Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-29, 18:40
  #1
Medlem
Hej!
Jag kan inte förstå hur jag ska gå till för att få JUnit 4 att fungera så jag kan skriva testklasser.

Jag använder följande:
Git Bash.
Atom för att skriva koden.
Windows 10.

Jag har förstått att jag ska ladda ned två små filer, sedan sätta dem i en fil som heter %JUNIT_HOME% men förstår inte vart i datorn denna ska lagras, vart som helst?
Efter det måste jag ju sätta så att Git Bash vet vart den ska söka när jag försöker köra test klasser, något som de kallar för CLASSPATH, ska jag skriva in detta genom Git Bash eller sätta det som en miljövariabel, finns ju ingen CLASSPATH där endast PATH.

Väldigt förvirrad kring detta så hjälp uppskattas!
Citera
2019-01-29, 18:54
  #2
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matte931
Hej!
Jag kan inte förstå hur jag ska gå till för att få JUnit 4 att fungera så jag kan skriva testklasser.

Jag använder följande:
Git Bash.
Atom för att skriva koden.
Windows 10.

Jag har förstått att jag ska ladda ned två små filer, sedan sätta dem i en fil som heter %JUNIT_HOME% men förstår inte vart i datorn denna ska lagras, vart som helst?
Efter det måste jag ju sätta så att Git Bash vet vart den ska söka när jag försöker köra test klasser, något som de kallar för CLASSPATH, ska jag skriva in detta genom Git Bash eller sätta det som en miljövariabel, finns ju ingen CLASSPATH där endast PATH.

Väldigt förvirrad kring detta så hjälp uppskattas!
%JUNIT_HOME% låter inte som en fil, snarare en directory som du kan skapa, samt lagra som en mljövariabel i ditt system, på samma sätt som %JAVA_HOME% är lagrat.

Normalt kör man ju unittester som dessa som en del av ett mavenbygge, men efter att du ställt din path bör du ju kunna starta unittesterna från kommandoprompten med, även om det verkar rätt bökigt istället för att köra det från en vettig IDE.
Citera
2019-01-29, 21:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
%JUNIT_HOME% låter inte som en fil, snarare en directory som du kan skapa, samt lagra som en mljövariabel i ditt system, på samma sätt som %JAVA_HOME% är lagrat.

Normalt kör man ju unittester som dessa som en del av ett mavenbygge, men efter att du ställt din path bör du ju kunna starta unittesterna från kommandoprompten med, även om det verkar rätt bökigt istället för att köra det från en vettig IDE.
Haha ja directory var ju rätta ordet!
Jag håller med, men studerar för tillfället så det är vad de vill att vi använder, okej så jag går in på miljövariabler och lägger till en ny vägledning som jag kallar CLASSPATH och sedan ska jag helt enkelt försöka sätta in så Git Bash vet vart den ska gå in när den ska köra Test klasser?
Citera
2019-01-29, 21:47
  #4
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matte931
Haha ja directory var ju rätta ordet!
Jag håller med, men studerar för tillfället så det är vad de vill att vi använder, okej så jag går in på miljövariabler och lägger till en ny vägledning som jag kallar CLASSPATH och sedan ska jag helt enkelt försöka sätta in så Git Bash vet vart den ska gå in när den ska köra Test klasser?
Nej du ska sätta miljövariabeln JUNIT_HOME till där du har jUnit-binärerna. Kollar du igenom dina miljövariabler bör du ju ha JAVA_HOME där med nånstans, right?

Classpath är något annat.
Citera
2019-01-30, 12:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Nej du ska sätta miljövariabeln JUNIT_HOME till där du har jUnit-binärerna. Kollar du igenom dina miljövariabler bör du ju ha JAVA_HOME där med nånstans, right?

Classpath är något annat.
Finns ingen miljövariabel som heter JAVA_HOME...
Ska jag då skapa en JAVA_HOME miljövariabel?
Citera
2019-01-30, 12:58
  #6
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matte931
Finns ingen miljövariabel som heter JAVA_HOME...
Ska jag då skapa en JAVA_HOME miljövariabel?
Nä inte isf om allt annat funkar, kan du kompilera koden till exempel?

Har du läst https://junit.org/junit4/ tro?

https://docs.oracle.com/javase/tutor...ent/paths.html är en annan bra grej att läsa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback