Citat:
Ursprungligen postat av
BigBusiness
Vet faktisk inte om du trollar eller om någon faktiskt kan svälja så mycket lögner, vridningar och vanföreställningar och ändå ha förmågan att logga in på Flashback.
Vet du varför glaciärerna i Himalaya smälter, och vad som är lösningen?
Nä. För på SVT ljuger dom. Det roliga är att den kortsiktiga lösningen är mer kolkraftverk. Så kan man stoppa glaciärsmältningen där. Förstå varför så kan vi prata om vuxna saker sen.
En annan sak du och Greta kan få i hemläxa är hur många procent av den totala mängden koldioxid som släpps ut i atmosfären kommer från människan? Vad händer ett år då det är ett par extra vulkaner mot normalt?
Sen kan Greta och du få fundera på om det är något problem att befolkningen i dom rika västländerna minskar något. Och.. se på tusan det var det inte.
Varför blir alla jävlar barn så fort man pratar om klimatet? Tomtar och troll finns inte!
Sen 80-talet finns inte av vad jag vet någon annan förklaring till den globala uppvärmningen än mänsklig aktivitet.
Jag tycker det är lika självklart som att rökning är skadligt för kroppen att utsläppen från flyg och bilar knappast är bra för jorden och för oss människor. Det är nog lite så Greta ser det hela också. Idag är det få i Sverige som försöker motbevisa att rökning är skadligt. Kanske ser hon på samma sätt på klimatuppvärmningen, att ingen tycks fattat allvaret ännu. Samma historia som återupprepas som innan man upptäckte allvaret med rökning, många som tyckte det bara var trams och till och med försökte motbevisa det.
Sen så fattar jag grejen med detta som rör bevis. Man har inte de bevis som många förnekare efterfrågar dels för att det är ett oerhört komplext område att ge tydliga bevis inom men också för att man med den forskning som genomförts redan har tillräckligt med material som pekar på vilken riktning vi bör gå åt, minskade utsläpp, inte ökade.
Sen är det ju som jag varit inne på tidigare. Allt hänger samman, utsläppen från bilar och flyg skapar fler problem än bara global uppvärmning. Inom miljöfrågan är det något som är väldigt tydligt, ser man att något skapar ett problem så påverkar det inte enbart en specifik del av ekosystemet, det är betydligt mer komplext än så, eftersom naturen är komplex. Se bara på kvicksilvret och hur avancerat hela dess cykel är i naturen och vilka vägar det kan ta och vilka oväntade konsekvenser det kan utlösa och medföra.
Jag hoppas Greta försöker bredda problematiken, då blir det ännu svårare att slå hål på det hon säger.