Citat:
Jag kommer att tänka på Brigitte Bardot (om någon nu fortfarande minns henne). Hon kom från ett högborgerligt hem och hade en skyddad uppväxt. Så det fanns vissa begrepp som hon inte riktigt hade kläm på. Som fattigdom. I skolan fick hon (och alla de andra flickorna i klassen) en gång i uppgift att skriva en uppsats som skulle handla om en fattig familj. Den unga Brigitte påbörjade sin uppsats ungefär såhär:
Det var en gång en familj som var väldigt fattig. Mamma och pappa var fattiga. Barnen var fattiga. Tjänstefolket var fattiga. Ridhästarna var fattiga...
Jag vet inte riktigt varför jag kom att tänka på det när jag läser om familjen Ernman/Thunberg?
Det var en gång en familj som var väldigt fattig. Mamma och pappa var fattiga. Barnen var fattiga. Tjänstefolket var fattiga. Ridhästarna var fattiga...
Jag vet inte riktigt varför jag kom att tänka på det när jag läser om familjen Ernman/Thunberg?
Det skulle kunna vara en ganska träffande liknelse. Menar du att Thunberg/Ernman egentligen inte mår piss, att de egentligen bara saknar normala referensramar och utifrån denna kontext låter beskriva sig själva som pissmående? Vilket sedan skapar en spiral av pissighet?
Det kanske ligger något i det - även om det otvivelaktigt varit så att hela familjen Thunberg mått dåligt (iaf barnen och föräldrarna). De kanske t ex mått dåligt utan egentlig anledning?
Något jag undrar över är - vem eller vilka mådde egentligen dåligt först i den här familjen?
Jag har faktiskt inte någon större koll på föräldrarna i familjen, men för mig känns det lite skumt att Svante t ex startade eget företag när de fick döttrarna för att han skulle kunna vara med familjen, sen
så kommer det som en chock för dem att Greta plötsligt inte pratar/äter (det var skolan som ringde och berättade detta).
Jag har försökt söka i tråden men inte hittat någon information angående följande uttalande:
Citat:
https://www.hant.se/malena-ernman-va...sen-aspergers/
dansar flera gånger i veckan och spelar gärna teater.
– På scen säger hon att ”hon är i karaktär” och då är hon inte blyg. Det var samma sak när hon satt i direktsändning i ”Vi i 5:an” när hon var som mest sjuk. Hon hade inte pratat med någon i klassen på flera månader, men gick dit, var trygg och lugn, alla andra var alldeles skakiga, berättar Malena Ernman.
– På scen säger hon att ”hon är i karaktär” och då är hon inte blyg. Det var samma sak när hon satt i direktsändning i ”Vi i 5:an” när hon var som mest sjuk. Hon hade inte pratat med någon i klassen på flera månader, men gick dit, var trygg och lugn, alla andra var alldeles skakiga, berättar Malena Ernman.
Greta Thunberg var alltså aktiv inom både dans och teater och deltog i "Vi i 5:an"?
Någon som har koll? Det är kanske inte så konstigt att hon klarar av hennes nuvarande "roll" med tanke på det som här sägs.
Edit: lade till artikellänken.
Senast redigerad av BaraVaraSams 2019-08-17 kl. 22:15.
Senast redigerad av BaraVaraSams 2019-08-17 kl. 22:15.