Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-19, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadvetdunu
Om du är väktaren som var på plats. Så har jag fått uppgifter av andra som
Var på plats att du inte gjorde så mycket alls?
Har filmer från hallen där L och M ligger på golvet och Linnea och en till tjej tar hand om dem. Ingen vuxen i sikte.
Ser lugna metodiska ungdomar som är helt fantastiska, har pratade dessutom med alla iblandade väldigt tidigt efter händelsen och har detaljerade berättelser från Linnea

Att dom var lugna och sansade stämmer inte, iallafall inte när jag dök upp. Då var det mycket gråt/neeej skrik osv. Och vet inte om ”gjorde inget” är hlr i 7 min... Linnea var tvungen att plockas bort ifrån L då hon gallskrek i örat på mig efter att jag sa att L inte hade puls och var grå i ansiktet till polisen.

En av dom vuxna stod vid entrén och tillsammans med Marias son (tror det var hennes son iaf) föste in alla i samlingsrummets direkt till höger om entrén efter att polisen sagt åt mig att se till att ingen lämnade och jag mer eller mindre skrek ut det. Och fortsatte göra hlr en bra stund efter det. När ambulansen sedan dök upp och dom 4 första klev in i rummet så ja, då slutade jag göra något en stund då jag kände mig överflödig och i delvis lite chock innan jag igen började ”jobba” med att ställa mig vid dörren för att öppna/stänga åt polis/ambulans samt hålla föräldrarna borta.

Allt Linnea gjorde från att jag klev innanför dörren var att hålla i en handduk vid L’s högra sida av kroppen.
Citera
2019-12-19, 17:34
Medlem
Självklart är det inte inget, utan helt fantastiskt att du gjord det.
Men att gå in på FB och klaga på Linneas historia när händelsen skedde ca 23:15 och du mottog ditt samtal 23:28, då är det alltså 13 minuter du inte alls vet vad som hänt. Så att då säga ” hennes roll slutade där ute” är helt oförståeligt. Vart vill du komma med det du skriver?
Att du som är betald och utbildad väktare på 34 år inte fick någon uppmärksamhet och polisen inte frågade dig hur DU mådde när det fanns en ungdomsgård proppfylld med traumatiserade ungdomar att ta hand om? 4 st gärningsmän att hitta och spår att säkra ?
Fantastiskt att du var där och kunde ta över HLR, men varför måste du förminska Linneas insats som du dessutom inte vet något om?
Citera
2019-12-19, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadvetdunu
Självklart är det inte inget, utan helt fantastiskt att du gjord det.
Men att gå in på FB och klaga på Linneas historia när händelsen skedde ca 23:15 och du mottog ditt samtal 23:28, då är det alltså 13 minuter du inte alls vet vad som hänt. Så att då säga ” hennes roll slutade där ute” är helt oförståeligt. Vart vill du komma med det du skriver?
Att du som är betald och utbildad väktare på 34 år inte fick någon uppmärksamhet och polisen inte frågade dig hur DU mådde när det fanns en ungdomsgård proppfylld med traumatiserade ungdomar att ta hand om? 4 st gärningsmän att hitta och spår att säkra ?
Fantastiskt att du var där och kunde ta över HLR, men varför måste du förminska Linneas insats som du dessutom inte vet något om?

Du verkar veta väldigt mycket så hur kan du då skriva att jag ”inte gjorde något”, som jag skrev i början var att jag absolut inte tar något ifrån Linnea och skrev klumpigt tidigsre, hennes roll när jag klev in var obefintlig hade varit en bättre beskrivning. Hon gjorde absolut skillnad, precis som Marias son gjorde osv.

Det jag tycker är tråkigt i det hela är att väktarrollen i sig (jag skiter i om jag som person nämns) inte uppmärksammas mer utan det är ”tv-serier och hon ensam”.

Det finns flera som ska, enligt mig, hyllas för att L lever i dagsläget!

Bara för att jag är betald väktare så innebär det inte att varken att jag har rätt utb (har ca 20 min hlr utb från snart 4 år tillbaks) eller att det ska tros att vi väktare (civilpersoner i uniform) är något mer än en vanlig människa. Det är vad jag tycker är tråkigast som sagt.

Polisens arbete på plats lämnade väldigt mycket att önska och dom var yra höns allihopa, tyvärr.
Citera
2019-12-19, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snaps85
Du verkar veta väldigt mycket så hur kan du då skriva att jag ”inte gjorde något”, som jag skrev i början var att jag absolut inte tar något ifrån Linnea och skrev klumpigt tidigsre, hennes roll när jag klev in var obefintlig hade varit en bättre beskrivning. Hon gjorde absolut skillnad, precis som Marias son gjorde osv.

Det jag tycker är tråkigt i det hela är att väktarrollen i sig (jag skiter i om jag som person nämns) inte uppmärksammas mer utan det är ”tv-serier och hon ensam”.

Det finns flera som ska, enligt mig, hyllas för att L lever i dagsläget!

Bara för att jag är betald väktare så innebär det inte att varken att jag har rätt utb (har ca 20 min hlr utb från snart 4 år tillbaks) eller att det ska tros att vi väktare (civilpersoner i uniform) är något mer än en vanlig människa. Det är vad jag tycker är tråkigast som sagt.

Polisens arbete på plats lämnade väldigt mycket att önska och dom var yra höns allihopa, tyvärr.

Jag skrev inte att jag vet att du inte gjorde något. Men att jag hört det.
Det är dessutom under all kritik att ingen annan vuxen ingrep, att det var så dålig koll fast de visste att något var på gång... osv osv.
Hade polisen gjort ett bättre jobb så hade nog gm blivit dömd.

Jag har läst hela FUP och alla domar osv. Så ja jag har bra koll.

TV är bara ute efter en sak och det är att få en bra story. De skiter i allt annat,...
Men just nu handlade det om Linneas insats då hon var nominerad och vann årets ungdomshjälte, vilket hon verkligen förtjänar efter sin insats den kvällen.
Det är inte många 14 åringar som hade gjort vad hon gjorde.
Så känns bara dumt att säga att det finns flera som bör hyllas.
Det är ju väldigt många som gör saker runt om i landet som är beundransvärt. De flesta blir inte hyllade i TV osv. Men det är fint att ungdomar med civilkurage lyfts fram och jag hoppas att andra också vågar säga ifrån när de ser någon som blir misshandlad.

Hade varit fint att se TV ta upp hur galet det är att GM inte vart dömd, när han själv erkänt hur han huggit kniven i både M och L.... vart gick det fel?
Senast redigerad av Vadvetdunu 2019-12-19 kl. 22:20.
Citera
2020-01-31, 13:27
Medlem
SergeantPreppers avatar
Finns FUP,dom eller något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in