2019-02-28, 21:54
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Skolverket kom ut med en studie förra våren som du kan läsa om här:

(FB) Friskoleelever failar högskolan, bara 61% får godkänt nog för CSN

Friskoleeleverna får högre betyg men har sämre ämneskunskaper än elever från kommunala skolor.

Otroligt! Jag håller med dig om något. Haha

Men visst är det så. Och det är korrupt.
Citera
2019-02-28, 22:26
Medlem
farbror Svens avatar
Det är väl första curlinggenerationen de rör sig om? Föräldrarna är väl portade från tentorna.
Citera
2019-02-28, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Jag har också en högskoleutbildning i bagaget som på sin tid krävde höga betyg för att man skulle komma in. Dessutom en tung arbetsinsats för att det hela så småningom skulle leda till examen.

Alla, eller åtminstone flertalet, var införstådda med att tempot och abstraktionsnivån skulle vara på en bra mycket högre nivå än gymnasiet.

En stor andel hoppade av. Jag kan inga siffror, men runt en tredjedel skulle jag tro. Det är ju olyckligt, men jag vet inte riktigt hur man skulle kunna sköta antagningen annorlunda.

Låt oss anta att de intresserade fick pröva på en veckas utbildning på ett krävande program innan de sökte och investerade i vad som kunde tänkas vara ett förlorat studieår och studieskulder i onödan. Låter bra på pappret, men de som misslyckades skulle likt förbannat söka i alla fall, med tanken att de minsann skulle klara det bara de gav manken till. Och visst, vissa skulle säkert göra det. Men andelen avhopp skulle gissningsvis fortsatt ligga på samma nivå, antar jag.

Det nya är gnället från de som inte har där att göra. På min tid insåg man själv när gränsen var nådd och hoppade av utan större mankemang.

Och vilken nytta har gnället? Förhoppningsvis viker inte lärosätena ner sig vad gäller studiekraven. Det vore en katastrof. Men vem skulle bli förvånad över en sådan utveckling i det här landet. Ersättning efter genomströmning infördes av Carl Tham som ett effektivt sätt att skjuta utbildningsväsendet i sank för mer än tjugo år sedan.

Precis - "på min tid" krävde inte folk anpassningar till höger och och vänster utan accepterade sina begränsningar, förstod att de inte höll måttet och gick vidare med annat i stället.

Idag känner sig ungdomar orättvist och illa behandlade om de inte får högsta betyg. Då är det fel på kursen och pedagogiken och inte för att de själva inte håller måttet.
Citera
2019-02-28, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Så du påstår alltså att folk från Nordafrika och mellanöstern har samma IQ som nordbor och germaner?

Nej, jag påstår att iq nivån inte har gått ner och jag påstår att det inte är föräldrarnas iq som primärt avgör av ett barn får för iq; däremot finns det ganska starka etniska skillnader avseende iq.

Jag säger att en mena bo drar sin iq från en N(85,15) fördelning. En german från drar sin från en N(100,15).
Citera
2019-03-01, 00:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Ryssars IQ snitt är i princip som vårat och kinesernas är 105. Iranierna brukar vara otroligt ambitiösa och självklart finns det en del högintelligenta även hos dem.

Nu är ju inte medicin astrofysik direkt, men det krävs ändå goda kognitiva förmågor och förhållandevis högt IQ. Det borde vara höga krav på läkare. Förr löstes det genom krav på full pott i alla betyg.

Självklart finns det riktigt vassa läkarstudenter idag också, men det är skillnad på medianläkaren utbildad på 60-talet kontra dagens. Då var det en homogen grupp av de smartaste nördarna i samhället. Idag är det spridda skurar. Jag gillar inte utvecklingen.

Ska vi ta in befolkning från länder med genomsnittlig IQ på mellan 68 och 85 i den takt vi gör och samtidigt öka antalet utbildade så kommer utbudet på potentiella läkarstudenter som klarar utbildningen minska. Då fallerar det förr eller senare. Det är det vi börjar se nu, och det kommer inte bli bättre i framtiden. Fler och fler behöver vård.

"Självklart finns det riktigt vassa läkarstudenter idag också, men det är skillnad på medianläkaren utbildad på 60-talet kontra dagens. Då var det en homogen grupp av de smartaste nördarna i samhället. Idag är det spridda skurar. Jag gillar inte utvecklingen."

Så är det. Man visste vad man fick då. Miniminivån var hög. Man slapp även språkförbistring och kulturkrockar.

Idag skiftar kvalitén på läkarna alldeles för mycket.
Citera
2019-03-01, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Precis - "på min tid" krävde inte folk anpassningar till höger och och vänster utan accepterade sina begränsningar, förstod att de inte höll måttet och gick vidare med annat i stället.

Idag känner sig ungdomar orättvist och illa behandlade om de inte får högsta betyg. Då är det fel på kursen och pedagogiken och inte för att de själva inte håller måttet.

Exakt så
Citera
2019-03-01, 07:27
Medlem
nabplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss

IDå är det fel på kursen och pedagogiken och inte för att de själva inte håller måttet.

Jag har inte misslyckats med någon tenta än, men måste bara inflika att pedagogiken är rätt kass.
Citera
2019-03-01, 12:50
Medlem
Har inte KI tagit in fler på "alternativ antagning"? Kan tänka mig att de flesta av dom studenterna är negrer eller sandnegrer. Sen så fuskar väl en del också och när HP fusk hittas så är det alltid 99% negrer eller sandnegrer. Misstänker att det är orsaken (i och med att invandringen ökat).
Citera
2019-03-01, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjarte
Har inte KI tagit in fler på "alternativ antagning"? Kan tänka mig att de flesta av dom studenterna är negrer eller sandnegrer. Sen så fuskar väl en del också och när HP fusk hittas så är det alltid 99% negrer eller sandnegrer. Misstänker att det är orsaken (i och med att invandringen ökat).
Nej så är det inte. För att bli kallad till PIL så brukar man behöva ett HP-resultat >1.4 för att bli kallad till att skriva begåvningstestet(ca 500 personer blir kallade). Ca 150 personer som får bäst resultat på begåvningstestet blir kallade till intervjuer varav ungefär 50 personer med de högsta intervju poängen sedan blir antagna.
Det är inte ett förturssystem baserat på etnicitet.
Citera
2019-03-01, 14:16
Medlem
Areligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaneris
Har sagt det många gånger och säger det igen; att komma in via högskoleprovet skapar automatiskt en uppförsbacke. Vemsomhelst kan plugga stenhårt i ett par månader och prestera bra på ett prov men att prestera bra under 3 år gör en mer härdad för hårda studier.

Det enda utesluter ju inte det andra. Alla som kommer in via högskolprovet har ju inte underkänt i alla ämnen i gymnasiet, många har bra betyg men kanske inte fått högsta betyg i precis allt. Tycker det är en större prestation att ha 21,5 i betyg och 1,8 på högskoleprovet än 22,5 i betyg och 0,2 på högskoleprovet.
Citera
2019-03-01, 14:28
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Om vi ska nyansera det en smula, så är läkarprogrammet tämligen opedagogiskt upplagt. Av gammal hävd. Ju "finare" utbildning, desto högre resistens mot utveckling och modernisering. Det är en "korvstoppningskurs" som gynnar personer med läshuvud. Resultatet riskerar att bli "diagnosmaskiner" som kan rabbla citronsyracykeln, men inte samverka väl med patienten och andra aktörer kring patienten. Man är teoretiskt intelligent men kanske oduglig inom andra dimensioner. Patienten behöver någon som kan tolka, resonera, interagera och sätta i sammanhang. Detta börjar uppmärksammas något, Linköping var skapligt tidiga, medan KI verkar vara efter.

Jag kan absolut se din poäng. Men får jag välja mellan en läkare som kan rabbla citronsyracykeln och en som inte kan men är jäkligt trevlig i sitt bemötande så vet jag vem jag väljer.

För att tillägga så har jag övervägande positiva erfarenheter av vården idag. Men jag får också känslan av att dom flesta jag möter är lättade över att möta en artig svensktalande människa som omväxling. Och det har jag personligen inget emot, jag tar gärna en kopp kaffe med hårt arbetande vårdpersonal när jag är på besök. Men det får ju en att undra hur dom har det annars, tyvärr är dom alltid alldeles för professionella för att skvallra om sådant - åtminstone när dom är på jobbet.
Senast redigerad av Coffeeman 2019-03-01 kl. 14:34.
Citera
2019-03-01, 16:24
Medlem
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
"Självklart finns det riktigt vassa läkarstudenter idag också, men det är skillnad på medianläkaren utbildad på 60-talet kontra dagens. Då var det en homogen grupp av de smartaste nördarna i samhället. Idag är det spridda skurar. Jag gillar inte utvecklingen."

Så är det. Man visste vad man fick då. Miniminivån var hög. Man slapp även språkförbistring och kulturkrockar.

Idag skiftar kvalitén på läkarna alldeles för mycket.

Nu har jag iofs inte någon jätterfarenhet av kontakt med sjukvården men de gånger man känt att man fått en riktigt bra läkare är när en äldre, 50-60+ tar hand om en.
Kanske orättvist att jämföra med yngre läkare då de förstnämnda har mycket större erfarenhet och ofta disputerat men det finns något i deras tillvägagångssätt och bemötande som jag upplever saknas hos de yngre läkarna.
Kanske betonade man mer vikten av kontakten med patienten, mer "hands on", när de gick grundutbildningen än vad man gör idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in