Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-17, 23:29
  #121
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det betyder bara att man inte behöver rapportera vilka jobb man sökt, inte att man är befriad att söka jobb!
Arbetssökande söker rimligtvis jobb för att dom vill ha jobb, inte för att skriva ner dom i en rapport till Af.

Citat:
Ursprungligen postat av Timecop1983
Ja det är internt och kan förändras.
Vad menar du...menar du att det är nåt som Af bestämt men inte kommunicerar ut, eller vad menar du egentligen?
Citera
2020-03-18, 13:30
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanos
Nyhet pga Corona

Ingen arbetssökande behöver aktivitetsrapportera på AF från och med idag 17 mars till och med 14 juli 2020 efter beslut från Arbetsförmedlingens generaldirektör.


https://arbetsformedlingen.se/for-ar...tetsrapportera


Men det är ju UNDERBART! Då behöver jag inte söka jobb jag inte vill ha och inte är kvalificerad för. Jag ser detta som en skön semester 😁
Citera
2020-03-18, 14:10
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejda
Men det är ju UNDERBART! Då behöver jag inte söka jobb jag inte vill ha och inte är kvalificerad för. Jag ser detta som en skön semester 😁
Det är du välförtjänt. Kommer ju ändå vara svårt nog att få jobb så då kan man lika gärna lägga energin på sånt man är intresserad av, nån enstaka ansökan i veckan eller så.
Citera
2020-03-18, 22:34
  #124
Medlem
Arbetsförmedlingen har upprättat en ny kontrollinstans som ska kontrollera aktivitetsrapporter. Detta innebär att de som tidigare rapporterat få, inga eller felaktigt sökta arbeten(alltså ljuger) kan komma att upptäckas i allt större utsträckning.

Nu följer dock ett antal månader då arbetssökande ej behöver rapportera med anledning av Corona viruset.
Citera
2020-03-26, 16:56
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blommonstopp
Arbetsförmedlingen har upprättat en ny kontrollinstans som ska kontrollera aktivitetsrapporter. Detta innebär att de som tidigare rapporterat få, inga eller felaktigt sökta arbeten(alltså ljuger) kan komma att upptäckas i allt större utsträckning.

Nu följer dock ett antal månader då arbetssökande ej behöver rapportera med anledning av Corona viruset.
Och hur ska det gå till?

Aktivitetsrapporterar man inget får man ett hotbrev hem automatiskt redan. Hände mig en gång.
Citera
2020-04-29, 15:45
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylvesterAlone
Och hur ska det gå till?

Aktivitetsrapporterar man inget får man ett hotbrev hem automatiskt redan. Hände mig en gång.

I och med Covid-19 har ett särskilt beslut fattats av Generaldirektören om att stänga av aktivitetsrapporteringen under en kortare period. Så i vanliga fall stämmer det du säger, men inte just för tillfället.
Citera
2020-05-01, 20:28
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blommonstopp
I och med Covid-19 har ett särskilt beslut fattats av Generaldirektören om att stänga av aktivitetsrapporteringen under en kortare period. Så i vanliga fall stämmer det du säger, men inte just för tillfället.
Du blandar bort korten nu och diskuterar något annat.
Citera
2020-05-05, 16:09
  #128
Medlem
Så om jag fattat det rätt så kommer arbetslösa behöva rapportera sina sökta jobb nu i maj, i rapporteringen ~14 juni ?
Citera
2020-05-09, 13:30
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylvesterAlone
Du blandar bort korten nu och diskuterar något annat.

Nej, jag missförstod vad i det jag skrev du syftade till.

Kontrollfunktionen ska granska rapporterna mer noggrant. Väldigt många söker endast ett eller två arbeten i månaden men har tidigare fått detta godkänt i och med att granskningen har legat på enskilda (ofta mycket stressade) arbetsförmedlare. Dessutom finns det många som inte rapporterar några sökta arbeten alls som då har kunnat fortsätta med detta i och med att arbetsförmedlare felaktigt ’pausar’ aktivitetsrapporteringen.

Självklart är det så att det också hänt innan att arbetssökande har sanktionerats men nu kommer granskningen ske på en centraliserad nivå med förhoppningen att det blir mer enhetligt. Innan utbrottet av Corona så visade statistik att fler har sanktionerats sedan införandet av kontrollfunktionen.
Citera
2020-05-09, 13:31
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C2XBS8
Så om jag fattat det rätt så kommer arbetslösa behöva rapportera sina sökta jobb nu i maj, i rapporteringen ~14 juni ?

Om ingen ny information kommer, ja.
Citera
2020-05-09, 15:53
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blommonstopp
Om ingen ny information kommer, ja.
Nej så här står det:
Du ska börja rapportera dina aktiviteter den 1-14 juli igen. Då är det juni månads aktiviteter du ska börja rapportera för. Vi kommer att informera dig när det är dags att aktivitetsrapportera igen.
Citera
2020-05-09, 17:29
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inbrottstjuv
Nej så här står det:
Du ska börja rapportera dina aktiviteter den 1-14 juli igen. Då är det juni månads aktiviteter du ska börja rapportera för. Vi kommer att informera dig när det är dags att aktivitetsrapportera igen.

Helt korrekt, jag rörde ihop datumen och svarade för snabbt. Bra att du fångade det!

Tror dock inte att det är helt klart att datumet inte kommer att flyttas fram, så bra att hålla koll när det närmar sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback