• 3
  • 4
2019-03-16, 10:14
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onestone
..... förhoppningsvis?
Känns ju väldigt tryggt att bygga samhället på.

Jadu alla typer av investeringar innebär risk, bostäder har historiskt visat sig vara låg risk på lång sikt
Citera
2019-03-16, 21:55
Medlem
Onestones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Jadu alla typer av investeringar innebär risk, bostäder har historiskt visat sig vara låg risk på lång sikt
Det är precis ditt tänk som är problemet.
En bostad skall inte på något sätt liknas med fonder och aktier.
Bostäder har ett helt annat huvudsyfte.
Jag tycker inte att det är ok att många ur en generation skall behöva betala för luftslott och behöva ta framtida konsekvenser.
Citera
2019-03-17, 11:29
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Det är precis ditt tänk som är problemet.
En bostad skall inte på något sätt liknas med fonder och aktier.
Bostäder har ett helt annat huvudsyfte.
Jag tycker inte att det är ok att många ur en generation skall behöva betala för luftslott och behöva ta framtida konsekvenser.

OK, fast nu är det ju så sen åtminstone 60 år? Vilka fundamentala faktorer som gör att folk inte kommer vilja ha centrala lägenheter ser du framöver?
Citera
2019-03-17, 11:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Ingen reagerar? Det har ju varit väldigt mycket om skenande bostadpriser etc i all media i många år nu.
Vad ska göras liksom? Vill man bo nånstans (och speciellt om man vill bo bra) så får man slanta upp.
Byt ut vill till kan. Det är lätt att säga om man har sitt på det torra. Många har inte möjlighet pga diverse anledningar.
Citera
2019-03-17, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Hur absurt etc det är är en annan sak än att det inte belyses.

Det är väl klart att fastighetsägare och mäklare som tjänar pengar på ökningarna vill ha en konstant ökning, säljer jag något vill jag ju ha ut så mycket jag bara kan.
Tragiskt. Girigheten blir människans fall.
Citera
2019-03-17, 16:02
Medlem
Onestones avatar
Citat:
OK, fast nu är det ju så sen åtminstone 60 år? Vilka fundamentala faktorer som gör att folk inte kommer vilja ha centrala lägenheter ser du framöver?
När det gäller centrala lägenheter på paradgator i storstäderna gäller helt andra parametrar. Så även unika lägen och många kustnära hus med direkt anslutning till havet.

Men för 95% av bostadsbeståndet är det bara av ondo att man trissar upp priserna.
( På lång sikt )
Citera
2019-03-18, 12:21
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagataChristie
Byt ut vill till kan. Det är lätt att säga om man har sitt på det torra. Många har inte möjlighet pga diverse anledningar.

Faktum kvarstår dock, man får slanta upp oavsett var bor, det handlar "bara" om hur mycket man ska slanta upp.

Citat:
Ursprungligen postat av RagataChristie
Tragiskt. Girigheten blir människans fall.

Jag har inte sagt att jag tycker det är rätt väg att gå men att fastighetsägare etc vill tjäna så mycket som möjligt är ju inget konstigt, det handlar om att driva företaget med vinst.
Citera
2019-03-18, 22:59
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
OK, fast nu är det ju så sen åtminstone 60 år?

https://4.bp.blogspot.com/-e4eOdk6Wu...1875-2017p.png

Detta är inflationsjusterade bostadspriserna i Stockholm från 1875 till 2017. De ligger i princip stilla med lite små kullar och dippar i nästan 120 år. Trenden är nedgående t.o.m.

Senaste 20 åren händer någonting.
Citera
2019-03-18, 23:48
Medlem
Vireks avatar
Citat:
När det gäller centrala lägenheter på paradgator i storstäderna gäller helt andra parametrar. Så även unika lägen och många kustnära hus med direkt anslutning till havet.

Men för 95% av bostadsbeståndet är det bara av ondo att man trissar upp priserna.
( På lång sikt )
Menar områden som Johanneberg, Masthugget eller Vasastan i Göteborg
Citera
2019-03-19, 01:17
Medlem
Onestones avatar
Citat:
Menar områden som Johanneberg, Masthugget eller Vasastan i Göteborg
Nä.
Kungsgatan, Avenyn & Linnégatan om vi pratar Göteborg.
Citera
2019-03-28, 13:43
Medlem
Onestones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
https://4.bp.blogspot.com/-e4eOdk6Wu...1875-2017p.png

Detta är inflationsjusterade bostadspriserna i Stockholm från 1875 till 2017. De ligger i princip stilla med lite små kullar och dippar i nästan 120 år. Trenden är nedgående t.o.m.

Senaste 20 åren händer någonting.
Seriös tabell, även den inte är helt rättvis då standard höjningar inte är inräknade.
Men de senaste 15 årens onödigt höga prisutvecklings takt blir ju mycket tydlig.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in