Citat:
Ursprungligen postat av
MidlifeMommy
Godmorgon på dig, Trollmia, jag tror inte heller att MP är hennes grej. Men vissa av hennes beundrare här i tråden gör det. Kanske för att de blandar ihop klimat och miljö och låter sig luras av MP:s namn. Eller också gör de den logiska sammankopplingen eftersom både Greta och MP är verklighetsfrånvända dubbelmoralister
Anyway, att Greta är enormt känd just nu är väl ingen tvekan om. Eller kanske snarare fenomenet Greta. Men om man tittar på exempelvis den här jättestora tråden så verkar hon inte ha lyckats ”omvända” någon.
Det är lite ”låter bilen stå en dag i veckan”, ”försöker shoppa lite mindre”, ”drar ut laddningssladden ur vägguttaget när den inte används”. Det är helt uppenbart att de inte har lyssnat ordentligt på Gretas undergångsscenarier. Eller att hon inte har uttryckt sig tydligt nog.
Det verkar inte ens som om de haft vett att känna panik...
(Hälsa Nora förresten. Gullig stad senast jag var där - fast det är länge sen.)
(Nästa helg så besöks Nora av Antikrundan - det är tydligen ett väldigt jippo, helgen därefter är det ju förstås Nora-marken.... "Tre små gummor skulle gå en gång till...." Osv.... OFFTopic - sorry.... )
Nej, inte har Greta gjort några omvändelser här på Flashback vad jag kan se - och på fejjan där jag också håller till - verkar det snarare gå åt andra hållet... man avviker från "rådande norm"...
Vi svenskar - vi är så duktiga redan på allt det här med miljö att Greta-kampanjen och allt som hör till - det blir som att tugga soppa... Jag är inte den mest miljövänligaste av själar - men jag försöker, jag åker kollektivt mestadels av tiden... eller så bilpoolar jag... jag återanvänder många plastbyttor som matlådor och fryser in portioner så att jag har mat i flera veckor, ock så vidare ock så vidare... precis som alla andra svenskar... Visst det finns undantag, folk som inte bryr sig alls... skiter i att panta, skiter i att lägga skräp i soptunna och slänger det där de står... (våra badplatser är ju ett ypperligt exempel på detta... Men för det mesta - vi svenskar - vi kan det här med att vara återvinnande i alla form och format.
Det finns ingen klass/status-skillnad - alla svenskar försöker dra sitt strå till stacken... sen om det handlar om att låta bli att titta på tv en gång i veckan för att minska elkostnaden, till att - "tja, vi kanske kan ta bussen idag till ICA supermarket".... till att nu har vi mycket flask/plast-pant - vi tömmer förrådet....
Jag har dock svårt för hycklarna - de som hyllar denna tösa-bit till skyarna och så ser man dem inne på den lokala snabbmatsrestaurangen där de beställer mat i frigolit (kebab-tallrik) och hårdpapp (pizza) som blivit behandlat med flamsäkert material som inte är bra för varken människa eller natur...
Nu är jag ingen hycklare och jag köper detsamma också - men jag står inte gastar om att man minsann inte ska flyga till Thailand på semester samtidigt som man moffar i sig pizza från en kartong som förmodligen är mer natur-ovänlig än en resa till sagda utland är.
Allmänt gällande denna tråd - jag anar ibland att vi mer jordnära skribenter ibland triggar med vilje de som verkligen är trogna - som när man försökte få igång diskussioner med pingstvänner och det slutade alltid med att de skrek - JESUS LEVER - "Japp - 99,90 kg!!" var svaret som kom på en gång
Jag är dock fortfarande intresserad- och kommer följa denna tråd - (det är ju ändå en skvallertråd) - om hur Greta kommer att gå fram i USA, senare ner till, ja vad det nu var för Sydamerikanskt land, och hur hon tar sig hem... Men även senare när hon väl tar upp sina studier igen.. vad kommer hon att studera, vad kommer hon att rikta in sig på...
Hon är en fascinerande människa... Det kan ingen ta ifrån henne. Hon har min uppmärksamhet, även om den inte mynnar ut i uppmuntran...