2019-02-10, 17:18
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pårr

Gretas engagemang grundar sig inte i att hon sitter på kunskap som ingen annan har, den grundar sig i att synliggöra det vi redan vet för inskränkta internetkrigare som dig själv. Din och andras agitation mot henne är det stora beviset på att hon eller någon liknande behövs.
Man kunde ha skickat fram ett föräldralöst barn i rullstol för att få samma effekt. Många kan då inte argumentera emot utan sväljer allt
2019-02-10, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Vet faktisk inte om du trollar eller om någon faktiskt kan svälja så mycket lögner, vridningar och vanföreställningar och ändå ha förmågan att logga in på Flashback.

Vet du varför glaciärerna i Himalaya smälter, och vad som är lösningen?

Nä. För på SVT ljuger dom. Det roliga är att den kortsiktiga lösningen är mer kolkraftverk. Så kan man stoppa glaciärsmältningen där. Förstå varför så kan vi prata om vuxna saker sen.

En annan sak du och Greta kan få i hemläxa är hur många procent av den totala mängden koldioxid som släpps ut i atmosfären kommer från människan? Vad händer ett år då det är ett par extra vulkaner mot normalt?

Sen kan Greta och du få fundera på om det är något problem att befolkningen i dom rika västländerna minskar något. Och.. se på tusan det var det inte.

Varför blir alla jävlar barn så fort man pratar om klimatet? Tomtar och troll finns inte!

Du svarade inte på en enda sak som jag skrev, du fortsatte svamla med en något bättre meningsbyggnad denna gång. Håll en röd tråd i diskussionen så kan jag gärna vara med.

Jag har inte påstått att en minskad befolkning är ett problem mer än ur ett kapitalistiskt tillväxtperspektiv, inget jag själv anser vara något problem? Tror du får läsa mitt inlägg en gång till.

Att förändringarna i klimatet är orsakat av människan är inte ens kontroversiellt, bevisat flera gånger om. Vulkanerna blir inte fler på ett år till ett annat, utbrotten kanske du menar?
Senast redigerad av Pårr 2019-02-10 kl. 17:28.
2019-02-10, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Man kunde ha skickat fram ett föräldralöst barn i rullstol för att få samma effekt. Många kan då inte argumentera emot utan sväljer allt

Det motsätter jag mig inte och är ett tecken på intellektuellt reflekterande. Men där måste man själv skapa sig en uppfattning genom den forskning som har genomförts. Att bara stanna vid populismtanken och avfärda allt som sägs för att det i teorin kan vara ett maktinstrument för att värja sig mot skeptiker är inte ett hållbart argument, men dock en bra ingångspunkt för att motbevisa.
2019-02-10, 17:38
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dildobagginz
Så världen ska chansa och pumpa in biljoner i ineffektiva lösningar som till exempel elcyklar, dieselbilar och vattenvallar för att 15 åringar tror?

Det största problemet på jorden är och förblir överbefolkning och lösningen stavas utrota fattigdomen.

Vi har enorma problem med skövling av skog, föroreningar från jordbruk och industrier, plaster och vansinniga kostnader för sjukvård till följd av dålig och besprutad mat. Där har du problem som är allvarliga.

Dock är det svårt att eliminera konkurrens och kontrollera länders energiförbrukning genom att beskatta och propagera för detta..

Jag tror att anledningen till att Greta och med henne så många forskare är alarmistiska är att om det visar sig att den globala uppvärmningen stämmer (vilket mycket tyder på) så är övriga miljöproblem underordnade eftersom effekten blir så mycket mer förrörande.
2019-02-10, 18:10
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Vet faktisk inte om du trollar eller om någon faktiskt kan svälja så mycket lögner, vridningar och vanföreställningar och ändå ha förmågan att logga in på Flashback.

Vet du varför glaciärerna i Himalaya smälter, och vad som är lösningen?

Nä. För på SVT ljuger dom. Det roliga är att den kortsiktiga lösningen är mer kolkraftverk. Så kan man stoppa glaciärsmältningen där. Förstå varför så kan vi prata om vuxna saker sen.

En annan sak du och Greta kan få i hemläxa är hur många procent av den totala mängden koldioxid som släpps ut i atmosfären kommer från människan? Vad händer ett år då det är ett par extra vulkaner mot normalt?

Sen kan Greta och du få fundera på om det är något problem att befolkningen i dom rika västländerna minskar något. Och.. se på tusan det var det inte.

Varför blir alla jävlar barn så fort man pratar om klimatet? Tomtar och troll finns inte!

Sen 80-talet finns inte av vad jag vet någon annan förklaring till den globala uppvärmningen än mänsklig aktivitet.

Jag tycker det är lika självklart som att rökning är skadligt för kroppen att utsläppen från flyg och bilar knappast är bra för jorden och för oss människor. Det är nog lite så Greta ser det hela också. Idag är det få i Sverige som försöker motbevisa att rökning är skadligt. Kanske ser hon på samma sätt på klimatuppvärmningen, att ingen tycks fattat allvaret ännu. Samma historia som återupprepas som innan man upptäckte allvaret med rökning, många som tyckte det bara var trams och till och med försökte motbevisa det.

Sen så fattar jag grejen med detta som rör bevis. Man har inte de bevis som många förnekare efterfrågar dels för att det är ett oerhört komplext område att ge tydliga bevis inom men också för att man med den forskning som genomförts redan har tillräckligt med material som pekar på vilken riktning vi bör gå åt, minskade utsläpp, inte ökade.

Sen är det ju som jag varit inne på tidigare. Allt hänger samman, utsläppen från bilar och flyg skapar fler problem än bara global uppvärmning. Inom miljöfrågan är det något som är väldigt tydligt, ser man att något skapar ett problem så påverkar det inte enbart en specifik del av ekosystemet, det är betydligt mer komplext än så, eftersom naturen är komplex. Se bara på kvicksilvret och hur avancerat hela dess cykel är i naturen och vilka vägar det kan ta och vilka oväntade konsekvenser det kan utlösa och medföra.

Jag hoppas Greta försöker bredda problematiken, då blir det ännu svårare att slå hål på det hon säger.
Senast redigerad av Snubchurp 2019-02-10 kl. 18:30.
2019-02-10, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pårr
Hur utrotar vi fattigdomen? Pengar är förankrat i omformningen av naturresurser, vilket jag hoppas att du förstår är roten till klimatproblemet. Din lösning är således att öka konsumtionen/produktion och därmed utsläppen, för att lösa just utsläppen?

Om fattigdom skall utrotas inom det ekonomiska system vi lever i så måste befolkningen öka varje år. Det är principen för kapitalismen. Har du verkligen tänkt igenom hur dina förslag skulle realiseras? Vilken 2 åring som helt kan räkna ut att mindre människor = mindre utsläpp.

En början kan vara att inte beskatta/hota med sanktioner för användandet av billig energi i u länder (tex Kenya) till exempel, så att folk kan utbilda sig och få ökat välstånd och därmed föda färre barn. Att istället hjälpa dem bygga upp sina länder istället för att ge ofantliga mängder pengar till korrupta politiker och stjäla deras naturtillgångar.

Kineserna har fattat detta, liksom de flesta respekterade geologer och fysiker, eftersom CO2 utsläpp inte är ett problem för vår ekologi (förutom för storföretag som är rädda för konkurres vill säga, eller Rockströmmare, karriärpolitiker m.fl.)

Tillväxt är inte heller per automatik = ökad konsumtion och ökad befolkning, tillväxt kan lika gärna vara tvättmaskiner som förbrukar mindre kemikalier eller tex internet och andra effektiviseringar.
2019-02-10, 18:53
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Jag tror att anledningen till att Greta och med henne så många forskare är alarmistiska är att om det visar sig att den globala uppvärmningen stämmer (vilket mycket tyder på) så är övriga miljöproblem underordnade eftersom effekten blir så mycket mer förrörande.

Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Sen 80-talet finns inte av vad jag vet någon annan förklaring till den globala uppvärmningen än mänsklig aktivitet.

Jag tycker det är lika självklart som att rökning är skadligt för kroppen att utsläppen från flyg och bilar knappast är bra för jorden och för oss människor. Det är nog lite så Greta ser det hela också. Idag är det få i Sverige som försöker motbevisa att rökning är skadligt. Kanske ser hon på samma sätt på klimatuppvärmningen, att ingen tycks fattat allvaret ännu. Samma historia som återupprepas som innan man upptäckte allvaret med rökning, många som tyckte det bara var trams och till och med försökte motbevisa det.

Sen så fattar jag grejen med detta som rör bevis. Man har inte de bevis som många förnekare efterfrågar dels för att det är ett oerhört komplext område att ge tydliga bevis inom men också för att man med den forskning som genomförts redan har tillräckligt med material som pekar på vilken riktning vi bör gå åt, minskade utsläpp, inte ökade.

Sen är det ju som jag varit inne på tidigare. Allt hänger samman, utsläppen från bilar och flyg skapar fler problem än bara global uppvärmning. Inom miljöfrågan är det något som är väldigt tydligt, ser man att något skapar ett problem så påverkar det inte enbart en specifik del av ekosystemet, det är betydligt mer komplext än så, eftersom naturen är komplex. Se bara på kvicksilvret och hur avancerat hela dess cykel är i naturen och vilka vägar det kan ta och vilka oväntade konsekvenser det kan utlösa och medföra.

Jag hoppas Greta försöker bredda problematiken, då blir det ännu svårare att slå hål på det hon säger.

Diskuterar helst inte med religösa. Men gör bot och bättring ni! Snart kommer Syndafloden. Ni är barn. Lättlurade lättindoktrinerade oförstående uppviglade och arga. Precis som Greta.

En konversation blir jobbig för er när någon säger något som inte helt stämmer med vad pastorn, nej jag menar MSM skriker till er.

Greta kommer verkligen väl passande, nu har vi en messiasgestalt med. Som offrar sin skolgång på moder jords altare. Hon är inte född av en helig Maria utan av en oportunistisk mångfifflare som såg sin chans att tjäna mer än en liten hacka på att stå i kulissen och dra i marionetten.

Ja, människan påverkar nog klimatet i någon utsträckning. Hur mycket har vi ingen aning om då ingen modell har stämt någonsin. Koldioxid från människan är det minsta av alla mätbara jävulstyg människan utsätter naturen och varandra för.

Copenhagen consensus! Klart slut.
Senast redigerad av BigBusiness 2019-02-10 kl. 18:56.
2019-02-10, 20:45
Medlem
Picamagpies avatar
Det kan ligga en väldig tragedi i botten på det hela. Greta har ju tvingat familjen att inte flyga, modern har slutat turnera, ingen får köpa presenter till Greta. Hur har hon fått igenom detta?
2019-02-10, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Det kan ligga en väldig tragedi i botten på det hela. Greta har ju tvingat familjen att inte flyga, modern har slutat turnera, ingen får köpa presenter till Greta. Hur har hon fått igenom detta?

Tror tyvärr att det började med att mammas internationella engagemang slutade komma. Då behövdes ny födkrok.
2019-02-10, 21:21
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Tror tyvärr att det började med att mammas internationella engagemang slutade komma. Då behövdes ny födkrok.

Så kan det vara men bara för att modern är en hycklare av rang så behöver inte barnen bli det. Jag tror Greta tar detta på fullaste allvar och är genuint engagerad i frågan. Utnyttjar föräldrarna detta för att tjäna pengar är det bara att beklaga sig över två sorgliga varelser.

Jag kan tycka det är synd att MP och de vänsterextrema utnyttjar miljöfrågan och försöker skapa en äganderätt kring frågan. Miljöfrågan står långt över allt som har med politik att göra. Är ju en norsk professor som menar att miljöproblematiken borde vara överordnad politiken, så pass viktig är frågan. Jag kan inte annat än hålla med om det.
2019-02-11, 00:07
Medlem
EnGodForlorares avatar
Enorm skolstrejk med 10 000 elever i Amsterdam den 7 februari. Uppenbarligen inspirerade av Greta Thunberg. Hon Twittrar själv om det. https://twitter.com/GretaThunberg/st...74871483904002 Jag gillar Morgan Allings kommentar för han är lika trött på Bali och Uvell som jag är. https://twitter.com/morganalling/sta...92684697899008
2019-02-11, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Enorm skolstrejk med 10 000 elever i Amsterdam den 7 februari. Uppenbarligen inspirerade av Greta Thunberg. Hon Twittrar själv om det. https://twitter.com/GretaThunberg/st...74871483904002 Jag gillar Morgan Allings kommentar för han är lika trött på Bali och Uvell som jag är. https://twitter.com/morganalling/sta...92684697899008

https://www.youtube.com/watch?v=1GKWW012oGA

Högern har snart bara ett trumfkort kvar, och det är att dra igång en egen skolstrejk mot själva skolplikten.
Senast redigerad av oshin.cantwell 2019-02-11 kl. 00:41.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in