorit 2013 till att bli den första svarta påven.

Det finns en svart påve i Vatikanen i skrivande stund. :-)
2022-05-28, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Bokmässan har ju dragits med lite skandaler tidigare om jag minns rätt, samt pandemin satte sina spår. Så man verkar vara nöjda med A-list celebrity besöket i,o,m Greta. Som nog kommer uppmärksammas i världsmedia.

En intressant figur i seminariet som Greta ska delta i är Vatikanens Kardinal Peter Turkson, han
är påvens absoluta närmsta hand gällande frågor likt klimatet. Påven själv verkar inte vara med i sakfrågor via videomöten eller panelsamtal på bokmässor som Dalai Lama gör utan har sina kardinaler tilll sådant.

Peter Turkson ursprungligen ifrån Ghana var bookmakernas favorit 2013 till att bli den första svarta påven. Det är inte helt otänkbart att han kan bli det i framtiden. Turkson har hyllat Greta ifrån starten, vatikanen hade redan påbörjat visst klimatengagemang innan 2019, som Gretas ankomst var ett bevis på att de förutspått rätt spår.
Nu får alltså kardinal Turkson och Greta skapa en djupare relation om ämnet med varandra.

(Google translate: 2019?)
Vatikanen: Kardinal hyllar klimataktivisten Greta Thunberg

https://www-vaticannews-va.translate..._x_tr_pto=wapp

(Påve Fransiscus har ivarjefall beslutat sig för att vara med i de italienska samtalsprogramet i tv, kanal Rai1, Che Tempo Che Fa, som tidigare gästats av prominenta gäster såsom Obama och Greta Thunberg.)

Blah, blah, blah …

Vad spelar det för roll vad de babblar om? Har någon av dessa präster och själasörjare ens gymnasiekompetens i fysik, än mindre läst klimatologi på universitetetsnivå?

Har de läst IPCC:s rapporter? Vet de att det är en dokumenterat tvivelaktig organisation?

Om inte, är deras medverkan lika meningslös som Greta själv. Men Greta är på väg ut ur rampljuset så hon försöker väl klamra sig fast.
2022-05-28, 15:43
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Blah, blah, blah …

Vad spelar det för roll vad de babblar om? Har någon av dessa präster och själasörjare ens gymnasiekompetens i fysik, än mindre läst klimatologi på universitetetsnivå?

Har de läst IPCC:s rapporter? Vet de att det är en dokumenterat tvivelaktig organisation?

Om inte, är deras medverkan lika meningslös som Greta själv. Men Greta är på väg ut ur rampljuset så hon försöker väl klamra sig fast.

:-)

Just svarte påven (Franciscus) har - vad jag förstår - gymnasieutbildning som kemist, eventuellt innebär det att han även har läst fysik på gymnasienivå, fast det var AD 1950-någonting. Däremot kan man med säkerhet säga att på universitetsnivå har han "bara" läst teologi och filosofi. Hur det hjälper honom förstår Gretas utsvävningar låter jag vara osagt, likaså låter jag bli att bedöma hans förmåga att läsa IPCCs rapporter.

Vad gäller Greta har jag nog mera fått intryck av att hon delvis släpper klimatet: man kan inte vara heltidsaktivist, heltidsF4Fare och heltidsgymnasist samtidigt. För guds skull hoppas jag att hon satsar så mycket hon kan på en grundläggande utbildning, så hon till sist kan förstå det som hon uppmanar oss andra att läsa.

...och Peter Turkson har bara läst teologi. Det borde nog göra honom till en lämplig Greta-följare. :-)
Senast redigerad av AcchiaHe 2022-05-28 kl. 15:49.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in