2019-08-15, 13:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Det är enorma hycklare som vi har att göra med, att köpa en elbil med smutsig gruvdrift för att få fram litium till över 200 kg batterier motsvarar att köpa en vanlig bil och köra den 15000 mil.
Men det förstår ju inte Svante eller Greta.

För att inte tala om tillverkningen av båten hon seglar med till New York, som vanligt så handlar det enbart om symbolpolitik inte resultat som vanligt i det här patetiska landet.

Men igen då: du tror inte att det belastar miljön något alls, att tillverka ett flygplan eller en ocean liner?

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jämför man Windy med Marine Traffic så har båten kommit längre på Windy.

På Marine Traffic har de ju knappt lämnat England:

https://www.marinetraffic.com/en/ais...966823/zoom:10

Men på Windy befinner de sig utanför Frankrikes kust, i nivå med Lorient:

https://www.windy.com/track-team-mal...7.791,-7.515,7

Det beror på att man måste betala för pro-versionen på Marine Traffic för att få den senaste positionen. Tror det är sex timmars fördröjning om man bara kollar på gratisversionen.
2019-08-15, 14:01
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Hon har väl haft liknande dilemman genom hela hennes klimatkampanj. Hon måste på en och samma gång:

1. Synas mycket i media så att hennes klimatkampanj uppmärksammas

2. Vara ett föredöme för andra människor; även för enkla människor

3. Inte släppa ut för mycket CO2 när hon far runt världen

Ibland går det inte ihop förstås.

Segelbåtsturen är bra för nummer 1 och från ytan sett väldigt bra även för punkt 3. Men det går inte riktigt ihop med punkt 2 dock.

PR-mässigt är segelbåtsturen lysande. En liten späd flicka ska korsa Atlanten med en liten obekväm segelbåt! Det är som gjort för att väcka stor uppmärksamhet och väcka folks känslor. Allt från "Stackars flicka. Hoppas hon överlever!" till "Idiotflicka. Hoppas hon drunknar!". Oavsett vad folk tycker om resan så tänker de på hennes resa.

Du har rätt att den är lysande. Segelturen har egentligen inget direkt med miljön att göra (folk har trots allt korsat Atlanten sjövägen många gånger förut) men ger positiv uppmärksamhet till Greta. Jag tyckte från början synd om flickan - och det gör jag fortfarande - men efter att ha läst en del i tråden finner jag även en hel del komedi i tragedin. Hennes engagemang - kanske även pga hennes udda personlighet - är fascinerande och skulle definitivt bli en bra film (om den behåller den komiska tonen dvs). Jag hade definitivt följt segelbåtsturen om de hade använt kameror 24/7 som visade vad besättningen gjorde och hur de hade det.
2019-08-15, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Du har rätt att den är lysande. Segelturen har egentligen inget direkt med miljön att göra (folk har trots allt korsat Atlanten sjövägen många gånger förut) men ger positiv uppmärksamhet till Greta. Jag tyckte från början synd om flickan - och det gör jag fortfarande - men efter att ha läst en del i tråden finner jag även en hel del komedi i tragedin. Hennes engagemang - kanske även pga hennes udda personlighet - är fascinerande och skulle definitivt bli en bra film (om den behåller den komiska tonen dvs). Jag hade definitivt följt segelbåtsturen om de hade använt kameror 24/7 som visade vad besättningen gjorde och hur de hade det.

Det är definitivt filmmaterial - för psykologer i ämnet hur man använder sina barn för sina egna ekonomiska syften - finns en del material från tex Hollywood barn till filmstjärnor som sedan efteråt hatar sina egna föräldrar.
2019-08-15, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
https://mobile.twitter.com/GretaThun...39623880400896

Jag ser ingen flytväst. Kan jackan kanske vara någon slags modern grunka med flytförmåga?
Ny teori: Greta kommer att drunkna på väg till USA och blir således en martyr i klimatfrågan.
2019-08-15, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det beror på att man måste betala för pro-versionen på Marine Traffic för att få den senaste positionen. Tror det är sex timmars fördröjning om man bara kollar på gratisversionen.

AIS-data det är gratis än så länge på Marinetraffic. Marinetraffic är ett helt smörgåsbord av olika tillägg som man kan lägga till, fast man får betala för det, och det blir dyrt. Man kan tex också beställa specialutredningar, och tex loggar sedan lång tid tillbaka, som tas fram manuellt på beställning.
Det finns alltså typ två olika AIS, dels den gratis som går på VHF-bandet och den andra som går via satellit.

Gratis-AISen visas på Marinetraffic utan avgift, gratis.
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Jag kollade på en karta över AIS stationerna och det verkar som att båten har seglat utanför täckningsområdet. Det finns satellitbaserad AIS, men då krävs det att båten använder detta.

Nu kan ju större fartyg själva hämta in VHF-data ifrån intilliggande fartyg och skicka dem vidare upp till satelliter, dvs ungefär som roaming och routing hos telefoner.

Så har man det också ofta i fiskeflottor, och routningen kan göra att alla kan ha tfnkontakt med varandra, fast signalen går via moderfartyget då
2019-08-15, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Varför är sista positionen man kan se på Marine Traffic sex timmar gammal? Är det för att man måste betala för att se den senaste positionen, eller? Hittar ingen info om detta...

AIS-enheten är säkert avstängd för att spara ström kanske. Men de har aktiv satellituppkoppling som syns på bla Windy.com. På Marinetraffic så ska man ju också betala avgift för att kunna se satellitdatan.

Citat:
Ursprungligen postat av justina
Alltså man tvättar väl? Inte har man med sig ombyte för att genomföra en hel resa utan att tvätta? Har Greta och övriga med sig 7-8 par underkläder per person räcker det att tvätta en gång i veckan. Men under själva båtresan har jag läst att de inte kommer att tvätta sig eller byta kläder...

Nej, man tvättar inte, finns inget utrymme att ha en tvättmaskin där. Båten är bara ett tomt skal. Finns varken tillräckligt med ström och färskvatten ombord för att driva en tvättmaskin heller.
Dessutom så gungar och skakar båten hela tiden så alla vanliga tvättmaskiner lär gå sönder efter bara någon kvart kan man ju tro.
Att handtvätta går inte heller, eftersom det inte finns nog med avsaltat vatten.
Torkningen sker uppe på riggen, och det är Solen som får göra det jobbet ja.

Det blir till att ha ombyten för hela resan och tvätta när man kommer iland
För övrigt så är de dåliga tvättmöjligheterna en allvarlig stötesten för alla långseglare
Fast kläderna blir sura och unkna ändå, och i tropikerna så kan de rentav ruttna, därför är det många seglare som helt enkelt köper nya kläder när de kommer iland. Och kastar de gamla. Fast i många länder så återanvänds ju sådana kläder ändå
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Vem äger AMARAN SFE2513, denna skuta ligger oroväckande nära MalizaII.

Jag hoppas verkligen inte att skitungen ska avbryta redan...

Nja, den är svenskflaggad, men du tittar på gamla uppgitfer flera timmar sedan.
Amaran är inte heller snabb nog (gör bara 6-7 knop) att kunna hålla jämna steg med Malizia 2
De måste befinna sig långt ifrån varandra nu..

Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Positionen har inte uppdaterats på drygt 10 timmer. Båten befinner sig nog väster om Portugals kust.

Nej, utanför Frankrikes kust ja,

Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför uppdaterar den inte?

AIS är troligen avstängd, istället så har den kontakt med satelliter
2019-08-15, 14:26
Medlem
Citat:
https://mobile.twitter.com/GretaThun...39623880400896

Jag ser ingen flytväst. Kan jackan kanske vara någon slags modern grunka med flytförmåga?

Jo, det kan vara en overall med inbyggd flytväst, som troligen blåses upp med lustigt nog jo just det kolsyrepatroner, dvs koldioxid. Så koldioxiden kommer hon inte iifrån
Kragen är dock det vanligen allra viktigaste eftersom den ska lyfta och skydda nacken mot att kylas ner för mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Thor Heyerdahl knöt fast sina smutsiga kläder på ett rep som släpades efter flotten. Han hade dock inte bråttom så det gjorde inte något att det bromsade hans färd.

Skölja bort saltet får man göra i en balja.

Det brukar man inte göra, ja en liten stund, men det händer att hajar hugger tag i kläderna och deras tänder är som femtio stycken ihopkopplade avbitartänger och som klipper av linan som ingenting. Så då får man titta efter någon annan trasa att ha på sig.
Det är bra att ha kläder på sig annars blir man så in i h-e solbränd, solkräm det hjälper inte särskilt mycket faktiskt, det sköljs bort av saltstänket efter ett tag.
Plus att solkrämen kan göra att sängkläderna o sovsäcken luktar unket
Man måste ha avsaltat vatten att skölja i, det sköljer bättre, och gör att kläderna torkar bättre

Citat:
Jag har inte alls läst detaljerna. Men jag trodde det var en "promenad i parken" att segla över en katamaran (som inte rullar) i bra väder, även på bara 2 i besättningen. Det är helproffs i besättning och båt. (Här dock aldrig seglat katamaran själv. Och inte seglat alls på många år.)

Katamaraner de kan rulla de också och blir svårseglade i gropig sjö, men visst är de bra farkoster på vissa vatten. Nu är ju detta Atlanten det handlar om och då går det inte att veta i förväg om hur hård seglingen blir.

Katamaraner har vissa nackdelar vid långseglingar, det ena skrovet fylls med proviant och det andra hyser besättningen förstås. Man måste vara noga med att barlasta dessa perfekt för att de ska segla bra, lutar det ena skrovet mer ner i vattnet så vill den hela tiden segla i cirklar. Det kan vara tröttande, rent psykiskt. Rätt barlast ja det kan man ju bara göra inne i hamnen, inte ute till sjöss. Och något vettigt utrymme för matlagning finns sällan i en katamaran, om den nu inte är stor.
En annan nackdel med katamaraner som sällan nämns är att ifall en sådan går på grund, tex på ett korallrev, de då sitter så hårt fast att det är lögn i helvete att få loss dem.
De är dock populära att segla i vid korallrev, just genom att de har grunt djupgående.
Man tar i regel och tar ut ankaret med en jolle, och släpper i det typ 100 meter ifrån båten och försöker vinscha loss den. Tyvärr brukar rodrerna paja vid sådana grundstötningar.

En enkelskrovsbåt däremot, den har ju skrovet som skydd för rodret, men på katamaraner vill man gärna att rodret hänger ned en bit, just för att de ska kunna gira snabbare Katamaranernas flytkroppar ligger ju inte så djupt i vattnet, därför vill man gärna ha roder som sticker ner en bit under båten, och som ger bättre manövrerbarhet

Citat:
Separation från andra båtar sker väl numera med Internet? Man behöver inte ha radar/utkik dygnet om.
Självklart styrs roder automatiskt.

Nja, det behövs utkik ändå, flera olyckor har hänt pga att ensamseglaren har legat och sovit och tex lanternorna slocknat och de blivit påseglade av ett annat fartyg. Det kan sluta hur illa som helst.
Radar är egentligen bara nödvändigt i dimma, eller om du har en snabb båt men som är trög på att gira. Avstånd är tyvärr svårt att bedöma ute till havs.

Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Och Annie Lööf anser att Sverige är "ett stort land" som utan problem skulle kunna härbärgera 30 miljoner invånare, så vi har plats för ytterligare tjugo miljoner migranter - minst.

Annie Lööf är en jävla rasistisk brunråtta, hon skulle ha sagt minst 250 miljoner till hit till Sverige. Alla som inte vill ha hit 250 miljoner klimatflyktingar och annat löskefolk är tvättäkta rasister - PK-Patrasket kommer att sätta upp Värdegrunds-läger ala Pol Pot där Reinfeldts tal går dygnet runt 24/7 ifrån högtalare överallt, varvat med böneutrop
2019-08-15, 14:33
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokarev
Det är definitivt filmmaterial - för psykologer i ämnet hur man använder sina barn för sina egna ekonomiska syften - finns en del material från tex Hollywood barn till filmstjärnor som sedan efteråt hatar sina egna föräldrar.

Detta motsätter jag mig inte och egentligen kanske det är beklagligt att jag börjat finna vissa komiska element i all uppståndelse hon får och sättet hon hanterar det. Också fascinerande hur hela omvärlden ser på och bara låter allt hända, utan att ställa kritiska frågor - de flesta verkar bara tycka att allt är i sin ordning. Vilket är sjukt!
Det är djupt tragiskt att hon är där hon är nu, och jag tycker fortfarande att det vore bättre för alla om hon tog ett steg tillbaka från all uppståndelse och fokuserade på sig själv. Har hon någonsin gjort det? När hon var deprimerad i femman lät det inte som att hon fokuserade på sig själv, och det som framkommit är att hon haft särskilda djupa intressen sedan tidigt. Hon behöver ta många steg tillbaka, tillbaka till sitt 10åriga jag där hon var lycklig utan all den här uppståndelsen.

Som jag påpekat tidigare i tråden har hon inte en fullt utvecklad kropp än, hon ser fortfarande ut att vara i den åldern där hon blev djupt deprimerad. Det kanske är försent att ändra - men om det nu inte är det finns det ingen tid att förlora! Hon är på väg att ha hoppat över hela sin ungdom.
Om hon växer upp och blir en vuxen i ett barns kropp (stor risk just nu) är det ett enormt svek från vuxenvärlden och ingenting kan motsäga det, och däri finns inte heller någon humor.
2019-08-15, 14:33
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Jag antar hon så snart hon blir 18 tar över efter katastrofen Lövin som språkrör för att rädda MP i nästa val.
Kan reda se rubrikerna.
"Yngsta partiledaren någonsin mot succeval"
"Hon har alla ungdomar bakom sig"
"Blir Greta den yngsta ministern någonsin?"
Osv.
Hon verkar inte vara överdrivet populär i Sverige. Predikar mest för de redan frälsta. Ytterst tveksamt om hon skulle påverka MPs mandat i Sverige.

Verkar vara mer internationellt inriktad. Möjligtvis att hon skulle vilja jobba inom EU.
2019-08-15, 14:34
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Radar är egentligen bara nödvändigt i dimma, eller om du har en snabb båt men som är trög på att gira. Avstånd är tyvärr svårt att bedöma ute till havs.
En tid så använde del ensamseglare radar som larmade om andra fartyg kom i närheten, för att kunna sova lite.
2019-08-15, 14:35
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Jämför man Windy med Marine Traffic så har båten kommit längre på Windy.

På Marine Traffic har de ju knappt lämnat England:

https://www.marinetraffic.com/en/ais...966823/zoom:10

Men på Windy befinner de sig utanför Frankrikes kust, i nivå med Lorient:

https://www.windy.com/track-team-mal...7.791,-7.515,7

Det kan väl vara så att sidan fortsätter att plotta rutten ett tag efter att den tappar kontakten? Den funktionen finns på sidan Marine Traffic och där kan man ställa in hur många minuter den projicerade kursen ska fortsätta.

Citat:
Nej, utanför Frankrikes kust ja,

Hon Twittrade sin position för flera timmar sedan och då befann sig båten väster om Kap Finisterre.
2019-08-15, 14:40
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Jo, det kan vara en overall med inbyggd flytväst, som troligen blåses upp med lustigt nog jo just det kolsyrepatroner

Det vore årets nyhet.

Koldioxiden räddar Gretas liv!
Senast redigerad av wwr 2019-08-15 kl. 15:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in