I den hr trden kan man ven minnas de ester och vriga balter, som gjorde motstnd mot frtrycket, och vad de fick utst. Den 1 november 2023 avled en av dem, 93-riga
Ageeda Paavel. Hon var bara 15 r d hon den 8 maj 1946, tillsammans med sin 14-riga kompis
Aili Jrgenson, p Tnismgi i Tallinn sprngde snder ett sovjetiskt monument ver den nyligen timade "befrielsen" av Estland. En provisorisk, garanterat smakls skapelse i tr, med en rd stjrna verst.
Flickornas aktion var ett svar p det systematiska frstrandet av estniska monument, som de sovjetiska banditerna, i enlighet med sin urryska vandaliseringslusta och ktryska imperialistiska herrefolksmentalitet, dragit i gng. Tserna blev naturligtvis gripna, och skickades till lger i Sibirien. P det frstrda monumentets plats restes 1947 den beryktade Bronssoldaten.
Efter ett tiotal r kom flickorna hem till Estland igen, och Paavel kunde studera till lrare och bilda familj. Och nr frihetens dag grytt p 1990-talet fick motstndskmparna ta emot fina utmrkelser.
In February 1998, Paavel and her friend Jgi (Jrgenson) were awarded the Estonian Order of the Cross of the Eagle for their fight against the Soviet regime ("Freedom fighter of military merit") by the Estonian President Lennart Meri. At that time, Aili Jgi and Ageeda Paavel were some of the first women to have been awarded the Order of the Cross of the Eagle.
r 2017
intervjuades d 87-riga Ageeda av finska Helsingin Sanomat. Alltjmt skrpt i knoppen och full av humor gick hon med reportern p rundtur i cellerna i den forna NKVD- och KGB-byggnaden, som
nu r museum.
Ageeda skildrar hur hon stoppades in i en liten trng cell, dr man inte ens kunde rta p sig, och dr det var omjligt att sova. Dremellan frhrdes hon. En av agenterna slog henne med handflatan i ansiktet och rappade henne p fingrarna med linjal, men i vrigt frekom inget vld. I stllet anvndes andra metoder: man skrek t henne, man stllde upp henne mot vggen och lyste henne med en stark lampa i gonen.
Vanligen rckte tiden i underskningshkte en mnad eller tv, men Paavel frhrdes hela sommaren, frn maj till september. Och frgan var alltid densamma.
De kunde inte tro, att det inte fanns ngon vuxen person bakom vr aktion, sger Paavel.
Ocks Paavels mor och storasyster greps och deporterades till Sibirien (deras pappa, som var veteran frn frihetskriget, hade frsvunnit sprlst under den frsta sovjetiska ockupationen 1941). Mamman dmdes till tre r i fngenskap och fem rs frvisning. Hon anklagades fr att hon, en sovjetisk mor, fostrat ett s antisovjetiskt barn.
Men vi hade ju bara haft sovjetsystemet en kort tid, sger Paavel till HS.
Artikeln (ls grna resten med Google Translates hjlp om det gr) avslutas med Paavels lakoniska yttrande:
Man frgar mig ofta, om jag ngrar det jag gjort? Jag ngrar ingenting. Jag skulle gra det p nytt.