Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-10-20, 02:46
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ch-bronsstatyn

"Men att ha en diagnos behöver inte vara något negativt, förutsatt att man får rätt anpassningar i vardagen menar Greta Thunberg. För henne fungerar exempelvis skolarbetet väldigt bra.

– Jag är väldigt nördig. När jag väl blir intresserad av något kan jag inte sluta tänka på det, jag är väldigt envis på det sättet.

– Under rätt förutsättningar kan det vara något positivt. Tror man på sig själv kan man dra nytta av diagnosen, säger Greta Thunberg."
2022-10-20, 04:43
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det ska bli ett sant nöje att hjälpa Greta att få en styrelseplats i stiftelsen Har du något förslag på hur vi ska bära oss åt?

I artikeln från Göteborgs-Posten som länkats till innan står det att hon fått drygt 10 miljoner av Gulbenkian som hon skulle donera bort + ytterligare 300.000 av någon annan som skänktes till finska samer.

Av de 10 millarna gick en till covid, en till Amazons och en till ecocide någonting. Sen verkar det vara stopp med rapporteringen. Och skulle det vara sant som Squidden påstår, dvs att hon har tjänat tiotals miljoner, då är det faktiskt ganska anmärkningsvärt att ingenting står att läsa i medierna om vart alla pengarna faktiskt har tagit vägen.

Stackars Greta begriper som vanligt inte mycket. Vad ska hon ta sig till när journalisterna börjar bombardera henne med jobbiga frågor? Ska hon hänga ut styrelsen? Eller kanske ”put them against the wall”?
Om journalister inte rapporterar efter ditt behag så får du klaga på dem.
Greta har donerat summor till flertalet olika mål. Där summorna kommer ifrån Gulbenkianpriset. Det går att googla sig till de flesta om man är i desperat behov att veta. Sen har inte Greta donerat bort kanske allt just i dagsläget utan det finns en buffert att ta utav.
Men komtentan är att hon och familjen inte använder pengarna för privat bruk.
Det råder alltså full transparens över tillgångarna..
Senast så skänkte hon bort finska prispengar tull finska ungdomsförbundet bland samerna.
Om du ska komma med påståenden så borde du kunna backa upp dem.
2022-10-20, 05:13
Medlem
Giant Squids avatar
Greta vill kliva ut ut rampljuset. Det kan vara svårt när man redan är världens "märkligaste" tonåring (The Times citat)

Citat:
Greta Thunberg vill ta ett kliv tillbaka från rampljuset och låta de som drabbas mest av klimatkrisen ta plats.

– Jag gör fortfarande mycket men jag syns inte så mycket i media längre. För det finns människor som förtjänar att höras mer – de som är starkast påverkade av klimatkrisen, som länder i den globala södern. Det är dags att lämna över mikrofonen, säger hon.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...edEntry=973971

Citat:
Greta Thunberg uppger i en intervju med det tyska magasinet Brigitte Be Green att hon inte längre vill vara ansiktet utåt för klimataktivismen på samma sätt som tidigare.

Om synen på sin egen framtid svarar hon:

– Jag skulle gärna vilja studera på universitet. Jag gillar att studera och att ha rutiner. Men kanske hittar jag någonting annat. Jag vet inte än var jag ska bo, jag är gärna i Sverige. Jag måste hitta ett svar snart, det snurrar konstant i mitt huvud.
https://www.gp.se/nyheter/greta-thun...ten-1.83605288

Personligen ser jag Greta med ett litet flummigt kollektiv bosätta sig i ett hus i sydfrankrike eller kanada. Med hundar hästar och ett winchestergevär.
2022-10-20, 05:22
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ch-bronsstatyn

"Men att ha en diagnos behöver inte vara något negativt, förutsatt att man får rätt anpassningar i vardagen menar Greta Thunberg. För henne fungerar exempelvis skolarbetet väldigt bra.

– Jag är väldigt nördig. När jag väl blir intresserad av något kan jag inte sluta tänka på det, jag är väldigt envis på det sättet.

– Under rätt förutsättningar kan det vara något positivt. Tror man på sig själv kan emman dra nytta av diagnosen, säger Greta Thunberg."
Hehe. Många i den här tråden uppvisar samma typ av nördighet som Greta. Kan inte sluta klaga eller älska Greta.
Jag hör i viss mån till dem också.
Till exempel undrar jag hur hennes mående är idag?
Har börjat ta ta i sin ätstörning?
Har hennes mående något med att hon vill tona ned sin roll?
2022-10-20, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
I told you so.

Som vanligt gav du felaktigt besked. Läser du lite till så står det i de länkade artiklarna på ett ställe att det bara finns ett sovrum och på ett annat att Greta har en tvårummare.

Du får se över dina ”källor” lite bättre innan du sprider fake news nästa gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
En styrelseplats... i stiftelsen hon har sitt namn på? Vad har jag missat här?

Kortfattat: Det bildades en stiftelse med Gretas namn för några år sedan när hon fortfarande var omyndig. Nu har det dock snart gått två år sedan hon fyllde 18 och hon har ändå ingen formell befattning, dvs beslutsrätt. Det är bl.a. någon gammal barndomsvän till Malena som sitter där.

Vad de än gör så inte uppfyller de Gretas löfte om transparens.

Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Från AB.

Jag är osäker på att det länkar rätt mer än i stunden, men hoppas på det.

Förmodligen har massor av krut spenderats på att hata henne helt i onödan.

Men det blir ofta så när unga kvinnor har uppfattningar. Jeanne d'Arc brändes.

Greta har också sagt att kärnkraft är ”extremely dangerous” (vad nu hon vet om det) och i så fall hade det kanske ändå varit bättre att lägga ner den fortare än kvickt och använda gamla kolkraftverk. Hon måste väl ändå tänka på safety first

Om hon inte vill bygga ut mer kärnkraft så kan hon ju svara på frågan hur den globala elektrifieringen ska kunna fortsätta. Ska farsans Tesla riskera att bli stående ute på landsvägen om det inte blåser lagom mycket? Tågen hon reser med nere på kontinenten när hon förflyttar sig mellan demonstrationerna?

Att jämföra henne med Jeanne d’Arc och göra befogad kritik till en fråga om kön … vad ska man säga?
2022-10-20, 07:55
Medlem
wwrs avatar
Vår nästa kris kan bli en pandemi utlöst av virus frigjorda ur smältande glaciärer! Då kommer Greta att kunna utnyttja synergin mellan två områden i sin enorma expertis, geovetenskap och virologi.
Citat:
Next pandemic may come from melting glaciers, new data shows
https://www.theguardian.com/science/...new-data-shows
2022-10-20, 08:22
Medlem
Citat:
Greta vill kliva ut ut rampljuset. Det kan vara svårt när man redan är världens "märkligaste" tonåring (The Times citat)

https://www.gp.se/nyheter/greta-thun...ten-1.83605288

Personligen ser jag Greta med ett litet flummigt kollektiv bosätta sig i ett hus i sydfrankrike eller kanada. Med hundar hästar och ett winchestergevär.

Det där med att hon frivilligt drar sig tillbaka för att lämna plats åt andra …

Det är ju inte precis så att någon random pakistanier får erbjudande om att hålla Sommarprogrammet eller bjuds in till Aktuellt. Inte heller får de hålla tal på COP, FN eller NATO. Med undantag för den priviligierade politikerdottern Nakate från Uganda, möjligen.

Vad skulle de säga? Väsa ”give me your money” i värsta Zelenskyj-stil och dra snyfthistorier om hemska väderhändelser?

Nu har Greta skrivit en bok om klimatet tillsammans med en massa andra självutnämnda experter. Det påstås att den innehåller lösningar på den påstådda krisen.

Om de här stackarna från ”globala södern” inte känner till dessa lösningar vore det kanske på sin plats att de tog ett steg tillbaka och lät Greta berätta för en bredare publik?

Vill hon inte att de goda nyheterna ska nå så många som möjligt?

Eller är allt ett försök till damage control?

Men flummigt kollektiv - definitivt

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Hehe. Många i den här tråden uppvisar samma typ av nördighet som Greta. Kan inte sluta klaga eller älska Greta.
Jag hör i viss mån till dem också.
Till exempel undrar jag hur hennes mående är idag?
Har börjat ta ta i sin ätstörning?
Har hennes mående något med att hon vill tona ned sin roll?

Av alla foton att döma så tycks hon i alla fall få ett tillräckligt kaloriintag numera, vilket förstås är positivt. Om hon ändå lider av näringsbrist är nog omöjligt att veta. Läste häromdagen att veganer oftare drabbas av depressioner. Hon sa i någon intervju att hon mest äter bröd (minns ej exakta ordalydelsen) och då tigger man nog om ohälsa.

Vet inte om det är så sant att hon vill tona ner sin roll? Då hade hon kunnat låta bli att lägga ut stora foton från sina ”skolstrejker” på sommarlovet och avstått från sina sångframträdanden.

Det är kanske snarare så att etablissemanget har börjat tröttna på henne? Inte blev det någon Greta-effekt i valet heller.
2022-10-20, 08:24
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Som vanligt gav du felaktigt besked. Läser du lite till så står det i de länkade artiklarna på ett ställe att det bara finns ett sovrum och på ett annat att Greta har en tvårummare.

Du får se över dina ”källor” lite bättre innan du sprider fake news nästa gång.

Kortfattat: Det bildades en stiftelse med Gretas namn för några år sedan när hon fortfarande var omyndig. Nu har det dock snart gått två år sedan hon fyllde 18 och hon har ändå ingen formell befattning, dvs beslutsrätt. Det är bl.a. någon gammal barndomsvän till Malena som sitter där.

Vad de än gör så inte uppfyller de Gretas löfte om transparens.

Greta har också sagt att kärnkraft är ”extremely dangerous” (vad nu hon vet om det) och i så fall hade det kanske ändå varit bättre att lägga ner den fortare än kvickt och använda gamla kolkraftverk. Hon måste väl ändå tänka på safety first

Om hon inte vill bygga ut mer kärnkraft så kan hon ju svara på frågan hur den globala elektrifieringen ska kunna fortsätta. Ska farsans Tesla riskera att bli stående ute på landsvägen om det inte blåser lagom mycket? Tågen hon reser med nere på kontinenten när hon förflyttar sig mellan demonstrationerna?

Att jämföra henne med Jeanne d’Arc och göra befogad kritik till en fråga om kön … vad ska man säga?
Vad har antal rum med allt att göra? Förutom att det indikerar på att Greta imte är kvar i samma lägenhet som hon lånade först.

Varför skriver du imte ett brev till stiftelsen och frågar istället.
Media har väl ingen skyldighet att varje vecka redovisa donationer. Framförallt inte när det redan är redovisade i oliika artiklar.
Elektrifiering, haha var det gäller vindar så är du helst blåst.

Vilka utav Klimatbokens skribenter är "självutnämnda" experter? Förklara detta tack.
Senast redigerad av Giant Squid 2022-10-20 kl. 08:33.
2022-10-20, 08:31
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Det där med att hon frivilligt drar sig tillbaka för att lämna plats åt andra …

Det är ju inte precis så att någon random pakistanier får erbjudande om att hålla Sommarprogrammet eller bjuds in till Aktuellt. Inte heller får de hålla tal på COP, FN eller NATO. Med undantag för den priviligierade politikerdottern Nakate från Uganda, möjligen.

Vad skulle de säga? Väsa ”give me your money” i värsta Zelenskyj-stil och dra snyfthistorier om hemska väderhändelser?

Nu har Greta skrivit en bok om klimatet tillsammans med en massa andra självutnämnda experter. Det påstås att den innehåller lösningar på den påstådda krisen.

Om de här stackarna från ”globala södern” inte känner till dessa lösningar vore det kanske på sin plats att de tog ett steg tillbaka och lät Greta berätta för en bredare publik?

Vill hon inte att de goda nyheterna ska nå så många som möjligt?

Eller är allt ett försök till damage control?

Men flummigt kollektiv - definitivt

Av alla foton att döma så tycks hon i alla fall få ett tillräckligt kaloriintag numera, vilket förstås är positivt. Om hon ändå lider av näringsbrist är nog omöjligt att veta. Läste häromdagen att veganer oftare drabbas av depressioner. Hon sa i någon intervju att hon mest äter bröd (minns ej exakta ordalydelsen) och då tigger man nog om ohälsa.

Vet inte om det är så sant att hon vill tona ner sin roll? Då hade hon kunnat låta bli att lägga ut stora foton från sina ”skolstrejker” på sommarlovet och avstått från sina sångframträdanden.

Det är kanske snarare så att etablissemanget har börjat tröttna på henne? Inte blev det någon Greta-effekt i valet heller.
Hur får du det till att Greta inte når ut till en bred publik. Hon behöver ju bara vifta med lillfingret så skriver media ifrån jordens alla hörn om det. Nu har hon sammanställt en bok. Som släpps i hela världen, översätts till många språk, kommer finnas i bibliotek världen över. Hon kommer ligga i topp som mest sålda svenska debutant litteraturmässigt. Möjligen blir det även en dokumentärserie av den senare.
Och du tycker att hon behöver nå ut till en bredare publik....
2022-10-20, 09:10
Medlem
Citat:
Vad har antal rum med allt att göra? Förutom att det indikerar på att Greta imte är kvar i samma lägenhet som hon lånade först.

Varför skriver du imte ett brev till stiftelsen och frågar istället.
Media har väl ingen skyldighet att varje vecka redovisa donationer. Framförallt inte när det redan är redovisade i oliika artiklar.
Elektrifiering, haha var det gäller vindar så är du helst blåst.

Vilka utav Klimatbokens skribenter är "självutnämnda" experter? Förklara detta tack.

Vad är det som ”indikerar på vad”? Ta ett djupt andetag och läs inlägget du svarade på.

Du vet lika väl som jag att om Gretas stiftelse hade skänkt pengar till Pakistan så hade det stått i tidningarna och Greta hade stolt meddelat det i sina sociala medier. I sin tur hade du och Inspiratoeren lagt upp alla länkar ni lyckats dammsuga fram här på Flashback.

Vem f-n har sagt att medierna skulle redovisa något ”varje vecka”? Du blir bara mer och mer ohederlig. Kan du verkligen inte bättre än så här? Jag förstår att du gillar Greta med hennes flummiga uttalanden.

Något säger mig att du inte är särskilt insatt i energifrågan. Men det är ju inte Greta heller. Hur har ni tänkt fasa ut alla diesel- och bensindrivna maskiner och fordon inom några decennier med hjälp av intermittenta energikällor som vind och sol?

Noll konsekvenstänk som vanligt.

Finns det någon IPCC-medarbetare i Gretas bok eller är det bara vänsterdebattörer och alarmister av Rockström-typ?

Citat:
Hur får du det till att Greta inte når ut till en bred publik. Hon behöver ju bara vifta med lillfingret så skriver media ifrån jordens alla hörn om det. Nu har hon sammanställt en bok. Som släpps i hela världen, översätts till många språk, kommer finnas i bibliotek världen över. Hon kommer ligga i topp som mest sålda svenska debutant litteraturmässigt. Möjligen blir det även en dokumentärserie av den senare.
Och du tycker att hon behöver nå ut till en bredare publik....

Var det du eller Inspiratoeren som länkade en Aftonbladet-artikel för någon månad sen där det stod att det bara var två medier som alls var intresserade av att intervjua henne i samband med en demonstration?

Litteraturmässig debutant, jo tjena… Hon har lånat sitt namn till en antologi eller essäsamling med hennes namn som innehåller en rad vänstervinklade texter.

Den kommer att hyllas till förbannelse på DN:s och BBC:s kultursidor och köpas in av bajsnödiga bibliotekarier med pottklippt hår. Men kommer den att bli en försäljningssuccé som du inbillar dig?

Läs gärna kommentarerna till artikeln i GP som du (?) länkade till igår. De flesta var inte i Gretas favör, om man säger så. Dessutom hade flera raderats. Ska vi inbilla oss att de var hyllningar till henne?
2022-10-20, 10:25
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Vad är det som ”indikerar på vad”? Ta ett djupt andetag och läs inlägget du svarade på.

Du vet lika väl som jag att om Gretas stiftelse hade skänkt pengar till Pakistan så hade det stått i tidningarna och Greta hade stolt meddelat det i sina sociala medier. I sin tur hade du och Inspiratoeren lagt upp alla länkar ni lyckats dammsuga fram här på Flashback.

Vem f-n har sagt att medierna skulle redovisa något ”varje vecka”? Du blir bara mer och mer ohederlig. Kan du verkligen inte bättre än så här? Jag förstår att du gillar Greta med hennes flummiga uttalanden.

Något säger mig att du inte är särskilt insatt i energifrågan. Men det är ju inte Greta heller. Hur har ni tänkt fasa ut alla diesel- och bensindrivna maskiner och fordon inom några decennier med hjälp av intermittenta energikällor som vind och sol?

Noll konsekvenstänk som vanligt.

Finns det någon IPCC-medarbetare i Gretas bok eller är det bara vänsterdebattörer och alarmister av Rockström-typ?

Var det du eller Inspiratoeren som länkade en Aftonbladet-artikel för någon månad sen där det stod att det bara var två medier som alls var intresserade av att intervjua henne i samband med en demonstration?

Litteraturmässig debutant, jo tjena… Hon har lånat sitt namn till en antologi eller essäsamling med hennes namn som innehåller en rad vänstervinklade texter.

Den kommer att hyllas till förbannelse på DN:s och BBC:s kultursidor och köpas in av bajsnödiga bibliotekarier med pottklippt hår. Men kommer den att bli en försäljningssuccé som du inbillar dig?

Läs gärna kommentarerna till artikeln i GP som du (?) länkade till igår. De flesta var inte i Gretas favör, om man säger så. Dessutom hade flera raderats. Ska vi inbilla oss att de var hyllningar till henne?
Jag vet inte vad du och din själsfrände hittar för länkar men du får nog leta på den om du vill ha en kommentar.

Jaha är de "självutnämnds experterna" "vänstervinklade" nu. Du kan ju ge en biografisk bakgrund till de 100 medverkande så får vi se.

Nu finns det en podcast ute med audio ifrån zoommötet mellan Greta och Björk

LISTEN TO BJÖRK AND GRETA THUNBERG DISCUSS CLIMATE CHANGE, MUSIC AND PROTEST IN NEW PODCAST

Citat:
Björk and Thunberg cover a wide range of topics, including Thunberg's new anthology The Climate Book and Björk's new album 'Fossora' and musical work, which often has an environmental angle, as well as climate change protests, optimism and pessimism, dangerous greenwashing, the UK as viewed from Iceland and Scandinavia, fame and platforms, generational differences, Cop27 and politicians' accountability, and lack thereof.
https://djmag.com/news/listen-bjork-...st-new-podcast
2022-10-20, 16:19
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vår nästa kris kan bli en pandemi utlöst av virus frigjorda ur smältande glaciärer! Då kommer Greta att kunna utnyttja synergin mellan två områden i sin enorma expertis, geovetenskap och virologi.

https://www.theguardian.com/science/...new-data-shows

Glöm inte issmältning, lämpligast studerad av Greta på en Piggelin. :-)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in