2019-03-11, 22:59
Medlem
Jag har blivit inspirerad av alla de här el-scootrarna som står utplacerade för att hyra, men tycker allvarligt talat att det känns väldigt överprisat. Så jag började fundera på att köpa en egen, och helt plötsligt öppnar sig så klart en helt ny värld att nörda ner sig i. Skadad som man är, så är något av det första jag tänker på hur jag kan hacka dom, inte för att jag måste, men för att det är kul.

Jag hittade ganska mycket om xiaomi m365 som verkar vara ganska enkel att flasha om och låsa upp så den går i närmare 30km/h. Men den ligger lite i överkanten för vad jag hade tänkt betala för en scooter.

Finns det några andra liknande scootrar som man kan låsa upp begränsningarna på? Jag är egentligen ute efter en ganska behändig modell, gärna som går att ta med sig in på gymet och låsa in i skåpet. Men man vill ju så klart ha lite ös i skiten också så man kan skryta på jobb. De flesta mindre scootrarna ligger på 250w och bör kunna gå snabbare än de 20km/h de är spärrade till.

Edit: Det jag pratar om är alltså de här spark liknande historierna, jag har sett att det finns väldigt avancerade varianter, men det är inte vad jag letar efter.
Citera
2019-03-12, 04:36
Medlem
kakelpannas avatar
Vad är det för jävla fel på dig? Hur lyckas du få en jävligt enkel fråga till en jävla wall of text? Du skriver en jävla långroman om hur fantastiskt roligt det skulle vara att trimma en jävla scooter.

Elmotorerna, batterierna och elektroniken är utvalda efter vissa specifikationer. Antingen klarar de inte av att leverera eller så börjar det brinna om du överbelastar något.

Mekaniken kan också vara en del av begränsningen, exempelvis så kan det saknas högre växlar vilket gör högre hastigheter mycket omotiverat för motorn eller mekaniken. Det är ingen bensinmotor du trimmar.

Om begränsningne är programmerad så måste du kunna något om elektronik och programmering. Varje moppe har nog sin egen spärr.

Du verkar för dum för att kunna lösa det själv så det bästa du kan göra är att köpa en specifik modell som du hittar en online-guide på hur man trimmar.

Det finns en anledning till att de är hastighetsbegränsade ditt jävla as.
Citera
2019-03-12, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Vad är det för jävla fel på dig? Hur lyckas du få en jävligt enkel fråga till en jävla wall of text? Du skriver en jävla långroman om hur fantastiskt roligt det skulle vara att trimma en jävla scooter.

Elmotorerna, batterierna och elektroniken är utvalda efter vissa specifikationer. Antingen klarar de inte av att leverera eller så börjar det brinna om du överbelastar något.

Mekaniken kan också vara en del av begränsningen, exempelvis så kan det saknas högre växlar vilket gör högre hastigheter mycket omotiverat för motorn eller mekaniken. Det är ingen bensinmotor du trimmar.

Om begränsningne är programmerad så måste du kunna något om elektronik och programmering. Varje moppe har nog sin egen spärr.

Du verkar för dum för att kunna lösa det själv så det bästa du kan göra är att köpa en specifik modell som du hittar en online-guide på hur man trimmar.

Det finns en anledning till att de är hastighetsbegränsade ditt jävla as.

Jag kan tyvärr inte ta hänsyn till alla som har dyslexi eller annan neuropsykiatrisk störning som gör att det kan kännas jobbigt med inlägg som är längre än någon mening. Kan passa på att gratulera till ditt egna långa inlägg som inte tillförde ett dugg.

Om man besvärar sig med att läsa på lite i ämnet så förstår man att många modeller är konstruerade för att kunna gå snabbare, men begränsade till 20km/h för att kunna säljas som ett fordon som får framföras utan någon registrering eller utbildning. Jag jobbar med programmering och har en examen i teknisk fysik, så jag är nog kompetent nog att "kunna något" om elektronik och programmering. Till och med så mycket att jag har läst på en del om hur det går till och gav ett exempel på en scooter som går att flasha om via bluetooth. Vad jag ville veta var om det kanske fanns andra här som har hållit på med liknande ingrepp och vilka modeller som i så fall är lämpliga.

Ditt jävla as.
Citera
2019-03-12, 18:00
Medlem
Kloges avatar
Jag har inget att tillföra men högsta betyg för ditt svar! Härlig sågning
Citera
2020-05-21, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag kan tyvärr inte ta hänsyn till alla som har dyslexi eller annan neuropsykiatrisk störning som gör att det kan kännas jobbigt med inlägg som är längre än någon mening. Kan passa på att gratulera till ditt egna långa inlägg som inte tillförde ett dugg.

Om man besvärar sig med att läsa på lite i ämnet så förstår man att många modeller är konstruerade för att kunna gå snabbare, men begränsade till 20km/h för att kunna säljas som ett fordon som får framföras utan någon registrering eller utbildning. Jag jobbar med programmering och har en examen i teknisk fysik, så jag är nog kompetent nog att "kunna något" om elektronik och programmering. Till och med så mycket att jag har läst på en del om hur det går till och gav ett exempel på en scooter som går att flasha om via bluetooth. Vad jag ville veta var om det kanske fanns andra här som har hållit på med liknande ingrepp och vilka modeller som i så fall är lämpliga.

Ditt jävla as.

Låste du upp ?
Citera
2024-10-02, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skytten71
Låste du upp ?
Håller med på sågning, åt båda håll lite så heja heja
Citera
2024-10-02, 22:03
Medlem
killawifes avatar
Varför köpa en 25 kmh scooter och sen trimma denna så den gör 35 kmh när du kan köpa en som gör 35 direkt? Eller 45, eller 65, eller 90, eller 105? Det verkar rätt bakvänt. Det hade varit en relevant fråga om du redan hade scootern men då du inte ens köpt den så är det ju bara att köpa en snabbare än standard.
Om frågan är om man kan sno en lånescooter, flasha den och sen få den att gå snabbare så är svaret att det kan man, om man vet hur man gör. Men det är enklare att bara sno en vanlig isåfall, ungar susar ju ofta runt på dessa, bara stoppa en och sen har du en gratis scooter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in