2019-03-12, 10:02
Medlem
Bakgrund: Person helt sjukskriven pga depression och ångest under 1 månad 2018 därefter halvt under ytterligare 2 månader. Försökte återgå till arbete men klarade inte det. Därför halvt sjukskriven igen under 4 månader. Åter i fullt arbete sedan dess.

Försäkringskassan bad om kompletterande uppgifter från läkaren och försäkringskassan har nu avslagit begäran om sjukpenning.

Orsak till avslag: "Det saknas undersökningar eller observationer av läkare som ger stöd för de angivna begränsningarna. Det framgår att läkare inte kunnat observera hur sjukdomen påverkade dig vid besök utan psykisk status uppges baseras på vad du själv berättar."

Personens symptom yttrade sig som: Sömnstörningar, nedstämdhet, episoder av panikattacker, snabbt utmattad med koncentrationsförlust som följd, oro,ängslan, aptitförlust.
Pga ovanstående symptom klarade personen endast att arbeta halvtid under denna period.

Jag ska hjälpa till att formulera en begäran om omprövning. Personen orkar inte själv ta tag i det. Jag försöker läsa in mig på ämnet socialförsäkring samt hitta information om rättsfall. Jag hittade ett fall där det nämndes att det det saknas lagstöd för hur ett läkarintyg ska vara utformat.

Är det korrekt att det saknas lagstöd för hur ett läkarintyg ska vara utformat?
Diagnoser inom psykisk ohälsa syns ju inte alltid utanpå och baseras på vad patienten berättar. Nu avslår försäkringskassan pga att läkaren inte visuellt kan beskriva att patienten har ovanstående symptom.

Finns det någon som har erfarenhet av liknande fall samt hur de formulerade begäran om omprövning?
Citera
2019-03-12, 12:35
Medlem
Tillför relevanta uppgifter, typ intyg från din arbetsgivare på att du ej klarar av jobbet.

Just nu låter det som det enda FK har är ett intyg från en läkare som inte verkar ha någon personlig kännedom om dig eller dina problem där hen skrivit ner vad du sagt, och det lär du inte få nå pengar för.

Vet ej om det finns någon lag för det, men jag förstår ej hur eller varför man skulle försöka behandla hur läkarintyg ska se ut i lagen... Däremot har ju FK egna blanketter läkare ska använda för t.ex sjukpenning som förtydligar vilken information dom vill ha, den heter "7804 Läkarintyg för sjukpenning".

Frågan är ju varför du ej kompletterade, ska du gå igenom omprövning nu kan du ju räkna med att du ej kommer se något nytt beslut dom närmaste månaderna.
Citera
2019-03-13, 10:26
Medlem
Jodå, läkaren skickade in svar på kompletterande frågor. De hänger upp sig på att läkaren utgår från vad patienten berättade och beskrev. Läkaren följer ju inte med till arbetsplatsen för att med egna ögon visuellt se hur symptomen yttrar sig. Patienten har aldrig fått en panikattack framför sin läkare så denne bevittnat det.
Därav avslog försäkringskassan med "Det framgår att läkare inte kunnat observera hur sjukdomen påverkade dig vid besök utan psykisk status uppges baseras på vad du själv berättar."

Det är ju så med psykisk ohälsa. Det syns inte alltid utanpå. Och min frågeställning blev, finns det lagstöd för att försäkringskassan har krav på hur en läkare kommer fram till sin bedömning?

I detta fallet handlar det om en patient som först var helt sjukskriven helt i 1 månad. Därefter halvt och till sist 1/4. Försökte återgå till heltid under en period men klarade inte det. Blev utmattad, fick ångest med hjärtklappning, tappade koncentrationen efter några timmar på jobbet. Följden blev oro med sömnstörningar över sin situation. Vänder sig till sin läkare igen efter en tid och förklarar precis hur han han upplever det. Läkaren sjukskriver halvtid ytterligare en period. Det är denna sista period som försäkringskassan inte godkänner.
Citera
2019-03-13, 13:22
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belledoc
Är det korrekt att det saknas lagstöd för hur ett läkarintyg ska vara utformat?
Ja. Det väsentliga är inte hur läkarintyget är utformat utan vad som sägs och hur det sägs och av vem det sägs.
Citat:
Ursprungligen postat av belledoc
Och min frågeställning blev, finns det lagstöd för att försäkringskassan har krav på hur en läkare kommer fram till sin bedömning?
Nej, men en läkares återgivande av vad patienten själv uppger är av förklarliga skäl inte lika tungt som egna observationer av symptom, kännedom om historik, etc.
Citera
2019-04-15, 17:38
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Det är skitlöjligt det här problemet TS beskriver men FK har hängt upp sig på att läkaren måste observera olika saker. Läkaren ska alltså skriva "patienten ser trött och blek ut och berättar att han/hon har svårt att sova". FK kräver att läkaren observerar saker i mötet annars ingen sjukpenning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in