Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-01, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
En ledtråd, Greta fortsatte i det tysta med videoinspelningarna med BBC i Tyskland, innan Svante och hon kom hem till Sverige och blev båda sjuka ett bra tag.

Menar du när de blev sjuka i corona våren 2020?

Som jag minns det hade Greta varit i England och Frankrike och höll på att elda massorna inför en stor demonstration, även den i Frankrike tror jag, när den plötsligt blev inställd pga av pandemin. (Till Gretas stora förtret.) Sen har jag ett svagt minne av att hon åkte tillbaka till Sverige av ”personal reasons” (inga logistiska problem den gången) och efter hemkomsten förklarade hon sig sjuk.

(En version var att hon och Svante tvingades flytta till egen lägenhet på grund att de var sjuka. En annan lika tårdrypande version var att de tvingades fly hemska hatare och klimatförnekare.)

Men då lyckades hon tydligen klämma in filminspelningar i Tyskland på hemvägen. Vilken kapacitet den lilla tjejen ändå har - trots att dygnet bara består av 24 timmar

Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Mycket märkligt att Svante lämnade styrelsen,då han visste att det bara satt massa nötter där. Någon djungels lag tror jag inte ett dugg på Är inte så kunnig kring stiftelser,men regler finns det och det står också klart och tydligt vart pengarna ska gå till.Dessutom går det väl för allmänheten att kolla upp.Så nej, nu är du helt ute och cyklar enligt mig Något av det knasigaste jag läst

Ja, det låter ju som om Svante har dåligt omdöme om inte annat.
2022-08-01, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Menar du när de blev sjuka i corona våren 2020?

Som jag minns det hade Greta varit i England och Frankrike och höll på att elda massorna inför en stor demonstration, även den i Frankrike tror jag, när den plötsligt blev inställd pga av pandemin. (Till Gretas stora förtret.) Sen har jag ett svagt minne av att hon åkte tillbaka till Sverige av ”personal reasons” (inga logistiska problem den gången) och efter hemkomsten förklarade hon sig sjuk.

(En version var att hon och Svante tvingades flytta till egen lägenhet på grund att de var sjuka. En annan lika tårdrypande version var att de tvingades fly hemska hatare och klimatförnekare.)

Men då lyckades hon tydligen klämma in filminspelningar i Tyskland på hemvägen. Vilken kapacitet den lilla tjejen ändå har - trots att dygnet bara består av 24 timmar

Ja, det låter ju som om Svante har dåligt omdöme om inte annat.
Ja väldigt,om detta skulle stämma. Vilket jag inte tror
2022-08-01, 10:53
Medlem
Citat:
Ledtråden var här, att Greta gör vissa viktiga uppgifter i det tysta! Inte att det var samma årstid för ett visst besök i Tyskland och en viss sjukledighet i Sverige! Hur är det med analysförmågan?

När jag skrev om djungelns lag i stiftelsen som bär Gretas namn, menade jag inte att man nödvändigtvis direkt bröt mot stiftelseurkunden.

Däremot bröt och bryter man rejält mot, att ge Greta effektiva lämpliga och ändamålsenliga verktyg, för uppfyllandet av hennes så viktiga centrala uppgifter. Detta är även en form av djungelns lag, inte formellt men reellt!

Jag kan berätta rätt fritt, men jag får inte ange skyddade källor. För det senare behövs Gretas egen personliga medverkan.

Jag tänker att det kan uppstå lite förvirring när någon som uppskattar Greta väldigt mycket vill donera pengar och upptäcker att det både finns ”Greta Thunberg Foundation I” och ”Greta Thunberg Foundation II”.

Eller kanske hon väljer att kalla den nya för ”Fridays for Future” eller liknade för att undvika sammanblandning? Med påföljden att de som verkligen vill gynna Gretas personliga kamp väljer att donera till stiftelsen i hennes namn - som inte alls respekterar hennes åsikter och vilja.

Lagt kort ligger. Beklagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Fridays International hjälper henne med den officiella mailboxen.
gretathunbergmedia@gmail.com

Kan hon lita på att de som besvarar hennes mail också delar hennes värdegrund?

En del medlemmar verkar ju vara åt det lite mer pådrivande hållet. Kanske propagerar de för civil olydnad i sina svar - eller utnyttjar hennes namn för att sprida abortdiagram?
2022-08-01, 12:32
Medlem
Citat:
Fridays International hjälper henne med den officiella mailboxen.
gretathunbergmedia@gmail.com
Det är sedan åratal väldigt stora problem med den "hjälpen". Det har jag personlig kännedom om.

Ett antal gånger skickade jag viktigt underlag till Greta kort innan vi skulle ses. Oftast sa Greta sedan när jag frågade, att hon EJ hade fått mitt underlag via den officiella mailboxen. Många andra har klagat på liknande värre problem med den officiella mailboxen, även kända forskare och politiker. De har klagat även till mig.

Sedan fick hon läsa underlaget på min mobil istället, när vi vänligt sågs, men då hade hon så klart inte kunnat förbereda sig i lugn och ro. Mötena på Mynttorget är oftast mycket stressiga med många samtal för Greta att tänka på och genomföra. Även om Greta tänker väldigt snabbt, tjänar även hon på att förbereda sig i förväg.

Slutet på trasslet blev att Greta för länge sedan gav mig numren till två av sina mobiltelefoner, så jag kunde skicka SMS med kortare sammanfattningar av aktuella frågor till henne. Denna utväg kan Greta dock bara använda för rätt få, som hon har ett särskilt förtroende för. Det går även bara att skicka kortare text- och bildmeddelanden på detta sätt. För filbilagor och längre texter, gäller den ytterst osäkra officiella mailboxen även för mig.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-08-01 kl. 12:54.
2022-08-01, 12:41
Medlem
Citat:
Jag tänker att det kan uppstå lite förvirring när någon som uppskattar Greta väldigt mycket vill donera pengar och upptäcker att det både finns ”Greta Thunberg Foundation I” och ”Greta Thunberg Foundation II”.

Eller kanske hon väljer att kalla den nya för ”Fridays for Future” eller liknade för att undvika sammanblandning? Med påföljden att de som verkligen vill gynna Gretas personliga kamp väljer att donera till stiftelsen i hennes namn - som inte alls respekterar hennes åsikter och vilja.

Lagt kort ligger. Beklagar.

Kan hon lita på att de som besvarar hennes mail också delar hennes värdegrund?

En del medlemmar verkar ju vara åt det lite mer pådrivande hållet. Kanske propagerar de för civil olydnad i sina svar - eller utnyttjar hennes namn för att sprida abortdiagram?
Största problemet är att även här samlas mailen i väldiga drivor, som för det mesta ingen ens orkar läsa och än mindre orkar besvara.

Sedan finns definitivt risken med olika värdegrund som du helt korrekt tar upp. Det är ingen hemlighet att vissa i F4F även är med i XR. Andra är som sagt radikalfeminister.

Tror att två stiftelser kan vara en värdefull utväg för Greta, om det förbereds noggrant. Fast hon får ju se upp så hon inte biter den hand som föder henne, om hon själv får hjälp.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-08-01 kl. 12:46.
2022-08-01, 12:52
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Det är sedan åratal väldigt stora problem med den "hjälpen". Det har jag personlig kännedom om.

Ett antal gånger skickade jag viktigt underlag till Greta kort innan vi skulle ses. Oftast sa Greta sedan när jag frågade, att hon EJ hade fått mitt underlag via den officiella mailboxen. Många andra har klagat på liknande värre problem med den officiella mailboxen, även kända forskare och politiker. De har klagat även till mig.

Sedan fick hon läsa underlaget på min mobil istället, när vi vänligt sågs, men då hade hon så klart inte kunnat förbereda sig i lugn och ro. Mötena på Mynttorget är oftast mycket stressiga med många samtal för Greta att tänka på och genomföra. Även om Greta tänker väldigt snabbt, tjänar även hon på att förbereda sig i förväg.

Slutet på trasslet blev att Greta för länge sedan gav mig numren till två av sina mobiltelefoner, så jag kunde skicka SMS med kortare sammanfattningar av aktuella frågor till henne. Denna utväg kan Greta dock bara använda för rätt få, som hon har ett särskilt förtroende för. Det går även bara att skicka kortare text- och bildmeddelanden på detta sätt. För filbilagor och längre texter, gäller den officiella mailboxen även för mig.
Som sagt de knäppaste mejlen gallras bort.
2022-08-01, 13:07
Medlem
BlackFuriousRavens avatar
Citat:
Hej själv!

Världen är definitivt inte svart och vit. Men för Greta tycks den dessvärre vara det. Hon är t.ex. väldigt pigg på att posta inlägg på sina sociala medier om värmeböljor, bränder, översvämningar osv. Lite underförstått att allt ont beror på klimatförändringar som har uppstått genom mänsklig förbränning. Vilket givetvis inte är fallet. Hon hade mått bra av att läsa en bok om klimathistoria och få lite perspektiv på saker och ting i stället för att bara sprida skrämmande propaganda. Finns några seriösa på svenska.

Tyvärr är våra medier mycket vinklade. Du får sedan 10+ år aldrig höra en s.k klimatförnekare uttala sig i TV eller tidningarna. Du får inte veta om alla seriösa forskare som kritiserar den faktiskt korrumperade IPCC. Du får inte höra någonting om manipulerade data från organisationer man faktiskt trodde var 100 % seriösa.

Men det är en stor och växande grupp som håller på med att granska ”klimatbluffen”, som den ibland har kommit att kallas. Och vad de tycker om Gretas vevande behöver kanske inte sägas. Men jag garanterar att det finns många människor som har väldigt mycket på fötterna som hade kunnat göra slarvsylta av hennes uttalanden hur enkelt som helst.

För att återgå till Greta ser jag inte riktigt på vilket sätt hon ger unga inspiration och insikter om det ändå inte leder någonstans. Om det t.ex bara är hon som avstår från att flyga …

Däremot vet vi att det finns barn och ungdomar som mår dåligt av klimatpropagandan och inte tror att de har någon framtid. För i så fall måste ju, enligt Greta, koldioxidutsläppen halveras på några år. Vilka ska göra det? Någon annan.

Jag följer inte med Greta i allt men jag tror inte att det ofta händer att hon talar om miljöfrågor eller förstörda vattendrag.

Däremot tyckte hon att det är rasistiskt med gruvdrift på samiska områden men OK på icke-samiska. Lite virrigt blir det ibland.

Hej!
Ja men precis. Greta har läst mer klimathistoria än de flesta och hon hjälper oss andra att förstå skillnaden mellan det extremväder som nu drabbar jorden och tidigare extremväder, både varma och kalla perioder, och att det vi nu ser inte kan jämföras med tidigare när det kommer till orsak. Dagens extremväder är uteslutande ett resultat av människan. Där råder det inga som helst tvivel.

Tack och lov är de flesta stora medierna inte särskilt vinklade utan dom presenterar en så objektiv bild av verkligheten som man kan förvänta sig av dom (SVT, BBC, CNN osv).
Som ett resultat av youtube och liknande plattformar har det poppat upp väldigt många kanaler som däremot är extremt vinklade. Mycket tyder på att det är en relativt snäv grupp som söker sig hit och vi får hoppas att det förblir så.

Greta har hjälpt till att lyfta fram klimatfrågan. En indikation på att hon är väldigt inflytelserik är alla stora klimatevent som hon bjuds in till. Hon har träffat flera av världens ledare.

Ja det finns barn som mår dåligt av sanningen men alternativet är inte att blunda för sanningen och låtsas som ingenting. Ingenting blir bättre av det. Här har vuxna ett stort ansvar att prata med barnen och få dom att förstå att det är illa men det är inte försent.

Greta pratar om alla olika miljöfrågor.
2022-08-01, 13:08
Medlem
Citat:
Som sagt de knäppaste mejlen gallras bort.
Menar du verkligen att ett seriöst vänligt mail med erbjudande om samarbete till Greta från en av USA:s mest kända senatorer i den federala senaten hör till denna grupp!? Han mailade förgäves även som blivande senator och bad om Gretas endorsement av honom.

Eller att upprepade ytterst seriösa vänliga mail från en av USA:s mest kända och erfarna naturvetenskapliga forskare, även med förslag till Greta om samarbete tillhör denna grupp!?

Ingen av dem har fått något svar från den officiella mailboxen! Nu blir det jag som tvivlar verkligt starkt på ditt omdöme!

Snarare är sanningen att många mail gallras ut som man inte gillar av personliga skäl, i den mån man alls hinner läsa dem i de enorma drivorna av mail.

Greta var i alla fall ärlig mot mig och sa, att det var en väldigt stor röra i den officiella mailboxen. Detta var dock närmast ett understatement från hennes sida.

Annars tackade hon mig upprepade gånger för mina meddelanden och för mitt vänliga engagemang.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-08-01 kl. 13:16.
2022-08-01, 13:12
Medlem
Citat:

Slutet på trasslet blev att Greta för länge sedan gav mig numren till två av sina mobiltelefoner, så jag kunde skicka SMS med kortare sammanfattningar av aktuella frågor till henne. Denna utväg kan Greta dock bara använda för rätt få, som hon har ett särskilt förtroende för. Det går även bara att skicka kortare text- och bildmeddelanden på detta sätt. För filbilagor och längre texter, gäller den ytterst osäkra officiella mailboxen även för mig.

Tack för svar Tyvärr tycker jag mest att det stärker bilden av F4F som en ganska misskött organisation. Efter hela 4 år går det inte att skicka viktiga e-postmeddelanden till er. Eller, går och går, men ingen vet vart de tar vägen.

Citat:
Största problemet är att även här samlas mailen i väldiga drivor, som för det mesta ingen ens orkar läsa och än mindre orkar besvara.

Sedan finns definitivt risken med olika värdegrund som du helt korrekt tar upp. Det är ingen hemlighet att vissa i F4F även är med i XR. Andra är som sagt radikalfeminister.

Tror att två stiftelser kan vara en värdefull utväg för Greta, om det förbereds noggrant. Fast hon får ju se upp så hon inte biter den hand som föder henne, om hon själv får hjälp.

Finns det verkligen inga bland era "hundratusentals medlemmar" som är villiga att jobba ideellt?

Om du leker med tanken att jag skulle vilja donera en större summa till Greta Thunbergs kamp för att rädda klimatet, vart ska jag då vända mig om det finns två separata stiftelser? Du är inte rädd för att det kan bli lite maktkamp och andra små tråkigheter?
2022-08-01, 13:15
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Menar du verkligen att ett seriöst vänligt mail med erbjudande om samarbete till Greta från en av USA:s mest kända senatorer i den federala senaten hör till denna grupp!?

Eller att upprepade ytterst seriösa vänliga meddelanden från en av USA:s mest kända och erfarna naturvetenskapliga forskare, även med förslag till Greta om samarbete tillhör denna grupp!?

Ingen av dem har fått något svar från den officiella mailboxen! Nu blir det jag som tvivlar verkligt starkt på ditt omdöme!

Snarare är sanningen att många mail gallras ut som man inte gillar av personliga skäl, i den mån man alls hinner läsa dem i de enorma drivorna av mail.

Greta var i alla fall ärlig mot mig och sa, att det var en väldigt stor röra i den officiella mailboxen. Detta var dock närmast ett understatement från hennes sida.
Du inser väl hur mycket galna mejl hon får ifrån hatare och stolliga Gretagroupies.
Inte ens Niel Young lyckades komma i kontakt med henne. Dalai Lamas post kom dock fram ivf,.
Skriver du till Ozzy Osbournes fanclub så kan du inte räkna med något personligt mejl tillbaks. Det är så det funkar och ger Greta mer tid till det hon vill.
2022-08-01, 13:24
Medlem
Citat:
Tack för svar Tyvärr tycker jag mest att det stärker bilden av F4F som en ganska misskött organisation. Efter hela 4 år går det inte att skicka viktiga e-postmeddelanden till er. Eller, går och går, men ingen vet vart de tar vägen.

Finns det verkligen inga bland era "hundratusentals medlemmar" som är villiga att jobba ideellt?

Om du leker med tanken att jag skulle vilja donera en större summa till Greta Thunbergs kamp för att rädda klimatet, vart ska jag då vända mig om det finns två separata stiftelser? Du är inte rädd för att det kan bli lite maktkamp och andra små tråkigheter?
Det finns så klart alltid risker, men de kan klart minskas med ett vettigt upplägg och gärna ett ömsesidigt letter of intent.

Å andra sidan är det inte hållbart heller att i längden ha det som det är idag. Greta har förgäves tappert försökt att lappa och laga, men trots att hennes händer är verkligt skickliga, har problemen fortsatt att växa. Nu behövs mera radikala grepp.

Vad gäller den officiella mailboxen tror jag ett mycket stort problem är, att många som har velat ideellt hjälpa till där har förhindrats. Det har varit väldigt mycket maktkamp kring vilka som ska vara admins och moderatorer. En källa till kronisk huvudvärk för Greta!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-08-01 kl. 13:38.
2022-08-01, 13:34
Medlem
Citat:
Du inser väl hur mycket galna mejl hon får ifrån hatare och stolliga Gretagroupies.
Inte ens Niel Young lyckades komma i kontakt med henne. Dalai Lamas post kom dock fram ivf,.
Skriver du till Ozzy Osbournes fanclub så kan du inte räkna med något personligt mejl tillbaks. Det är så det funkar och ger Greta mer tid till det hon vill.
Det förklarar ändå inte varför mina mail oftast inte kom fram till Greta, trots att hon då aktivt frågade efter dem!

Det förklarar inte heller de uteblivna svaren till senatorn och till den berömda forskaren. En radikal reform behövs snarast av den officiella mailboxen. Att ha den som idag duger inte och ger upphov till verkligt farliga informationsförluster även för Greta själv.

Även kritiskt viktiga meddelanden för henne har försvunnit. Så skedde till exempel med båtfamiljens erbjudanden till Greta om återresa över Atlanten. Till slut fick de istället tag på Greta via en av hennes kompisar. Även här gick mailen via den officiella mailboxen bokstavligt talat upp i rök!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in