2022-06-19, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Vad Greta vill är att mobilisera den allmänna opinionen både för klimatet och mot att så många dör i onödan! Hon vill ha både Klimaträttvisa, Social rättvisa och Jämlikhet, det har vissa här i tråden inte alls förstått!

Vad gäller nöden i världen så vill Greta och Malala konkret att Sverige ska ge tio miljarder ytterligare i bistånd istället för att pengarna ska gå till Ukraina. Detta skulle innebära att Sverige ger lika mycket i bistånd som ett vanligt år.

Det är snart val. Frågan är hur Greta bäst mobiliserar tillräckligt med väljare så hon får regeringen att gå med på det här!? Om Ni varken tycker att en offensiv Greta, eller en intellektuell Greta duger för uppgiften, hur ska hon då bära sig åt för att mobilisera rejält väljarna!?

Greta är inte emot att vi stödjer Ukraina och deras folk, tvärtom, men hon är helt emot att vi inte stödjer riktigt rejält de väldigt många svältande i Afrika och särskilt på Afrikas horn. Där håller vi på att nu få en lika extremt svår kris som på 1980-talet!!!

Desperat över den amerikanska senatens motstånd då mot att ge rejält med matbistånd, gjorde då Generalläkaren en av de mest skakande filmer som har gjorts. Den börjar med att en liten svältande tjej vägras mat av Röda korset. Bara de svältande barn som kunde krypa en viss uppmålad sträcka på marken fick mat, övriga som den lilla tjejen som inte orkade med detta, ansågs som hopplösa fall, och övergavs för att dö. Generalläkaren som även var pilot råkade ha en chokladkaka i sin flygardräkt och gav den till tjejen.

Generalläkaren som även hon var och är andligt invigd hos First nations följde då en urgammal tradition i en verklig nödsituation, lagade till köttet och märgen på dem som hade dött, välsignade maten, gick runt från grupp till grupp och delade ut den till barnen som ännu levde. Hon sa att hon hoppades bara att filmen skulle kunna hjälpa andra svältande barn i nöd. De barn som hon hjälpte i filmen räknade hon med ändå skulle dö.

Alla svältande barn under fem års ålder dog också, öknen var täckt med små skelett, berättade hon.

Den oerhört skakande filmen visades omaskad av Generalläkaren i den amerikanska senaten och bröt motståndet mot en större hjälpinsats. Flera av senatorerna svimmade andra spydde.

Filmen har faktiskt för mycket länge sedan även visats i Utbildningsradion i Sverige, men då maskades alla ansikten och närbilder och det varnades gång på gång för verkligt skakande bilder, men sammanhanget förklarades mycket bra. Så jag har en annan stor respekt för de andligt invigda hos First nations.

Frågan är om Greta nu behöver göra något liknande?
Hon har mycket stor respekt för sin andliga vigning!
Den verkligt skakande filmen från 1980-talet från Afrikas horn behöver i vart fall definitivt visas återigen!

Jag tror inte du behöver oroa dig för intelligensen hos folk som läser i tråden. Alla lär förstå att Greta vill ha både Klimaträttvisa, Social rättvisa och Jämlikhet, kanske även Fred På Jorden.

Däremot blir jag mycket bekymrad när jag läser fortsättningen. Har Greta NOLL koll på verkligheten?

Ukraina, som nått så bred och djup sympati ute hos folket. Vars ledare fick stående ovationer av hela den svenska riksdagen, som dessutom tummade på gamla principer och valde att skicka 10 000 pansarskott till kriget.

Skulle svenska regeringen nu slita 10 miljarder SEK (öronmärkta?) ur händerna på Zelenskyj, bara för att Greta och en svartmuskig ung kvinna med unibrow höll ett tal i Stockholm? Hur tror du att den lille ettrige och högljudde skådespelaren i Kiev skulle reagera DÅ?

Inte omöjligt att Greta skulle anklagas för att vara rysstroll Dessutom - har hon inte lärt sig den gamla klyschan ”man ska inte ställa grupper mot varandra” av Malena?

(Om du frågar mig tycker jag inte att Greta ska mobilisera väljarna alls. Men det är nog bara jag )
2022-06-19, 14:52
Medlem
Citat:
Med How dare you-talet i FN så nådde Greta i alla fall ut till miljoner och fick miljoner engagerade. Hennes tal då, räknas i sammanställningar, som ett av världshistoriens etthundra skickligaste tal!

Desto konstigare att hon övergav segerreceptet och övergick till en mellanmjölksvariant som bara hennes närmaste fans orkar lyssna på.

Vad hände f.ö. med de miljoner som valde att engagera sig då? Ligger de också och skolstrejkar för fullt på en badstrand?
2022-06-19, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DamienJonson
Väldigt tyst om Greta nuförtiden? eller är det jag som inte hänger med?

De senaste två och ett halvt åren har världen helt enkelt haft annat att tänka på än bara klimattjatet. Först kom Corona, och sedan Puttes krig.
2022-06-19, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Jag tror inte du behöver oroa dig för intelligensen hos folk som läser i tråden. Alla lär förstå att Greta vill ha både Klimaträttvisa, Social rättvisa och Jämlikhet, kanske även Fred På Jorden.

Däremot blir jag mycket bekymrad när jag läser fortsättningen. Har Greta NOLL koll på verkligheten?

Ukraina, som nått så bred och djup sympati ute hos folket. Vars ledare fick stående ovationer av hela den svenska riksdagen, som dessutom tummade på gamla principer och valde att skicka 10 000 pansarskott till kriget.

Skulle svenska regeringen nu slita 10 miljarder SEK (öronmärkta?) ur händerna på Zelenskyj, bara för att Greta och en svartmuskig ung kvinna med unibrow höll ett tal i Stockholm? Hur tror du att den lille ettrige och högljudde skådespelaren i Kiev skulle reagera DÅ?

Inte omöjligt att Greta skulle anklagas för att vara rysstroll Dessutom - har hon inte lärt sig den gamla klyschan ”man ska inte ställa grupper mot varandra” av Malena?

(Om du frågar mig tycker jag inte att Greta ska mobilisera väljarna alls. Men det är nog bara jag )
Återigen läste du mycket slarvigt. Jag skrev att Greta inte har något emot stöd till Ukraina och deras folk, tvärtom!

Vad Greta och Malala däremot har väldigt starka invändningar emot, är att detta ska finansieras ur den vanliga svenska biståndsbudgeten, så att katastrofbiståndet som NU behövs till Afrikas Urakuta behov drabbas väldigt hårt!

Att man ska just undvika att ställa grupper mot varandra håller säkert Greta med om, men just detta gör man nu! Hjälpen till Ukraina sker på svårt svältandes bekostnad!

Greta avgör själv om hon vill mobilisera väljarna! Största chansen till framgång i så fall har hon dock då i USA och i Canada och inte i Sverige. Väl medveten även om detta, var det ytterligare en anledning till mitt goda råd, att hon skulle återvända till USA och till Canada!

Tack ändå för att du sa att mitt råd om fortsatta studier i USA och i Canada var klokt. Gretas val att ta båten till Lissabon var inte ett enkelt val, hon tvekade, vilket hon själv sa. Hon valde i slutändan en gymnasieutbildning i Sverige, trots de fantastiska erbjudanden hon fick om fortsatt utbildning i USA och/eller i Canada. Man ville verkligen där rulla ut den röda mattan för Greta!

Jag tyckte tvärtom, att hon skulle först ha valt yrkesutbildningen, då hon redan var andligt invigd. Det finns dock ofta flera bra sätt, att nå samma mål! Vi får se vad Greta väljer att fokusera mera på och vad hon väljer att fokusera mindre på! Greta är väl medveten om, att när hon väljer något, väljer hon bort något annat!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-06-19 kl. 18:37.
2022-06-19, 19:02
Medlem
Citat:
Återigen läste du mycket slarvigt. Jag skrev att Greta inte har något emot stöd till Ukraina och deras folk, tvärtom!

Vad Greta och Malala däremot har väldigt starka invändningar emot, är att detta ska finansieras ur den vanliga svenska biståndsbudgeten, så att katastrofbiståndet som NU behövs till Afrikas Urakuta behov drabbas väldigt hårt!

Att man ska just undvika att ställa grupper mot varandra håller säkert Greta med om, men just detta gör man nu! Hjälpen till Ukraina sker på svårt svältandes bekostnad!

Greta avgör själv om hon vill mobilisera väljarna! Största chansen till framgång i så fall har hon dock då i USA och i Canada och inte i Sverige. Väl medveten även om detta, var det ytterligare en anledning till mitt goda råd, att hon skulle återvända till USA och till Canada!

Tack ändå för att du sa att mitt råd om fortsatta studier i USA och i Canada var klokt. Gretas val att ta båten till Lissabon var inte ett enkelt val, hon tvekade, vilket hon själv sa. Hon valde i slutändan en gymnasieutbildning i Sverige, trots de fantastiska erbjudanden hon fick om fortsatt utbildning i USA och/eller i Canada. Man ville verkligen där rulla ut den röda mattan för Greta!

Jag tyckte tvärtom, att hon skulle först ha valt yrkesutbildningen, då hon redan var andligt invigd. Det finns dock ofta flera bra sätt, att nå samma mål! Vi får se vad Greta väljer att fokusera mera på och vad hon väljer att fokusera mindre på! Greta är väl medveten om, att när hon väljer något, väljer hon bort något annat!

Just det ja Greta väljer själv om vill mobilisera. Så stäng lilla näbbintaget och håll dig tills hon avgör vad hon ska göra. Hon klarar sig galant utan ditt kacklande dag ut och dag in Att hon är andligt invigd är en mycket stor och intressant information Det har inte stått ett endaste ord om det förut Så tack så hjärtligt för den nya informationen. Kanske snart dax för dig att knalla iväg och göra en demensutredning.
2022-06-19, 19:28
Avstängd
Thailand69s avatar
Citat:
Med How dare you-talet i FN så nådde Greta i alla fall ut till miljoner och fick miljoner engagerade. Hennes tal då, räknas i sammanställningar, som ett av världshistoriens etthundra skickligaste tal!

Driver du med oss? Det är fan det mest pinsamma tal som någonsin visats. Folk kommer skratta åt hennes Orch-ansikte och vidriga grimaser.
Man skäms fan att vara Svensk
2022-06-20, 10:51
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Du lägger ner oerhört mycket energi på hennes andliga invigning. Vet du vad jag tror. Jo att jag tror att Greta inte ens lägger ner mer än någon enstaka procent på detta Snarare har du själv dels höjt det till skyarna och det känns som att du dagdrömmer dig bort.
Jag känner precis samma sak. Tror inte denna person har något samröre med Greta annat än skicka brev till hennes fan club.

Såvitt jag vet har Greta aldrig någonsin kallat sig själv för andlig ledare eller andlig någonting.
Var kommer detta ifrån?

Ps inlägget om cykeln var skitroligt!
2022-06-20, 11:41
Medlem
Citat:
Nej, högt och provocerande tonläge i svaren här innebär att Era sakargument tagit slut! Har länge varit med i denna tråd inte alls för egen skull, men för Gretas skull.

Även för oss två som båda är offentliga, finns det dock en gräns för vad vi tolererar! Frågan är om inte denna gräns redan här har nåtts. Det finns många andra sammanhang, där man får mycket bättre resultat!

-Hade Greta deltagit i den här trådens debatt, hade hon antagligen haft betydligt kortare stubintråd än jag har haft, och exploderat för länge sedan. Vill folk inte lyssna seriöst, är debatt bortkastad tid. Plaska i ankdammen!

Förvånar mig inte alls om Greta hade exploderat, hon som är van att omges av jasägare och lismande journalister. Är det möjligen det du menar med "mycket bättre resultat"?

Kom ihåg när hon fick jobbiga frågor i Kanada och då hotade med att tillkalla polis.
Du har själv berättat om att (hon och Svante) vill styra samtalsämnen.

Hon skulle inte tro sina ögon om hon såg Flashback-tråden med titeln: 40 grader varmt i Spanien och snart i Sverige - Vad säger ni som misstrodde Greta nu?

Citat:
Greta var först med att varna för detta och ni skrattade åt henne. Skrattar ni lika mycket nu?

Den hann få drygt 200 svar innan den hamnade i papperskorgen och de som stödde Greta var minst sagt ... lätträknade ...

Tycker du är väldigt orättvis när du anklagar oss för att vara oseriösa. Vad ska man då säga om dig som svarar minst sagt selektivt på våra frågor?

Jag gör ett nytt försöka att plaska i ankdammen:

https://sverigesradio.se/artikel/7365487

Citat:
En av dem är professor Michael Tjernström vid Stockholms universitet, som forskar om väder och klimat. Han säger till Ekot att Greta ibland överdriver och skräms i onödan:

– Det här är ingenting annat än alarmism. Man måste vara lite försiktig med vad man säger också.

Vad tycker ni om att Greta skrämmer i onödan? Tar ni ansvar för om barn kanske går i Gretas fotspår och börjar matvägra på grund av att de får höra hemskheter (som inte ens är sanna)?

Ska vi ha en seriös debatt så ska vi.

Citat:
Ursprungligen postat av Thailand69
Driver du med oss? Det är fan det mest pinsamma tal som någonsin visats. Folk kommer skratta åt hennes Orch-ansikte och vidriga grimaser.
Man skäms fan att vara Svensk

De inte bara kommer att skratta åt henne ... de gör det redan ...
2022-06-20, 11:44
Avstängd
MrSwaggers avatar
när tros Greta vika ut sig för första gången? Betänk om detta vore 50-60 talet, denna greta hade haft stora bröst, och hängt ut sig redan i dåtidens svartvita små porrtidningar. Med stora buskar under armarna och ännu en större jungel i det godumliga.
Jag gissar på att det kommer ske naket inom 3 år, på ett eller annat sätt.
2022-06-20, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag känner precis samma sak. Tror inte denna person har något samröre med Greta annat än skicka brev till hennes fan club.

Såvitt jag vet har Greta aldrig någonsin kallat sig själv för andlig ledare eller andlig någonting.
Var kommer detta ifrån?

Ps inlägget om cykeln var skitroligt!
https://climatecrocks.com/2019/11/19...s-tribal-name/
Här står det lite om Greta och indianerna
Håller helt med dig om inlägget med cykeln 😊
2022-06-20, 21:45
Moderator
oilslicks avatar
Citat:

Den enda anledningen "talet" nådde ut till så många var tack vare pinsamheten i "how dare you" och inget annat.
Du får gärna backa upp ditt påståendet med en länk...helst från en oberoende källa.

Att Greta skulle kunna jobba som uska eller något annat ser jag som högst osannolikt.
Hon passar nog bäst som en gnällfia i sin LSS-lägenhet.

Frågan är vad som händer nu när hon blir äldre och äldre, kommer hon utvecklas, eller helt enkelt försvinna som alla andra alarmister.
2022-06-20, 22:28
Medlem
Det finns olika akademiska undersökningar att länka till, rörande Gretas höga talesskicklighet, men dessa länkar har tidigare ibland här tyvärr plockats bort.

Ofta är det inte alls högt i tak på Flashback! Annars så brukar man i politiken ha en viss respekt för motståndaren, även om man så klart ofta är av olika mening. Den respekten som behövs för en kreativ och skapande debatt, har tyvärr ofta saknats här i tråden!

Därför är det troligaste, att jag drar streck och ägnar mig åt mer givande insatser. Även min tid är dyrbar och mina insatser efterfrågas i många sammanhang. Greta retas och säger, att om motståndaren är mycket skicklig, så brukar ens egen nivå i debatten att höjas! Tänk på det!

https://www.duarte.com/presentation-...rgs-un-speech/

https://blogs.cofc.edu/hons110-07/20...reta-thunberg/
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-06-20 kl. 22:35.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in