• 9
  • 10
2024-04-16, 16:19
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Läs mitt svar noggrant!

Jag blir så frustrerad på alla svagbegåvade som inte kan hantera verkligheten utan intalar sig att det inte finns en förmögenhetsskatt i Sverige för att myndigheterna sagt det.

Det är dessutom ganska slugt att införa en avkastningsskatt efter 30 års fallande inflation. Man är väldigt naiv om man tror att det inte fanns ett timing-element i lanseringen av avkastningsskatten - för vad kommer efter fallande inflation? - Jo, toppade obligationsräntor på sikt, och avkastningsskatten är knuten till statslåneräntan, så det säger att:

Avkastningsskatten kommer att toppa på 10 % och avkastningsskatten är i praktiken bara en förlängning av förmögenhetsskatten. Staten "bjöd på skattefrihet på kapital" i en enda stor lögnaktig marknadsföringskampanj som bara syftade till att få kapital att stanna kvar i landet (lite till).

Svenskar är kända för att vara naiva och de senaste kampanjerna om att sänka skatten på ISK/KF, att göra de första 300 tusen kronorna skattefria osv, det är BARA nonsens!

För det första så kommer inflationen att lyfta upp alla som JUST NU är under barriären på 300 tusen kronor och när de är över barriären så kommer inte heller de att undkomma den skyhöga beskattningen. För det andra, i en finansiell miljö där avkastningsskatten är på 10 % så är inte den sedvanliga kapitalvinstskatten på 30 % utan den har sannolikt drivits upp till 50 %.

Sen har du det nya tillgångs-och-skuldregistret som har tagits fram för att göra ärliga ekonomiska modeller om framtiden . Det är samma naiva idioter som tror på det som tror att Sverige aldrig tog bort förmögenhetsskatten. Gissa vad det registret kommer att användas till? *

Notera också att vägen upp till 10 % avkastningsskatt inte är en raketprocess under ett enskilt år, utan det ena året har du 6 %, sen 8 % sen 10 % och där toppar den för att falla till 9 %, 8 % osv. Det är en process som kanske tar 10 år att gå igenom, och varje gång du måste betala skatten som ska in vare sig du går med vinst eller förlust, så måste du ju sälja innehav som kanske går med förlust för att finansiera skatten. Det är en oerhört skadlig skatt och på de nivåerna jag pratar om är den inte bara skadlig utan toxisk!

Slutligen vill jag säga att jag haft kontakt med Finansdepartementet och det finns inga som helst planer på att sätta ett tak på HELA skatten utan de kommer att låta linan löpa hela vägen ut för att de vet att de flesta är för dumma för att inse vart det är på väg, och de vill ju självklart maximera skatteintäkterna mot vetskapen att ingen förutom några få begriper vart det är på väg.

Jag lämnar landet snart och orsaken är utvecklingen här på alla fronter, det ekonomiska, det sociala, den kulturella, det politiska, you name it - allt håller på att rasa samman. Ju närmare utgången jag kommit desto mer har min frustration börjat komma ut. Man har nog svalt mycket genom åren och det kommer ut nu när det är dags att ge sig av...

* Inte bara handlar det om att planera för vem och hur mycket man ska sno; för er som äger fysiskt guld; Här ska ni se upp! - För här uppstår en öppning som med lite myndighetskreativitet och med hjälp av det nya tillgångsregistret, kan leda till att ditt guld konfiskeras eller beskattas.

De säkraste länderna att äga fysiskt guld i är

1) Schweiz
2) Singapore
3) Caymanöarna
3) Förenade Arabemiraten

Så hur mycket förmögenhetsskatt betalar man på ett år om man har aktier värda 100 miljoner kronor på ett AF-konto? Svar: noll kronor.

Du verkar ha noll koll på vad förmögenhetsskatt var för något.

Har vi arvsskatt också?
Citera
2024-04-16, 21:55
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Schweiz har en lump sum taxation som är regressiv och premierar UHNWI. Jag kommer att nå den nivån och då blir Schweiz en intressant omlokaliseringsort.

Ingen förvarar guld på banken utan man förvarar det i privata valv som är separerade från det schweiziska finansiella systemet.
Du vet inte vilket helvete det var när man hade förmögenhetsskatt, med tillhörande arvs- och gåvoskatt.
ISK-skatten är högst frivillig och kan inte alls liknas vid en förmögenhetsskatt. Det har under många år givit mycket stora skattebesparingar att köra ISK, inte konstigt om det några få år blir lite sämre. Sen är jag för att sänka ISK-skatten på en grundplåt, säg upp till 500 K för att stimulera småsparandet, vilket är bra för ekonomin som helhet.
Citera
2024-04-16, 23:00
Medlem
Gynekologstols avatar
Det är svårt för mig att ge en exakt summa, men eftersom att målet med mitt sparande är att kunna göra en fuck off så har jag börjat fundera på hur en exit-strategi skulle kunna se ut. För varje dag som går så känns det viktigare och viktigare att kunna placera en del av tillgångarna i ett eller flera länder där bidragstagarna har mindre möjligheter att roffa åt sig dem. Sprida riskerna helt enkelt. Det jag oroar mig för är att bidragen fortsätter att höjas och att man från politiskt håll till slut kommer att konfiskera människors sparande för att finansiera festen. Jag befarar samma sak beträffande tjänstepensionen, men i och med att denna är låst så är det svårare att inkludera den i en exit.
Citera
2024-10-24, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du vet inte vilket helvete det var när man hade förmögenhetsskatt, med tillhörande arvs- och gåvoskatt.
ISK-skatten är högst frivillig och kan inte alls liknas vid en förmögenhetsskatt. Det har under många år givit mycket stora skattebesparingar att köra ISK, inte konstigt om det några få år blir lite sämre. Sen är jag för att sänka ISK-skatten på en grundplåt, säg upp till 500 K för att stimulera småsparandet, vilket är bra för ekonomin som helhet.

Min mor som var hemmafru/vårdade sin sjuka föräldrar/student från tidigt 80-tal tills sena 90-talet hade äran att betala förmögenhetsskatt innan den avskaffades pga ett arv som också givetvis hade hyvlats av med skatt. Vi hade det extremt lyxig på farsans industriarbetarlön utan skifttilägg så man förstår ju hur staten var tvungen att ta en del varje år för att vara generös med andras pengar.... Helt sinnessjukt med förmögenhetsskatt.

Norge har ju återinfört den och det har ju gått som väntat, miljardärerna sticker och vanligt folk med framåtanda straffas. Har en norsk vän som är helt bedrövad att han måste betala förmögenhetsskatt nu när hans firma går dåligt.

Det enda positiva med den norska förmögenhetsskatten är att delar av den är kommunal, men i övrigt är det ju enbart skit med den.

Jag skulle nog aldrig flytta oavsett hur rik jag är så länge det inte är de röda khemererna som styr Sverige med egen majoritet.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in