Citat:
Ursprungligen postat av
Emoll
Kvinnofrågorna samt HBTQ-frågorna kan nog vara det som står partierna åt vänster allra närmast.
Kvinnors rättigheter, kvinnors frihet, såsom vi ser det i västvärlden, är allt annat än en verklighet i MENA-länder.
I en undersökning gjord i MENA-länder där man frågade om homosexualitet är okej eller ej skiftade resultaten mellan 1-4% per land som tyckte det var okej. Nu saknar jag källa till denna undersökningen, men det är känt sedan tidigare att HBTQ personer bränns, stenas till döds och inte är tillåtet i muslimska länder.
Bygger denna naivitet(om vi ska kalla det för det?) endast på okunskap bland vänsterfolk? Ser de verkligen inga problem med detta? Eller väljer de bara stoppa huvudet i sanden och inte lotsas om det?
För allvarligt talat, denna logiken går i vanlig ordning när man försöker förstå sig på vänstern, inte ihop.
Frågan är då vad du definierar som vänster?
Jag själv är en otrogen Sosse som stödjer mkt av SDs politik.
Att försvara muslimer i dagens debatt är inte svårt alls.
Jag läser hela tiden om Islams baksida. Där människor spyr ut sin galla över extremisten. Samtidigt så blandas detta ihop med en mix av vitt riddarskap där man går in på små skitdetaljer såsom att deras kvinnor klär sig fel.
Jag var själv en av dessa fram till att mitt egna bostadsområde blev berikat.
I dag så ser jag dessa dagligen o har insett att de normala muslimerna är i mångt o mkt klart bättre än gemene svensk.
En normal muslim är omhändertagande samt bryr sig om andra medan svensken har lärt sig att titta bort.
Ett bra exempel på detta är bostadsområdet där min farsa bodde.
Han var de sista åren mkt ensam samtidigt som han var lika social som jag är. Genom detta så pratade han med alla.
Han berättade även om sina grannar som han benämnde som Mohamedaner.
Ofta ringde de på o bjöd honom på olika saker de bakat/lagat till.
Vid ett tillfälle så ramlade han o nog fan var det en muslimjävel som hjälpte honom. Han inte bara hjälpte honom upp utan stödde honom in samt bar in matkassen.
Efteråt satt han en lång stund med farsan o pratade.
Nu dog farsan ganska nyligen.
Under tiden vi ordnade med bostaden så var det ett flertal grannar som pratade med oss o visade sympati samt pratade OM honom. Alla var invandrare.
Svenskarna som farsan hade haft kontakt med däremot vände bort blicken. Inte ens grannen som farsan brukade passa husdjur åt stannade upp.
Men detta är politikforum o inte relationsforum.
I Sverige har vi grundlagsrättigheter. Vi har religionsfrihet samt åsiktsfrihet.
Jag själv är ateist men respekterar våra grundlagar fullt ut.
Fördelen med dessa lagar är att de ger oss den frihet som så många gapar om i denna forumsdel samtidigt som vi har andra lagar som innebär att ex hedersvåld eller den svenska paradgrenen, fyllespöa kärring är lagbrott.
Nej, jag kan inte vara emot en religion eller dess utövare.
Vad jag kan vara emot är vad människor gör o säger.
Så länge en religions utövning inte påverkar mig så kan jag inte vara emot den oavsett min egna inställning till religionen o det gäller även sagorna som svenskar lever efter.