Bokmässan har ju dragits med lite skandaler tidigare om jag minns rätt, samt pandemin satte sina spår. Så man verkar vara nöjda med A-list celebrity besöket i,o,m Greta. Som nog kommer uppmärksammas i världsmedia.
En intressant figur i seminariet som Greta ska delta i är Vatikanens Kardinal Peter Turkson, han
är påvens absoluta närmsta hand gällande frågor likt klimatet. Påven själv verkar inte vara med i sakfrågor via videomöten eller panelsamtal på bokmässor som Dalai Lama gör utan har sina kardinaler tilll sådant.
Peter Turkson ursprungligen ifrån Ghana var bookmakernas favorit 2013 till att bli den första svarta påven. Det är inte helt otänkbart att han kan bli det i framtiden. Turkson har hyllat Greta ifrån starten, vatikanen hade redan påbörjat visst klimatengagemang innan 2019, som Gretas ankomst var ett bevis på att de förutspått rätt spår.
Nu får alltså kardinal Turkson och Greta skapa en djupare relation om ämnet med varandra.
(Google translate: 2019?)
Vatikanen: Kardinal hyllar klimataktivisten Greta Thunberg
Citat:
Påvens fredsminister kardinal Peter E. Turkson har hyllat svenska klimataktivisten Greta Thunberg. "När jag tittar på den här flickan skulle jag säga att hon är ett stort vittne om kyrkans undervisning om omsorg om miljön och för människor",
Påvens fredsminister kardinal Peter E. Turkson har hyllat svenska klimataktivisten Greta Thunberg. "När jag tittar på den här flickan skulle jag säga att hon är ett stort vittne om kyrkans undervisning om omsorg om miljön och för människor...
På frågan av en amerikansk journalist om Greta Thunberg sa kardinalen att den unga kvinnan manade till koherens i betydelsen holistisk ekologi, som utvecklats av kyrkans läroämbete.
"Vad är ditt mål?" frågade Turkson och svarade ur tonårsekoaktivistens perspektiv: "Jag går i skolan för min framtid en framtid som inte är garanterad eftersom det inte finns någon uppmärksamhet på att ta hand om miljön . I samhället finns det ingen samstämmighet mellan miljöpolitik och utbildningspolitik för barn. Detta är vad deras protest, deras vittnesbörd fokuserar på: att vi behöver samstämmighet i vår omtanke om miljön och vår omtanke om människorna som lever i världen.
.En rad katolska biskopar, bland annat på tyska -talande länder, hade offentligt erkänt den 16-åriga studentens engagemang.
https://www-vaticannews-va.translate..._x_tr_pto=wapp
(Påve Fransiscus har ivarjefall beslutat sig för att vara med i de italienska samtalsprogramet i tv, kanal Rai1, Che Tempo Che Fa, som tidigare gästats av prominenta gäster såsom Obama och Greta Thunberg.)