2019-07-31, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Du verkar inte fatta hur viktigt det är för Greta-kampanjen att hon framstår som någon som lever som hon lär - dvs att andra realistiskt kan ta efter hennes livsstil i en "de-carbonized world". Just när det gäller t ex att resa, eftersom hon fokuserat hårt på flyg-, bil- och dieselbåtresor.

Hela hennes kampanj bygger på en moralisk appell "En för alla och alla före en - vi räddar jorden och alla ska med!". Och denna "egalitära" fiktion tål inte ifall hon skulle framstå som en VIP som får lov att göra det Svenne Banan inte får eller kan göra i hennes sköna nya värld.

Hade hon seglat till Västindien för att ligga och sola på en strand så hade det förstås sett dåligt ut. Att segla över för att i x antal månader kunna delta i klimatmöten är inget som kommer drabba hennes image.
2019-07-31, 15:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja en vanlig Svenne Banan på Pierre Casiraghis båt är ren science fiction...

Självklart är det så. Och lika självklart (nästan) är det att naturligtvis är det inte Greta personligen som har ringt runt efter båtar eller andra möjligheter att ta sig över Atlanten, innan det här dök upp - det har garanterat någon annan sysslat med någon på en PR-byrå eller liknande.

Det är dessutom mycket troligt att någon i Gretas krets aktivt har hört av sig till personer nära yachtklubben eller nära båtens ägare, och bearbetat dem litet. Men det låter ju bättre att ägaren Senft säger "jag råkade se henne på twitter och kom fram till att henne måste vi ju stödja!".
2019-07-31, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Sponsring, med andra ord. Hans fastighetsbolag köper goodwill.
Så är det. De får mycket goodwill för pengarna och det kommer att återspeglas i bokföringen.

Det fina är att även Greta vinner goodwill. Det skulle kunna bli så att kapitalismen visar sig kunna bidra till klimatkrisens lösning.
2019-07-31, 15:58
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det är skrämmande att du inte ser Gretas utsatthet. Hon har varit allvarligt sjuk tidigare och har fortfarande en allvarlig psykiatrisk problematik. Hon har ingen bra och stabil grund att stå på.

Fast det är inte så enkelt detta.

Tidigare när hon var anonym, ensam, mobbad, med ätstörningar, deprimerad mm så mådde hon mycket sämre.

Nu har hon kommit ur det. Nu ser hon en mening med sitt liv. En stor mening.

Hur hade situationen varit om hon inte hittat en mening med sitt liv? Det får man väga in också.
2019-07-31, 15:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Nåja, Greta är typ 16, och det är väl bra om hon seglar till USA istället för att flyga..
Sedan hade väl vi "klagat" å andra sidan att hon "bara är en tangentbordskrigare" om hon hade framfört sina åsikter enbart miljövänligt via datorn hemma..

Nåja, tycker Greta är en rätt duktig och driven tjej!
-"Go Greta! -Go!"

Hennes val av fordon, påminner mig om följande låt..
Greta heter dock inte Stina som ska ro till Kina.
Vad är det som är ” bra” med Gretas budskap menar du?
Är är panik bra? Och panik för vad? Naturliga temperatursvängningar?
Senast redigerad av Sonnenwende 2019-07-31 kl. 16:00.
2019-07-31, 16:00
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Jag håller med. Jag tycker det är så konstigt att hennes föräldrar pushar fram henne i rampljuset, och att andra hakar på. En så utsatt position för en så sårbar person. Eller, ”konstigt” är fel ord eftersom jag förstår att föräldrarna är lättade nu när hon mår bättre i sin klimataktivism, men skrämmande att de bara pushar på istället för att bromsa. Hur länge som helst håller inte haussen kring Greta i sig, och då kan hon falla tillbaka i dåligt mående och det blir ännu svårare för henne och alla i och med besvikelsen.
Gretas föräldrar har sina egna tillkortakommanden. Jag tror inte att de riktigt förstår hur högt de spelar med sin dotters liv och hälsa. Eller också förstår de precis men anser att klimatkampen är överordnad allt annat.
Jag vet inte, men jag vet att Greta oroar mig.

Citat:
Det tragiska är ju att "vänstern" glatt använder barn och tonåringar som mänskliga sköldar och galjonsfigurer för att sälja in sina kampanjer och knuffar fram dem i frontlinjen. Det har de i och för sig gjort tidigare, ingen nyhet.

Det är bekvämt att använda barn och ungdomar i en sådan här kamp, eftersom barn i vår del av världen får mycket gratis (av föräldrarna eller av samhället) eller till starkt nersatta kostnader, därmed kan man dölja de verkliga kostnaderna för att ett modernt samhälle, en familj, ett jobb osv ska kunna gå runt. Dessutom finns uppfattningen att "man får inte vara skarpt kritisk mot ett baaaarn och vad det säger, särskilt inte en flicka". Därför är barn utmärkta affischnamn,

Men det är de inre motsägelserna i Gretas kampanj och de frågor hon kan komma att dras in i, som riskerar att knuffa ner henne utför en brant en dag, inte "hat" från personer som sakligt men tydligt kritiserar kampanjen.
Det är möjligt att vi börjar skönja slutet för Gretahypen i och med den planerade Atlantseglingen. Det riktas mycket kritik mot seglatsen. Kritik som vi inte sett så mycket av i de stora medierna i Sverige.
Jag tror inte att seglatsen kommer att bli av med konsekvensen att det inte blir något uppträdande i FN eller turné på andra sidan Atlanten. Greta går hålla tal via nätet i stället.
2019-07-31, 16:02
Medlem
Citat:
Självklart är det så. Och lika självklart (nästan) är det att naturligtvis är det inte Greta personligen som har ringt runt efter båtar eller andra möjligheter att ta sig över Atlanten, innan det här dök upp - det har garanterat någon annan sysslat med någon på en PR-byrå eller liknande.

Det är dessutom mycket troligt att någon i Gretas krets aktivt har hört av sig till personer nära yachtklubben eller nära båtens ägare, och bearbetat dem litet. Men det låter ju bättre att ägaren Senft säger "jag råkade se henne på twitter och kom fram till att henne måste vi ju stödja!".

Självklart kommer båda sidor tjäna på det. Team Malizia har redan profilerat sig inom klimatvetenskap och har exempelvis samarbete med Max Planckinstitutet för att mäta koldioxidhalter, så att kopplas med Greta är för dem ett win-win. Varför skulle det vara ett problem?
2019-07-31, 16:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Hade hon seglat till Västindien för att ligga och sola på en strand så hade det förstås sett dåligt ut. Att segla över för att i x antal månader kunna delta i klimatmöten är inget som kommer drabba hennes image.

Jo, det kommer det. Hon ser ut som en lyxbrud för många i vilket fall. Alla begriper att om hennes paroll är "Lägg ner flyget och all fossildriven trafik till lands, i luften och till sjöss - lägg NER dem inom 10-15 år" - och det *är* faktiskt en av hennes tunga paroller - så måste man ha något alternativ för hur all den trafiken, alla dessa resor ska ske istället. Man kan inte bara veva med armen och säga "vi måste offra litet för att jorden ska överleva!".

Om hon själv, när hon rensat bort alla konventionella sätt att ta sig över Atlanten, bara kan ta sig till USA genom att hänga på en exklusiv grön segelyacht i mångmiljonklassen, en VIP-båt, då fattar ju alla att hon inte har någon realistisk plan för hur sådana resor ska kunna ske i framtiden heller. Och att hennes värld är en värld där de allra flesta människor *inte* reser längre än typ till grannlandet, eftersom de inte kan eller får. Om de inte är VIP, vill säga.
2019-07-31, 16:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Självklart kommer båda sidor tjäna på det. Team Malizia har redan profilerat sig inom klimatvetenskap och har exempelvis samarbete med Max Planckinstitutet för att mäta koldioxidhalter, så att kopplas med Greta är för dem ett win-win. Varför skulle det vara ett problem?

Halvhjärtat försök att spriinga ifrån frågan.
2019-07-31, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Gretas föräldrar har sina egna tillkortakommanden. Jag tror inte att de riktigt förstår hur högt de spelar med sin dotters liv och hälsa. Eller också förstår de precis men anser att klimatkampen är överordnad allt annat.
Jag vet inte, men jag vet att Greta oroar mig.

Det är möjligt att vi börjar skönja slutet för Gretahypen i och med den planerade Atlantseglingen. Det riktas mycket kritik mot seglatsen. Kritik som vi inte sett så mycket av i de stora medierna i Sverige.
Jag tror inte att seglatsen kommer att bli av med konsekvensen att det inte blir något uppträdande i FN eller turné på andra sidan Atlanten. Greta går hålla tal via nätet i stället.

Jag tror inte heller resan blir av. Någon rådgivare kommer tillbaka från semestern och drar i nödbromsen snart pga all kritik.

Men angående Gretas föräldrar så tror jag helt enkelt att de är för glada att slippa oroa sig att hon ska svälta ihjäl för att kunna tänka ett steg till och inse att den nuvarande cirkusen riskerar att skada Greta ännu mer.

Jag är själv mamma och vet vilken balansgång det kan vara med tonåringar, här har vi dessutom en tonåring med autism. Det kan inte vara lätt! Klart det känns bra nu när hon är helt fokuserad på miljön, och tack vare sitt intresse träffar folk, äter mat, pratar med mera precis som vilket barn/tonåring som helst.
2019-07-31, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Du kan väl inte mena att vi först måste införa extrem jämlikhet innan vi kan ta itu med klimatkrisen?

Det är ju vad Greta hittills förespråkat.
2019-07-31, 16:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad är det som är ” bra” med Gretas budskap menar du?
Är är panik bra? Och panik för vad? Naturliga temperatursvängningar?

Småbarn som Greta kan liknas vid kanariefåglar gruvor hade förr.
Ungefär som indikator att något är fel. Givetvis kan inte kanariefåglar fixa problemen..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in