2019-07-31, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Att de plockar av litet skyltar och vimplar från båten med namn på dess sponsorer betyder självklart inte att båten eller dess resa därmed upphör att vara sponsrad, Det är kosmetiska förändringar, och det här är, precis som Berlingske Tidende skrev, en "grön lyxjakt" (om än inte så värst överdådig) och en "VIP-båt" - det är enbart de riktigt rika som ägnar sig åt att bygga och sponsra sådana här elitsegelbåtar.

Om alla dekaler på Vettels Ferrari tas bort och märket målas över. Då är det ingen Ferrari längre och sponsorteamet är osynligt. Eller? 🤔
Fick upp den associationen i huvudet iaf, rätt eller fel.
2019-07-31, 23:07
Medlem
Citat:
Säkert, sa du? Har du en aning om hur lätt det är att tumla överbord när man möter vågorna på det sättet, för den som inte alls har någon större vana vid att vara mitt ute på havet, eller vid den typen av båtar? Och hur lång tid det tar att vända och försöka hitta tillbaka till en flicka som har ramlat/spolats överbord och som ligger där i fem meter höga vågor och kämpar för sitt liv?

Och det där filmklippet är dessutom taget i ganska gynnsamt väder. De måste vara beredda på mycket hårdare sjö och vind än så, och kanske dygn i sträck. Även om de lyckas undvika riktiga stormar (det kommer de väl att försöka göra).

Haha, ni är två hittills som inte uppfattade min ironi i sista meningen 😂
Ja, jag kan segla. Ja, jag har varit ute i värre väder och ja, jag vet hur farligt det kan bli.
2019-07-31, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairEnough
Om alla dekaler på Vettels Ferrari tas bort och märket målas över. Då är det ingen Ferrari längre och sponsorteamet är osynligt. Eller? 🤔
Fick upp den associationen i huvudet iaf, rätt eller fel.

Den förblir i alla fall en bil som inte hade stått där utan just Ferrari (eller motsvarande) som sponsor i hela dess förflutna.
2019-07-31, 23:09
Medlem
Citat:
Haha, ni är två hittills som inte uppfattade min ironi i sista meningen 😂
Ja, jag kan segla. Ja, jag har varit ute i värre väder och ja, jag vet hur farligt det kan bli.

Det finns så många töntar här i tråden att man blir litet avtrubbad till slut...
2019-07-31, 23:10
Medlem
Citat:
T ex att det är meningslöst att ge sken av att "det här är ett exempel på hur resor över långa sträckor ska gå till när passagerarflyget försvinner; det är så här vanligt folk ska resa om vi ska rädda jorden och annars får de snällt avstå från att resa till USA, Thailand, Kanarieöarna osv".

Vilket är en kärnpunkt i Gretas budskap: det är på var och en det hänger, alla måste underordna sig plikten att rädda oss undan klimatkatastrofen och det går om alla jämlikt drar åt samma håll.

Det budskapet tål inte att Greta agerar som en VIP-tjej, en som tar exklusiva gräddfiler som är helt oåtkomliga för vanliga dödliga. T ex att åka med gratis på en sådan här grön lyxjakt.
Nej nu får hon nog skämmas om hon har förstånd till det.
2019-07-31, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Nej nu får hon nog skämmas om hon har förstånd till det.

Hon och hennes kompisar i media kommer att försöka snacka sig förbi den tydliga motsägelsen (eller bara tiga om den). Vi andra kan minnas Orwell: "Alla djur är jämlika, men somliga djur är mer jämlika än andra."
2019-07-31, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Du är väldigt fokuserad på detaljer märker jag. Kul att du sitter på alla svaren, då kan du ju rädda planeten!
Planeten är inte i fara. Den behöver inte räddas. Annat än från dumhet möjligen. Det finns inget klimathot, det är en bluff.
Citat:
Låt oss tala klarspråk istället. Plastsugrör är en stor miljöbov. Vi använder alla något hundratal av dem varje år, och många av dem hamnar i naturen. Plast försvinner inte.
Varken jag själv eller någon i min familj använder några plastsugrör över huvud taget. Och även om vi hade gjort det så skulle vi givetvis inte kastat dem i naturen. Om du beter dig på det viset så borde du verkligen skämmas! Faktum är att nästan all plast i havet kommer från floder i Afrika, Asien och Latinamerika. Inte från västvärlden. En anledning till att exempelvis Vietnam och Kambodja inte riktigt tar fart som nya semestermål är att det är så fruktansvärt skräpigt där.
Citat:
Och vi har inte råd att äta kött varje dag längre, från morgon till kväll, det har visat sig vara lite ohållbart.. Så en köttfri dag är också jättebra.
Och det baserar du på vad? Skall även rovdjur i naturen dra ner på köttkonsumtionen? Är du medveten om att den totala massan av alla myror och termiter är större än den totala massan av alla däggdjur? Vilken av dessa grupper tror du har störst påverkan på naturen? Försök någon gång att våga dig ut i naturen. Människans påverkan på klimat och miljö är faktiskt väldigt liten. Hur många känner exempelvis till att ca 70% av all olja i havet kommer från naturliga källor? (Läckande oljekällor på havsbotten.) Katastrofer som havererade tankbåtar och borriggar står för ca 1%.
2019-07-31, 23:17
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Säkert, sa du? Har du en aning om hur lätt det är att tumla överbord när man möter vågorna på det sättet, för den som inte alls har någon större vana vid att vara mitt ute på havet, eller vid den typen av båtar? Och hur lång tid det tar att vända och försöka hitta tillbaka till en flicka som har ramlat/spolats överbord och som ligger där i fem meter höga vågor och kämpar för sitt liv?

Och det där filmklippet är dessutom taget i ganska gynnsamt väder. De måste vara beredda på mycket hårdare sjö och vind än så, och kanske dygn i sträck. Även om de lyckas undvika riktiga stormar (det kommer de väl att försöka göra).
Som sagt, stoppa i henne några Stesolid och tryck ner henne i durken. Problemet löst!
2019-07-31, 23:23
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Det behöver man faktiskt inte en mediekälla för att begripa. Du har gått på "the Wikipdia fallacy": man godkänner inga sakpåståenden eller argument, hur rimliga eller självklara de än är, om det inte finns en länk med till någon "pålitlig källa" för dem.

Ibland kan jag också godkänna något utan källa. Om det känns rimligt.

Men det är oerhört våghalsigt av dem att skryta att segelbåten har i princip noll CO2-utsläpp (strömmen kommer från sol och undervattensturbiner) samtidigt som det åker med en motordriven följebåt som spottar ut mängder med CO2.

Jag säger inte att det är omöjligt, men hur hanterar de detta om det kommer fram?

Greta + co har ju fiender. Vissa mäktiga. De kommer att få väldigt roligt om det kommer fram. Och givetvis kommer de att göra allt för att avslöja detta, om de får indikationer på att det är så.

Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Men som någon påpekade ovan: vårdutbildad personal kan vara bra att ha tillgång till. Läkemedel, extraproviant. Att ge sig iväg 3-4 personer över hela Atlanten med en 18(?) meters segelbåt, varav en späd liten tjej utan seglarvana men med ångestproblematik och utan följebåt låter fruktansvärt ansvarslöst i mina öron.

Ungefär som att tälta i Schweiz på vintern utan rejäla kläder, om man får tro uppgifter här i tråden från en som verkar insatt.

Ja, det finns goda skäl - både för och emot.

Men hur hanterar de detta PR-mässigt om det kommer fram? Om ett motordrivet följeskepp åker med som spottar ut stora mängder CO2?

Jag säger inte att jag påstår mig veta hur det ligger till, det gör jag inte, men jag undrar bara hur de hanterar detta om det kommer fram i media. Hur motiverar man detta?
2019-07-31, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Planeten är inte i fara. Den behöver inte räddas. Annat än från dumhet möjligen. Det finns inget klimathot, det är en bluff.
Hur har du kommit fram till detta, i strid med alla de klimatforskare som stöder Greta?
2019-07-31, 23:29
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
För den båtintresserade (liksom jag). Här är ett kort klipp på en Imoca60 monohull med foils (bärplan), alltså samma båttyp som Malizia II, på vilken Greta ska färdas i minst två veckor och förmodligen i likvärdigt väder:
https://youtu.be/E3on5CYbZP4
Men jag tror inte nån följebåt behövs, detta ser säkert nog ut för ett litet barn.

Enkelt!

Var det inte Greta själv som stod vid rodret för att öva sig på att vara skipper inför resan?
2019-07-31, 23:29
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ibland kan jag också godkänna något utan källa. Om det känns rimligt.

Men det är oerhört våghalsigt av dem att skryta att segelbåten har i princip noll CO2-utsläpp (strömmen kommer från sol och undervattensturbiner) samtidigt som det åker med en motordriven följebåt som spottar ut mängder med CO2.

Jag säger inte att det är omöjligt, men hur hanterar de detta om det kommer fram?

Greta + co har ju fiender. Vissa mäktiga. De kommer att få väldigt roligt om det kommer fram. Och givetvis kommer de att göra allt för att avslöja detta, om de får indikationer på att det är så.

Ja, det finns goda skäl - både för och emot.

Men hur hanterar de detta PR-mässigt om det kommer fram? Om ett motordrivet följeskepp åker med som spottar ut stora mängder CO2?

Jag säger inte att jag påstår mig veta hur det ligger till, det gör jag inte, men jag undrar bara hur de hanterar detta om det kommer fram i media. Hur motiverar man detta?

Vad kommer snacket om följebåt fram hela tiden? Självklart kommer ingen följebåt komma, däremot så kommer Gretas båt självfallet hålla kontakten med kringliggande båtar ifall de skulle hamna i ett nödläge. Det enda tänkbara vore att följebåten också var en segelbåt. Något annat finns inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in