Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-02-12, 04:04
Medlem
Bertil85s avatar
Hur går det till när man jäser bröd utan socker, Vad har jästen att bita utav ?
Citera
2019-02-12, 05:59
Medlem
Det räcker med en matsked honung till 0,5 liter degspad för att det ska jäsa med kronjäst. Denna matsked honung blir till alkohol under jäsningen. Alkoholen ångar bort vid gräddningen. Voila, inget socker kvar. Problem solved?
Citera
2019-02-12, 08:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nedladdarman
Det räcker med en matsked honung till 0,5 liter degspad för att det ska jäsa med kronjäst. Denna matsked honung blir till alkohol under jäsningen. Alkoholen ångar bort vid gräddningen. Voila, inget socker kvar. Problem solved?

Dumheter!

Mjölet innehåller naturligt enzymer som bryter ned stärkelsen till glukos och maltos som jästcellerna kan leva av. Men mjölet innehåller också mjölksyrabakterier och vildjäst, så man behöver inte tillsätta jäst heller utan kan baka med surdeg
Citera
2019-02-12, 08:33
Medlem
Rätt mig om jag har fel men jästen jäser med hjälp av mjölet.
För att komma igång snabbare så kan man tillsätta socker.

Socker kan bytas ut mot sirap eller honung.
Citera
2019-02-12, 13:15
Medlem
Bertil85s avatar
Bröd som inte innehåller socker hur jäser det ?
Med honung och sirap kan man förestå fast om även dessa inte används.
Hur jäsa bröd som inte innehåller varken socker, surdeg, honung eller sirap ?
Citera
2019-02-12, 20:16
Medlem
Jästsvampen äter stärkelsen(polysackarider) i mjölet men det går långsammare än om du tillsätter socker(monosackarider) eller vad är frågan?
Citera
2019-02-12, 20:55
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batfarar
Jästsvampen äter stärkelsen(polysackarider) i mjölet men det går långsammare än om du tillsätter socker(monosackarider) eller vad är frågan?

Min fråga är då; hur effektivt är det utan socker osv för jästen att få degen att jäsa ?
Citera
2019-02-12, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Min fråga är då; hur effektivt är det utan socker osv för jästen att få degen att jäsa ?

Jag har inte så mycket erfarenhet själv men det är nog inge problem alls om du köper rätt jäst, den blå om det är kronjäst den är till för stärkelserika degar, det brukar väl normalt vara någon matsked socker i en matbrödsdeg, kanske att man jäser degen någon extra kvart utan detta(jag gissar lite här) men det syns ju när du är i igång
Citera
2019-02-12, 21:19
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batfarar
Jag har inte så mycket erfarenhet själv men det är nog inge problem alls om du köper rätt jäst, den blå om det är kronjäst den är till för stärkelserika degar, det brukar väl normalt vara någon matsked socker i en matbrödsdeg, kanske att man jäser degen någon extra kvart utan detta(jag gissar lite här) men det syns ju när du är i igång

Tack för svar.
Citera
2019-04-27, 13:44
Medlem
Sqeptisks avatar
Sötma i (mat)bröd kan fås av riven morot, banan, russin, bär med mera. Degar jäser så länge det finns mjöl, jäst och vätska. Tillsätt aldrig socker!
Citera
2019-05-03, 20:52
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Sötma i (mat)bröd kan fås av riven morot, banan, russin, bär med mera. Degar jäser så länge det finns mjöl, jäst och vätska. Tillsätt aldrig socker!
Vadå "tillsätt aldrig socker"? Motivera varför? Tycker själv det blir bättre resultat med socker i degen, brukar själv köra med sirap som jag även tycker brukar ge god smak till brödet(även om jästen äter upp det söta). Konsistensen blir bättre och brödet luftigare med lite socker i degen enligt mig. Är man sockerofob så borde man veta att jästen förbrukar allt socker så länge det tillsätts i måttliga mängder.
Citera
2019-05-13, 19:07
Medlem
Matbröd i affär har massor tillsatt socker. Hemmabagaren gör det bara i vissa bröd.

Eftersom du normalt inte vill att degen jäser snabbt så är det få som tillsätter socker sv den anledningen.

Socker är en smakfråga. Vad man gillar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in