2019-03-10, 09:57
Medlem
welcometorealitys avatar
Det blev en svart Söndag, och en sorgens dag bland de anhöriga.
Citera
2019-03-10, 10:01
Medlem
Canalatess avatar
737 MAX igen?

Ja, jag sätter mig inte på ett sånt plan frivilligt i dagsläget. Fy satan!
Citera
2019-03-10, 10:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Planet ska ha störtat sex minuter efter start, och vraket är ännu ej hittat.
Citera
2019-03-10, 10:05
Medlem
2big4yous avatar
När man följer planets rutt på Flightradar så slutar den tvärt,alltså man ser inte att den börjar tappa höjd.
Vad tyder detta på?
Explosion i luften?
Citera
2019-03-10, 10:07
Medlem
OmedelSvenssons avatar
FR24-data slutar några minuter efter start under stigning, vid ca 8400fot. Någoning hände stax innan data slutade, höjden minskade och farten ökade mer än den borde.
Denna händesle är inte direkt att koppla till olycka vid start.

Att data försvann tyder på att någonting katastrofalt hände. Bombdåd?

Ser även att stigprofilen ser konstig ut för många flygningar i rad på rutten. Man stiger bara till runt 18-20.000fot sen tar det runt en timme med långsamt stig att nå marshhöjden. Märkligt sätt att operera.
Citera
2019-03-10, 10:08
Medlem
Det tycks ha hänt strax efter start. Ser i alla fall ut så när man tittar på flighttracker - fem minuter efter start och 8600 fots höjd. cirka 2500 meter.
https://www.flightradar24.com/data/f...et302#1fc0cdb5
Citera
2019-03-10, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
När man följer planets rutt på Flightradar så slutar den tvärt,alltså man ser inte att den börjar tappa höjd.
Vad tyder detta på?
Explosion i luften?

Bombdåd är mycket möjligt, eller katastrofalt fel på höjdroder/trim så den gått rakt ner i princip.
Kenya ligger dessutom i konflikt med al shaabab vilket gör området till högrisk för terror.
Citera
2019-03-10, 10:11
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canalates
737 MAX igen?

Ja, jag sätter mig inte på ett sånt plan frivilligt i dagsläget. Fy satan!

Det är ju frivilligt att inte vara frivillig.
Men jag skulle tro att det inte är flygplanstypen.

Förra gången var det ett litet fel på planet, men de som flög skulle egentligen ha kunnat hantera det utan problem.

Bilar som krockar, slutar du åka med det märket då ?
Citera
2019-03-10, 10:19
Medlem
Canalatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det är ju frivilligt att inte vara frivillig.
Men jag skulle tro att det inte är flygplanstypen.

Förra gången var det ett litet fel på planet, men de som flög skulle egentligen ha kunnat hantera det utan problem.

Bilar som krockar, slutar du åka med det märket då ?

Känns till en början oroväckande likt det som hände med Lion Air planet.

Säger inte att det är fel på planet för det är säkert ypperligt. Det som verkar fela enligt en teori vissa har är att piloter är dåligt uppdaterade på vissa nya system kontra en vanlig äldre 737 vad gäller vissa funktioner kring stall m.m vad jag läst.

Två nästan helt nya plan bör inte störta på detta vis.
Senast redigerad av Canalates 2019-03-10 kl. 10:22.
Citera
2019-03-10, 10:20
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDF89
Bombdåd är mycket möjligt, eller katastrofalt fel på höjdroder/trim så den gått rakt ner i princip.
Kenya ligger dessutom i konflikt med al shaabab vilket gör området till högrisk för terror.
Ja, än så länge har det inte rapporterats om att de skulle haft tekniska problem ombord eller att begärt att få återvända till flygplatsen.
Citera
2019-03-10, 10:28
Avstängd
Finnj-vels avatar
Förlåt för att jag är liiite oseriös men vem i helvete skulle flyga med "Ethiopian Airlines"? När jag hör om Etiopien så ser jag svarta benrangel framför mig som dör när som helst. Är flygplanen gjorda av bajs precis som hyddorna eller?

Oavsett så är det djupt tragiskt att så många befaras vara döda. Kan väl inte vara en enda överlevande?
Citera
2019-03-10, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Förlåt för att jag är liiite oseriös men vem i helvete skulle flyga med "Ethiopian Airlines"? När jag hör om Etiopien så ser jag svarta benrangel framför mig som dör när som helst. Är flygplanen gjorda av bajs precis som hyddorna eller?

Oavsett så är det djupt tragiskt att så många befaras vara döda. Kan väl inte vara en enda överlevande?

EA är ett av afrikas bästa bolag om inte det bästa. Precis som här är det mindre bräckliga inrikesbolag som har sämst ekonomi och säkerhet. Sannolikheten att någon överlevt nose down haveri efter en bomb eller katastrofalt roderfel som i fallet med Lion Air är så nära noll man bara kan komma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in