2019-02-28, 21:20
Medlem
DouglasQuaids avatar
Jag har lekt en del med databaser och kan grundläggande CSS, HTML och Python. Nu behöver jag ordna något slags användargränssnitt till en grupp om cirka 50 personer. De saknar helt datavana men skall rapportera siffror in i en databas. Idag gör de detta i Excel men projektet växer. Kodapan i mig vill göra en CRUD i Python och koppla den till en Sqlite databas eller eventuellt MySQL.

Problemet är att alla är i Windowsmiljö med Teams och andra nymodigheter. Därför känns det som att mitt roliga projekt är en overkill. Fråga: Hur hade ni fixat användargränssnittet så att ett gäng gamla tanter kan registrera utan att ställa till med något?
Citera
2019-02-28, 21:28
Medlem
knasen79s avatar
Låt dom fortsätta använda Excel och koda VBA (desktop) eller Javascript API (cloud) för att skriva och läsa mot valfri DB.
Citera
2019-03-01, 07:49
Medlem
Själv hade jag nog skapat en väldigt simpel webtjänst som petar in data i MySQL helt enkelt.
Alla (Oavsett datorvana) kan i princip ansluta till en hemsida och mata in sina uppgifter.

Låt din Python applikation lyssna på port 80 om det tillåts, och ta emot lite olika anrop för att hantera er data. Därefter kan du skapa en simpel sida i HTML/CSS/JS som skickar asynkrona anrop mot tjänsten för att CRUD'a er data.

Då får du även eventuellt lära dig lite JSONP och annat trevligt som kanske krävs om ni inte har allt på samma domän/server.
Nu har du även byggt ett API som ni kan använda till er framtida app!
Citera
2019-03-01, 21:16
Medlem
Du behöver inte ens koda det själv: formtools.org.
Citera
2019-03-02, 14:00
Medlem
DouglasQuaids avatar
Flera intressanta svar här. Då har jag någonting att utgå från. Tack för hjälpen!
Citera
2019-06-09, 12:32
Medlem
Microsoft access känns som ett verktyg för office människor som vill leka databas.
Citera
2019-06-29, 08:08
Medlem
Cameltotems avatar
Släng upp en enkel sida med lite fält, knappar och sånt, dra in lite PHP för CRUD och så är det klart.

Kan du fixa på en dag utan problem.
Citera
2019-07-10, 17:16
Medlem
De sitter med Teams säger du? Är det så att det finns Office 365? Varför inte helt enkelt skapa ett formulär med Forms? Sedan läser du det med Flow och lägger i en liten Azure SQL Database...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in