Citat:
Funderar på det.
Jag var inte där, ingen logik i världen kan undvika en attack i en situation man inte befinner sig i. Men i en situation där jag blir aggressivt om ringad av 15 personer, och jag saknar möjlighet att vare sig fäkte eller fly, skulle jag själv fallet samla mina krafter för att behålla lugnet och int3 accelerera situationen, varefter jag hade blickat tillbaka för att dra lärdom genom logik. Ställt frågor riktade mot mig själv. Hur jag hamnade i situationen, hur jag kan undvika att gå i samma fälla igen, besitter min biologiska programering kraften att utveckla egenskaper genom vilka jag man stanna och fäkta. Sedan skulle jag slå tillbaka. Skapa den fysiska kunskap jag behöver i strid, beväpna mig ur en meto forisk och eventuellt ordagrann karaktär och återta mina resurser! Men här skall du icke fördöma mig i en bild av enfaldighet, då hämnden kommer kommer verka universiellt och inte personligt. En markering, startar de en strid om resurser skriker min biologiaka varelse att det är dags att kriga. Och i krig är allt tillåtet! Att ta en annans liv i krig äro det allene sammanhang där det icke omnämna som mord, därav skapas en legitimitet till min fördel. En strid följd av förevigt lugn. Markera, likt andrar arter, som liksom vi, är programmerade att leva i flock. En uppoffring för att ytterliggare ett led i att cementera min rättfärdiga plats av det Naturliga urvalets yttersta skickt.