Citat:
Ursprungligen postat av
Argusbrillor
Det fanns en poäng när GT tog tåget på sina resor. Det visade att det gick att ta andra kollektiva färdmedel än flyget. Med val av båt över Atlanten visar hon det motsatta.
Bra påpekande! Jag har svårt att tänka mig ett sämre val en hyperexklusiv kappseglingsbåt.
Resan visar också på något annat, nämligen att Greta som person och hennes turné i Nord- och Sydamerika har blivit det viktigaste, inte klimatfrågan per se. Jag skriver "har blivit" eftersom jag inte tror att det var syftet från början, varken för Greta eller de som backar upp henne. Men successivt har detta förändrats.
Gretas mamma säger ju att Greta är lycklig så onekligen trivs Greta som fisken i vattnet med att vara upphöjd och hyllad var hon än visar sig. Greta vill helt enkelt inte gå miste om talet i FN och det väntade triumftåget på andra sidan Atlanten. Hon vill till varje pris inte återgå till att bli gamla vanliga Greta igen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Nej, faktiskt inte. För mig handlar det om ärlighet. Om vetenskaplig redlighet. Sådant betyder faktiskt väldigt mycket för mig. Under lång tid trodde jag att klimathotarna faktiskt var ärliga (men bara hade fel). Hösten 2009 läcktes tusentals dokument på Internet (Climategate) där man kunde läsa kommunikationen mellan klimathotarna som inte var menat att allmänheten skulle få se. Sedan dess vet jag att de ljuger medvetet. Samma människor som utåt hävdade att uppvärmningen inte hade avstannat, diskuterade inbördes vad den avstannade uppvärmningen kunde bero på. Uppmaningar till varandra att radera avslöjande kommunikation (vilket skulle vara olagligt att göra), diskussioner om hur bäst dölja information från granskning, etc. Sedan dess vet jag att de ljuger. Och jag tror inte att det finns något som Greta ™ kan säga för att ändra min uppfattning på den punkten.
Apropå redlighet.
Uppgifterna om Climategate har ju granskats.
Var kommer din info ifrån?