Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Det är i praktiken personerna bakom Greta som driver på och ordnar saker; utan dem (och dit räknar jag DN och Expressen, som tidigt började orkestrera kampanjen och lansera henne både i Sverige och internationellt) så hade hon inte varit mer celebritet än Nisse i Hökarängen.
Helt rätt, utan hjälp av uppmärksamheten i media hade hon aldrig nått särskilt långt utanför husväggen där vir regeringskansliet. Men så funkar det för alla. För att nå ut måste man vara smart nog att hitta något som kittlar publicisterna. Där har hon varit mer framgångsrik än Nisse i hökarängen.
Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Även om man lade ner det civila flyget i Europa *utan* att ersätta det med något annat så skulle det inte ha någon större påverkan på klimatet. Och att bara kapa flyget på det sättet är givetvis helt omöjligt, oavsett vad du och Greta drömmer om.
Det är bra att du åtminstone inser att ett genomförande av Gretas verkliga hästkur skulle kräva att man kapade rejält på handel och konsumtion här i världen. De flesta som backar upp henne känns inte ens vid det - DN gör det definitivt inte.
Men nu är det så att större delen av internationell handel och konsumtion handlar inte om lyx - vare sig i form av handväskor, viner, stadsjeepar, glasspaket eller ens iphones och spelkonsoler. Den handlar om nödvändiga byggstenar för ett modernt samhälle, saker vi alla tar för givna, från metaller och stål till vanliga kläder, textilier, mediciner och vårdteknologi, frukt och grönsaker odlade på hundratals mils avstånd osv.
Fråga människorna i din hemstad hur många som skulle gå med på att för alltid säga ajöss till citrusfruker, bananer, fina grönsaker utanför skördesäsongen (eller annars hemmaodlade och inte alls lika granna som på ICA), fisk annan än den som fångas i Östersjön och Nordsjön och konsumeras inom några veckor osv. Eller ens hur många som vill att alla ska avstå från sina smartphones och datorer, och att internet ska bli en dyrbar sällsynthet med tilldelning 20 minuter i veckan på något bibliotek? Du får 99% nej, det kan jag garantera.
Gretas supporters inser inte att det hon (och hennes backers) tjatar om skulle, om det genomfördes fullt ut, omintetgöra deras livsstil. Inte bara litet lyx och resor här och där, utan rubbet, hela paketet.
Jag inser mycket väl att klimatfrågan är sjukt komplex, det vet nog Greta med. Men ska man nå ut får man vara pedagogisk och begränsa frågorna, det blir svårt för folk att hänga med när det blir spretigt. Gretas budskap är ytterligt väl anpassat till den målgrupp som främst lyssnar, pensionärer och unga. Hon skjuter in sig på typ resor och konsumtion, ja lite mat med. Frågor som dessa grupper har ganska lätt för att leva efter. Då är det lätt att haka på och hålla med. Både du och Greta har het rätt i att för att ställa om oss mot ett hållbart sätt att leva skulle det kräva enorma uppoffringar. Vi som jobbar och sliter har kanske inte riktigt samma motivation till att fucka upp vårt liv så totalt så vårt leverne blir hållbart. Men unga och pensionärer verkar mer benägna och där har Greta varit duktig.
Att fortsätta att öka utsläpp och att sluka resurser kommer även i sig att innebära att våra invanda liv kommer utsättas för otroliga prövningar, även om dessa kommer lite längre fram. Vi kommer alltid att ställas in för den lite övermäktiga känslan att vad spelar det lilla jag gör för roll. Fast egentligen vet vi svaret, vad lilla jag gör spelar en sjumiljarderdels roll. Men ju fler som tar sitt ansvar desto större effekt. Det är väl precis där Gretas mission ligger, att få folk att känna att deras egna insatser faktiskt har betydelse.