Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Enligt National Geographic maj -22:
"Scientists have estimated that there are around 8.7 million*species*of plants and animals in existence. However, only around 1.2 million*species*have been identified and described so far, most of which are insects."
I skolan lär sig Greta att söka fakta, räkna och sammanfatta självständigt. Att utgå från seriösa forskare istället för Alex Jones & Co är Gretas signum. Jag vet inte hur Greta räknade men min kalkyl blir:
20 år ≈ 7300 dagar
8700000/4 = 1825000 utdöda arter
1825000/7300 = 250 arter per dag
Och frågan gällde var Greta fick sin siffra ifrån.
Ambitiöst försök men varifrån hämtar du 20 år och 1.825.000 utdöda arter (blandat djur och växter?) I ditt förra inlägg tog du dessutom med arter som riskerar att utplånas. Inget Greta sagt något om.
Hur du än försöker slå knut på dig själv så lär det bli svårt att belägga Malenas påstående om att flera forskare hävdat att upp till 200 arter/dag utplånas. Och att det är X gånger vanligare än förr.
Faktum kvarstår: Malena Ernman är ingen pålitlig källa.
Citat:
Ursprungligen postat av
AcchiaHe
Det som jag häpnar mest över är varför Greta inte greppade tag i en spade när hon ändå befann sig på plats och planterade några nya träd.
Det där med att jobba med händerna och göra något konkret och handfast är knappast Gretas signum. Att hon dök med en tygbanderoll under en skolstrejk räknas knappast.
Hon höll i talet hon läste ur i Gladsbury i alla fall. Papprena fladdrade i blåsten. Så nog jobbar hon alltid.