• 2
  • 3
2019-03-21, 00:01
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onestone
Du har helt rätt i det mesta du säger, men du glömmer det viktigaste.
Möjligheten att faktiskt betala av en bostad inom en rimlig tid med dagens prisbild, är för de flesta med normala inkomster inte sannolikt .
Hade man haft en striktare avbetalningsplan så skulle marknaden reglera sig själv.
Man skulle också ha möjligheten att minska avbetalningarna under perioder med hög ränta.

Som det ser ut nu är det en samhällsfara.
Att gå att hoppas på ytterligare höjningar är nästan som att be om ett nytt 1991...
Som tur är min bostadsrätt köpt kontant och slipper lånen. Men jag har många vänner här i Göteborg som varit tvungena att låna mycket pengar för att köpa sig en bostad.
Jag får för mig att gemene svensk insett att de aldrig kommer att kunna betala av lånet, förrän dagen de säljer bostaden. Vet också att de flesta amorterar så lite som möjligt, vilket till stor del beror på det låga ränteläget.
Bankerna brukar ju räkna på att bostadslånet ska betalas av på 40+ år
Citera
2019-03-21, 00:02
Medlem
Vad är värst att dagens situation är det nya normala eller att det sker en kraftig korrektion?
Citera
2019-03-21, 00:29
Medlem
En bekant som är insatt sa att det är otroligt dyrt eftersom nybyggen ska certas i insta detalj och vara miljösnålt och det fuskas ändå

Men är det inte byggbranschorganisationer som jobbat fram dessa system?

Jag tror bygg och fastighetsbolag är otroligt nöjda över situationen=akut efterfrågan
Citera
2019-03-21, 01:55
Medlem
Onestones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Som tur är min bostadsrätt köpt kontant och slipper lånen. Men jag har många vänner här i Göteborg som varit tvungena att låna mycket pengar för att köpa sig en bostad.
Jag får för mig att gemene svensk insett att de aldrig kommer att kunna betala av lånet, förrän dagen de säljer bostaden. Vet också att de flesta amorterar så lite som möjligt, vilket till stor del beror på det låga ränteläget.
Bankerna brukar ju räkna på att bostadslånet ska betalas av på 40+ år
Betala av den på 40 år!
Ok, vi leker med tanken att någon 90-talist köper dina föräldrars hus, det blir 12500 kr i månaden. ( I avbetalning )
D.v.s. hela deras yrkesverksamma liv.
Jag är fullt medveten om att 12500 kr inte är lika mycket om 40 år.
Men är tyvärr allt för medveten om att husets ( Inte marken ) värdet skulle vara mycket lågt om inte betydande renoveringar kontinuerligt görs.
Utöver detta har man ju räntor, försäkringar, driftskostnader.
Huuua om det blir räntehöjningar😱

Det är allt för många som inte kommer att klara den livsekvationen..

Hus håller inte i evigheter, d.v.s.de kommer att rivas en dag.
Citera
2019-03-21, 02:00
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onestone
Betala av den på 40 år!
Ok, vi leker med tanken att någon 90-talist köper dina föräldrars hus, det blir 12500 kr i månaden. ( I avbetalning )
D.v.s. hela deras yrkesverksamma liv.
Jag är fullt medveten om att 12500 kr inte är lika mycket om 40 år.
Men är tyvärr allt för medveten om att husets ( Inte marken ) värdet skulle vara mycket lågt om inte betydande renoveringar kontinuerligt görs.
Utöver detta har man ju räntor, försäkringar, driftskostnader.
Huuua om det blir räntehöjningar😱

Det är allt för många som inte kommer att klara den livsekvationen..

Hus håller inte i evigheter, d.v.s.de kommer att rivas en dag.
Ja, jo så är det...
Men jag tycker fortfarande att det är ett bättre alternativ än att hyra, vill man ha något lika fint, blir kostnaden mer eller mindre samma, kanske till och med mer.
Då får man inte heller ta del av eventuell vinst eller göra ränteavdrag. En av mina närmsta vänner hyr en trea här i centrala Göteborg för 18.000 kr/mån, delar 50/50 med sin flickvän, tror att dessa hyror inte är särskilt ovanliga på dagens marknad.
Citera
2019-03-26, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabagol
De som redan har bostäder *host* babyboomarna *host* ser sina bostäder som investeringar, är ett stort valblock och är ingen politikerna vill jävlas med. Babyboomarna har förstört för generationer framöver med sin jävla girighet. Majoriteten av alla hinder finns till enbart för att dessa idioter inte ska få sina bostäder minskade i värde. Även dessa som är för invandring till stor del, större brist på bostäder = högre värden på sina bostäder.

Kan inte babyboomarna bara dö snart?

Ny önskar jag inte livet i folk men delvis har du rätt.

Det går ju knappt att bygga någonstans för att (mestadels medelålders) grannar ska klaga på utsikt, trafikökning eller vad det nu är. Värdeökning av bostäder ska ge genom den fria marknaden men det ska inte innebära att de som redan äger bostad ska förhindra andra att också få bostad. Köper du varor och aktier så finns det alltid risk att du förlorar på det på grund av faktorer som är utanför din kontroll, samma ska gälla bostäder.

Finns ingen garanti för att yngre generationer kommer resonera annorlunda dock.
Citera
2019-03-31, 14:39
Medlem
Tranquility Bass avatar
En tankefel många gör är att prata om överpris och se på vad det kostar att producera vara X. Vad det kosta att tillverka en vara är ovidkommande när det gäller vad (marknads)priset blir. I en marknadsekonomi kommer alla alltid hela tiden försöka ta ut ett så högt pris som möjligt (inget fel med detta) samtidigt som man vill hålla sina egna kostnader så låga som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Nya regler har tillkommit, bl.a ska rörelsehindrade kunna ta sig överallt i ett nybyggt hus, man tycker att ett par anpassade lägenheter på bottenvåningen borde räcka eftersom 9/10 INTE sitter i rullstol, men det här är sverige.

Det är inge nya regler så det har knappast påverkar kostnaden den senaste tioårsperioden.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in