Flashback bygger pepparkakshus!
2019-02-01, 16:30
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Hon fick en säkerhetsklassad tjänst, trots att hon var utländsk medborgare och saknade uppehållstillstånd. Anställningen krävde ett undantagsbeslut som undertecknades av justitieminister Morgan Johansson. Nu sitter hon tillsammans med sin familj i förvar i väntan på att skickas tillbaka till Uzbekistan efter 15 år i Sverige
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/a...kriminalvarden

Intressant artikel av SVT.

Mvh
Citera
2019-02-01, 17:15
Medlem
321js avatar
Konstitutionsutskottet borde utreda frågan. Men har får säkert sitta kvar. Han tillhör ju inte SD.
Senast redigerad av 321j 2019-02-01 kl. 17:25.
Citera
2019-02-01, 17:21
Medlem
Undrans om jag kan få Morgan att skriva under undantagsbeslut åt mig.
Skulle gärna arbeta som läkare eller jurist. Dock har jag inte utbildningarna.
Man kan undra varför Morgan gjorde detta?
Utbytte man tjänster...?
Citera
2019-02-01, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Konstitutionsutskottet borde utreda frågan. Men har får säkert sitta kvar. Han tillhör ju inte SD.
Det vore passande om Morgan Johansons sattes i förvaret tills han kan utvisas till Uzbekistan.
Citera
2019-02-01, 18:29
Medlem
Kafka_Gods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Undrans om jag kan få Morgan att skriva under undantagsbeslut åt mig.
Skulle gärna arbeta som läkare eller jurist. Dock har jag inte utbildningarna.
Man kan undra varför Morgan gjorde detta?
Utbytte man tjänster...?

Citat:
Hens utbildnings- och yrkesbakgrund samt kompetens gjorde att Kriminalvården anställde personen som kriminalvårdare

Till skillnad från dig hade hon rätt utbildning och rätt kompetens. Du får nog fortsätta hoppas på socialbidrag även om det inte blir så mycket över till nordiska motståndsrörelsen.
Citera
2019-02-02, 23:46
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Han gör säket ett bra jobb till skillnad från dessa som hjälpe den ynglingen som är på fri fot nu.
Citera
2019-02-03, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kafka_God
Till skillnad från dig hade hon rätt utbildning och rätt kompetens. Du får nog fortsätta hoppas på socialbidrag även om det inte blir så mycket över till nordiska motståndsrörelsen.

Det krävs inte mycket för att bli kriminalvårdare.
Dessutom är det väldigt luddigt skrivet att hennes yrkesbakgrund och kompetens gjorde henne anställningsbar.
Varför inte uppge vilken bakgrund man lutade sig på?

Försök inte göra en personlig analys av mig.
Det blir bara så fel.
Citera
2019-02-03, 20:26
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Nu kampanjas det för att hon skall få stanna. Med argumentet att den som arbetat med säkerhetsarbete för en annan stat riskerar straff i Uzbekistan.

Misstanken om att anställningen kom till för att ge henne ett "ankare" i Sverige som skulle bli ett skäl för PUT stärks därmed. Det finns alltså korruption/aktivism inom Kriminalvården. Det blir intressant att se om det ens blir en utredning, eller om aktivisterna/mutkolvarna kommer undan med att de "gjorde ett misstag".

Jag slår vad om att de heller aldrig kollade med det uzbekiska brottsregistret, utan bara det svenska.

Att kunskaper i uzbekiska är en merit i sig, för att det finns en hel del uzbeker i svenska fängelser, är en helt annan sak.

Att Kriminalvården inte kollat med Migrationsverket om hon hade UT, är ungefär lika tragikomiskt som när Migrationsverket skickar beslut om svenskt medborgarskap till personer som sitter häktade för grova brott, med adress häktet.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2019-02-03 kl. 20:39.
Citera
2019-12-14, 14:52
Medlem
De (hon, hennes syster och deras mamma) får stanna.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7367179
Citera
2020-01-25, 11:01
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Det vore passande om Morgan Johansons sattes i förvaret tills han kan utvisas till Uzbekistan.
Uzbekistan vill inte ha hen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in