2019-06-10, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Fast att fokusera på flyget som står för 4% av koldioxidutsläppen är inte effektivt, det är Kina och alla nya kolkraftverk de bygger samt de kolkraftverk Kina bygger i Afrika som är boven.
Att sänka koldioxidutsläppen så fort som Greta pratar om är inte heller möjligt. Dessutom så ljuger hon ju om att vi har 10 år på oss sedan så är det kört. Det finns inga vetenskapliga bevis för det. Ingen skarp gräns. Hon kör med skrämselpropaganda.
Sen så vill man gå över till elbilar,visst men då dyker problematiken upp med metaller i batterier från gruvindustri som bedrivs under hemska förhållanden i många länder. Sedan har du den miljöfarliga tillverkningen av batterierna.
Sen så behövs energiproduktion för att ladda bilarna och då är det vattenkraft och kärnkraft som gäller annars har du gjort betydligt mer skada än nytta om det är kolkraftsel.
En ny elbil har så stor miljöpåverkan under produktionen att det motsvarar minst en dieselbil som har rullat 15 000 mil.

Ska vi ställa om så tar det lång tid och är mycket komplext, någonting som lilla Greta inte begriper över huvud taget, hon kommer aldrig begripa det troligtvis,hon kör sin svart/vita bild av världen.

Saker och ting är inte så enkelt som en 16-åring vill få det att verka eller hennes pr-byrå. och det går inte att göra det fort på några år oavsett vad Greta säger. Alla ekonomiska parametrar har hon inte ens pratat om, kraschar ekonomin så har vi kaos ala Venezuela vilket skulle vara 1000 resor värre än klimatproblem.
Den här hetsen hamnar om att lägga på skatter och avgifter utan kritik, för du vill väl inte förstöra jorden för dina barn. Problemet är att inga skatter och avgifter i världen i lilla Sverige hjälper för vi släpper ut för lite, ingen marginalnytta. Vi skulle betala utan uppnå någonting.
Vill man göra skillnad åk och påverka Kina.
Här tänker du helt rätt när påpekar att man måste räkna med co2 utsläpp under hela produktlivscykeln, dvs även räkna in hur mycket utsläpp tillverkningen av produkten ger. I många fall så är det förkastligt att slänga det gamla för att köpa ”miljövänligt” nytt innan det gamla är förbrukat. Överkonsumtion är en riktigt elak källa till co2. Detta har Greta uppmärksammat som en åtgärdspunkt. ”köp inga onödiga saker”
Senast redigerad av Brada2 2019-06-10 kl. 01:09.
2019-06-10, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moraltanten
Ja i teorin men hur blir det med praktiken
Hur tycker du att Greta Thunberg skulle agera för att få bättre resultat? Som du föreställer dig?

Nu vet vi ju inte resultatet ännu eftersom hennes kampanj just har börjat. Det enda vi vet är att den har fått ett nästan ofattbart bra spridning så här långt. Och det kan inte vara fejkat på någon genialiskt sätt, det inser alla utom extremhögern som tycks ha ett alldeles eget sätt att beskriva verkligheten.

Men visst finns risken att världen i praktiken bara kommer att köra på, fortsätta att ta upp och förbränna fossila bränslen tills de sista kolatomerna från de förhistoriska klimatperioderna har släppts ut i atmosfären.

Sedan blir det spännande: blir det paradis eller kaos?

Det finns en profetia om en tid av oerhört lidande som leder till att nästan allt av kött utplånas. Några hundra miljoner år med växtlighet och reducerat djurliv kanske kan återställa resultatet av vår köpfest?
Senast redigerad av lehs 2019-06-10 kl. 03:33.
2019-06-10, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Varken Greta Thunberg eller andra anständiga människor hackar på enskilda individer. Hon nämner inte ens dem som hackar på henne vid namn. Det kommer aldrig att hända att hon hänger ut någon därför att denne äter kött, flyger omkring, konsumerar mycket eller har "dubbelmoral".

Hon har sagt att hon tycker att det är underligt att folk flyger omkring till miljömöten, t.o.m. i privata jetplan, men hon har aldrig nämnt någon vid namn. Vad jag kan komma på.

Jag tycker också det är bra att hon är anständig och inte hackar på någon annan.

Men - om läget verkligen är desperat så...

Det brukar inte visa sig särskilt effektivt att adressera anonyma grupper. Alla gömmer sig bara bakom ryggen på varandra.

Och t.ex Isabella Löwin är säkert väldigt orolig över klimatförändringarna och känner ”flygskam”. Men fortsätter ändå att flyga Business Class? Och rationaliserar det med att hon måste jobba.

Hur många av makthavarna är inte som hon?

Att hylla Greta och säga ”vi måste lyssna på henne!” är ungefär lika modigt som att gå i fackeltåg eller lägga en 10-krona i en tiggares mugg. Lika meningslöst också.

Däremot finns det uppenbarligen många små ångestfyllda töser i Gretas ålder och även yngre som tror att de inte har någon framtid. Att det inte spelar någon roll om de skolstrejkar en dag i veckan. Varför inte två eller tre eller ännu fler?

De får magont och gråter och hatar sin dumma pappa som vägrar att byta ut den begagnade familjebilen från 2011 mot en sprillans ny Tesla för minst en halv miljon.

*
Än så länge verkar det mest vara floskler från makthavarnas sida. Men att själva leva som Greta gör...?

Det kanske kommer fortare än jag tror.
2019-06-10, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filosofenshuvudbry
Alltså hur kan man ens vara så här ohederligt försöksintelligent? Kolla i en fucking tidning, du menar på fullaste allvar att någon "som ingen vet vem det är" står och skakar hand med Schwarznegger eller får en klapp på axeln av Påven.

Okej, vi säger så här istället att ingen vet vad Coca Cola eller McDonalds är för något fööör någon i någon stat i världen vet ju ingenting om Coca Cola..

Kan ni i vart fall inte försöka vara seriösa i ert monumentala Gretahat?

Nu är det du som är oseriös gentemot Helge.

Han skrev ”de flesta” och du förvanskar det till ”ingen”.

När tror du att vi kan skönja de konkreta effekterna av att Greta har skakat hand med påven och Schwarzenegger? När tror du det avspeglas i lägre utsläpp och ändrat klimat?

Blir det en kall och regnig sommar i år tror jag charterresorna får en rekordförsäljning.

Då är all ”flygskam” tillfälligt som bortblåst.

Vi får väl se.
2019-06-10, 07:16
Medlem
Hörde i nåt radioprogram i år nåt som tangerar Gretas mission. Barn ondgör sig för att pappan äter för mycket kött av Julbordet + en annan tjomme som skilt sig från frun pga att hon tog för dåligt ansvar för sitt klimatavtryck. Spännande framtid.
2019-06-10, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Oj, du menar attGgeta flyger och konsumerar som besatt?

Jag vet inte hur pass du hängt med i rapporteringen, men hennes rörelse sprider sig utanför lilla Sverige. Rätt lyckat enligt mig.
Det bor 8 miljarder människor på jorden. 1 procent av dem 8 miljarderna har hört talas om Greta Thunberg. 1 procent av dem som har hört talas om Greta thunberg gör som Greta säger.

Hur kan du kalla det för lyckat när majoriteten av alla människor aldrig har hört talas om Greta? Vi som hört talas om Greta är i minoritet. Dem idioterna som gör som Greta säger är i än större minoritet. Vad är det som är lyckat i det? Skadeglädje?
Senast redigerad av flummakarn 2019-06-10 kl. 07:49.
2019-06-10, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horby-kvinnan
Greta Thunberg kommer tala under stora elitfesten
https://www.expressen.se/dinapengar/...ra-elitfesten/

Du är okunnig och har helt fel gällande att Greta skulle vara misslyckad.
Varför är jag okunnig? Hur har jag fel?
2019-06-10, 08:02
Medlem
falconer8s avatar
Masshypnosen känner inga gränser! Att barn/tonåringar låter sig förföras av denna ointressanta person är en sak. Men att vuxna människor i medelåldern och däröver går på det och villigt sällar sig till fårskocken är inte bara pinsamt.

Det är farligt också. Det visar bara att dom är lättmanipulerade & har dåligt självförtroende och det visar också att det inte är så konstigt att nazisterna kunde komma till makten.

Eller kommunisterna för den delen, för detta är nämligen exakt samma hjärntvätt, masshypnos och indoktrinering som alla totalitära system har uppvisat.

Vi lever i en underlig tid där autistiskta småflickor utan kunskap upphöjs till hjältar utan att förtjäna en sådan status. Vi är nog mer mottagliga för sånt trams och hysteri idag i dessa motbjudande pk- tider och för många skadade vänsterhjon!

Nåja Snart är hypen över och ni kan återgå till att spela Pokemon go och/eller villigt hoppa på nästa trend!

Ni lättmanipulerade, lättpåverkade stackare som slukar detta med hull och hår! Vi andra vi betraktar era galenskaper, skakar på huvudet och skrattar åt er.
2019-06-10, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Oj, du menar attGgeta flyger och konsumerar som besatt?

Jag vet inte hur pass du hängt med i rapporteringen, men hennes rörelse sprider sig utanför lilla Sverige. Rätt lyckat enligt mig.
Alla resor innebär klimatavtryck och nyss hävdade du och andra alarmister att den enskildes avtryck var det som räknades? Så varför agerar Greta som värsta sortens miljöbov?
2019-06-10, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horby-kvinnan
Greta Thunberg kommer tala under stora elitfesten
https://www.expressen.se/dinapengar/...ra-elitfesten/

Du är okunnig och har helt fel gällande att Greta skulle vara misslyckad.
Greta lyckas bidra till stora utsläpp pga flyg, eller hur tar sig Gwynnet mfl hit?
Vad kan von Furstenberg eller Pharrells om klimat?
Skall de sitta på scen och prata om nästa generation för att sedan ta Bentleyn från flygplatsen hem till sina herrgårdar och jättevåningar.

Är IQ-fiskmås ett måste för att vara alarmist?
2019-06-10, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filosofenshuvudbry
Alltså hur kan man ens vara så här ohederligt försöksintelligent? Kolla i en fucking tidning, du menar på fullaste allvar att någon "som ingen vet vem det är" står och skakar hand med Schwarznegger eller får en klapp på axeln av Påven.

Okej, vi säger så här istället att ingen vet vad Coca Cola eller McDonalds är för något fööör någon i någon stat i världen vet ju ingenting om Coca Cola..

Kan ni i vart fall inte försöka vara seriösa i ert monumentala Gretahat?
Coca-Cola och Donken skapar något folk vill ha och tycker om. Greta ger bara ångest och bortslösad tid. Vem tror du folk lägger på minnet.
2019-06-10, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brada2
Tänk, jag tänker precis tvärtom. Att inget är för litet att beakta, kan jag byta till en ledlampa så gör jag det. Kan jag dra ut min mobilladdare när den inte används så gör jag det. Kan jag cykla istället för att köra bil gör jag det.
Kalla mig gärna för sekt om du vill men sanningen är att om alla tänkte som jag gör så skulle den minskning vi behöver göra varje år inte vara något större problem. Dessutom håller jag på att bli ganska rik som en bieffekt.

Och därmed avslöjar du att du är ganska priviligierad.

Du har friska knän och bra balansseende som gör att du kan cykla. Kanske har du dock inte 4 mil till vårdcentralen eller 17 km för att handla en liter mjölk (och B12-berikad vegansk sojamjölk kanske ändå bara säljs i storstäderna?)

Och även om du har gömt undan några hundra tusen i madrassen är det ändå ingen idé att köpa en elbil eftersom det saknas laddstolpar i Norrlands inland.

Bussen går högst 2 gg/dag så för att kunna leva ett drägligt liv är man så illa tvungen att ha en bensinbil, kanske en dieseldriven traktor också.

Kanske förväxlar det med något annat, men har för mig att tillverkningen av ledlampor är extremt miljöpåverkande.

Och att lämna kvar laddningssladden i uttaget är bara dumt (och medför en viss brandrisk).

Summa summarum: hela Gretas projekt är ett projekt av och för den välbärgade mellanklassen. I västvärlden.

Men visst känns det bra att spara några kronor här eller där? Och känna att man bryr sig om kommande generationer...

Under tiden projekterar Kina för hundratals nya kolkraftverk, som verkligen kommer att göra skillnad. På ett negativt sätt.

Varför vill så många inte ens försöka se den större bilden?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in