• 6
  • 7
2019-03-22, 22:59
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeronicaAvluv
vaddå? det var du som var rädd för polisen
Du ska ringa dem för att snacka om hur ni ska lösa problemet många av dem är vanliga människor
De har ju inte kontaktat mig?
Citera
2019-03-22, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Ja!!! Jag verkligen göra rätt av mig!!!!

Så ska det låta! Efter fängelset får du börja om på ny bana helt enkelt.
Citera
2019-03-22, 23:05
Medlem
VeronicaAvluvs avatar
Citat:
De har ju inte kontaktat mig?
jo de har visst kontaktat dig, de har väl skickat brev eller hur?
på brevet så står det telefon nummer osv.

Du ska kolla vilken tid man kan ringa tidigast, sen när du ringer har du brevet framför dig med siffrorna osv. så löser de nog problemet skulle jag tro.

skulle tro du borde ringa måndag typ 07.59 inte svårare än så
Citera
2019-03-22, 23:11
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
jo de har visst kontaktat dig, de har väl skickat brev eller hur?
på brevet så står det telefon nummer osv.

Du ska kolla vilken tid man kan ringa tidigast, sen när du ringer har du brevet framför dig med siffrorna osv. så löser de nog problemet skulle jag tro.

skulle tro du borde ringa måndag typ 07.59 inte svårare än så
Nej det har dom inte. Enda jag brev jag fick var att de skulle sluta betala ut till mig då jag angett att jag avslutade mina studier. Inte ett skvatt om att jag ska betala tillbaka.

Har en känsla av att du vill att jag ska "busta" mig själv frivilligt, och jag faller inte för dina tricks om detta är fallet. Du lurar inte mig.
Senast redigerad av jonteboj 2019-03-22 kl. 23:17.
Citera
2019-03-22, 23:20
Medlem
VeronicaAvluvs avatar
Citat:
Nej det har dom inte. Enda jag brev jag fick var att de skulle sluta betala ut till mig då jag angett att jag avslutade mina studier. Inte ett skvatt om att jag ska betala tillbaka.
du fick mig att kolla deras hemsida och det är skitsvårt att hitta tel.nr

men du ska ringa 0771-276 000

kanske kan jag ringa till dem på måndag om du vill, men just nu håller jag på att kolla på dokumentären om Mattias Karlsson
Citera
2019-03-22, 23:30
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
du fick mig att kolla deras hemsida och det är skitsvårt att hitta tel.nr

men du ska ringa 0771-276 000

kanske kan jag ringa till dem på måndag om du vill, men just nu håller jag på att kolla på dokumentären om Mattias Karlsson
Men jag fattar inte vad du menar.

Vad ska jag ringa dom för när det inte finns något problem att fixa?
Senast redigerad av jonteboj 2019-03-22 kl. 23:32.
Citera
2019-03-22, 23:38
Medlem
VeronicaAvluvs avatar
Citat:
Men jag fattar inte vad du menar.

Vad ska jag ringa dom för när det inte finns något problem att fixa?
ja om du inte är orolig längre så behöver du inte ringa!
jag har inte läst hela tråden bara att du hade problem med csn.
Fridens liljor
Citera
2019-03-22, 23:44
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
ja om du inte är orolig längre så behöver du inte ringa!
jag har inte läst hela tråden bara att du hade problem med csn.
Fridens liljor
Jag har inte problem med dom just nu men jag ärrädd för att eventuellt få.

Tack för telefonnumret till CSN! Det ska jag skriva ner!!!
Citera
2019-03-22, 23:48
Medlem
VeronicaAvluvs avatar
Citat:

Har en känsla av att du vill att jag ska "busta" mig själv frivilligt, och jag faller inte för dina tricks om detta är fallet. Du lurar inte mig.
nja det handlar inte om att du ska "busta" dig,
alltså de vet ju redan precis hur mycket pengar du har fått?

det handlar väl mer om hur du ska fixa en avbetalningsplan / undvika fängelse
Citera
2019-03-25, 13:51
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Vad ni tycker om CSN i största allmänhet är inte ämnet.

/Mod
Citera
2019-04-16, 13:38
Medlem
dragonsneezes avatar
Citat:
Vet inte om det här är rätt ställe att posta på, men jag är rädd för att jag kan hamna i stort trubbel i framtiden!!!

För lite över 1 år sedan nu så studerade jag på Yrkeshögskolan, jag kände att efter bara 3 månader att både YH som koncept + linjen jag gick inte alls var min grej och jag hoppade av (trodde jag).

Ni kommer nog tycka jag är otroligt dum, vilket jag antagligen också är......Det är så att jag hade ingen aning om hur CSN och studiebidrag osv fungerade exakt och jag trodde att allt man behövde göra, bara var att sluta närvara / gå tilll skolan / få underkända kurser osv och att skolan då liksom skulle märka detta och sen rapportera till CSN att jag hoppat av / inte studerar och att CSN då skulle sluta betala ut pengar till mig.

Men jag fick sen i Maj förra året ett mail av skolans utbildningsansvarig som undrade var jag höll hyss någonstans....och jag skrev tillbaka liksom va? Vad menar du? Jag har hoppat av.....och när han då sade att nej det hade jag inte och att jag liksom fortfarande var registrerad på skolan så att säga så blev jag genast full av panik, meddelade både skolan och CSN att jag avslutat mina studier och jag har varit livrädd ända sedan dess att CSN vid något tillfälle ska liksom "märka" att jag var "studerande" när jag bara var hemma och tog emot bidrag från dom utan att göra uppgifter, lämna in saker, gå på prov osv. KAN DETTA RÄKNAS SOM BIDRAGSBROTT?!?!??? SNÄLLA JAG VILL INTE BLI DÖMD OCH SITTA I FÄNGELSE OCH PRICKA NER MITT LIV!!!!

Jag hade inte minsta aning om att man "själv" var tvungen att meddela CSN, jag hade inte läst det på CSNs hemsida utan jag var bara inne där för att lämna en s.k studieförsäkran och trodde att allt var "fine" och att det inte skulle vara något mer med det sen. Jag hade aldrig för avsikt att bedra och lura CSN!!! Detta är helt och hållet helt omedvetet gjort från min sida och jag tycker inte man förtjänar att bli dömd i sådana här fall!!!

JAG VILL INTE BLI HATAD AV FAMILJ OCH SLÄKTINGAR BARA FÖR DETTA!!!!! JAG VET ATT DETTA ÄR HELT OCH HÅLLET MITT EGNA FEL OCH INGEN ANNANS!!! MEN JAG VILL INTE TILL FÄNGELSET!!!!! JAG KLARAR INTE AV DET!!!! LÄNDER SOM INTE HAR UTLÄMNINGSAVTAL MED SVERIGE??!?? IAG TRODDE INTE ENS ATT DET FANNS EN SÅDAN SAK SOM BIDRAGSBROTT!!! JAG TRODDE MAN BARA BLIR ÅTERBETALNINGSSKYLDIG!!!!
Polisanmäld HAHAHAHA.

Nej bror, det tror jag inte, det skulle vara helt banalt om de polisanmäler dig för en sådan tramsgrej. Jag menar, du är inte den första som gjort så. Dina betyg och närvaro i högskolor osv har noll betydelse för om du ska bli polisanmäld. Och "streck" räknas inte som att man inte läst kursen

Det betyder bara att det inte finns underlag för att kunna ge dig ett betyg, dvs du har skippat inlämningar osv, inte gjort några prov, då får man streck helt enkelt, streck och F / IG är värda 0 poäng. Det enda som kan hända av vad du beskriver är att du nästa gång inte kommer få några bidrag då du den senaste terminen inte tagit tillräckligt med poäng för att få bidrag för nästa termin, då får du isåfall extrajobba eller ta något jobb nu och bygga ett kapital för att finansiera eventuella framtida studier.

Däremot så är det bidragsbrott om du "hoppat av" skolan officiellt utan att meddela det till CSN, dvs du skriver på alla papper osv och hoppar av och sen skiter i att meddela CSN och fortsätter ta emot bidrag. Fast inte ens då tror jag du blir polisanmäld, det mest sannolika är bara att de skickar återkrav brev till dig. Det leder nog mycket till att man ska bli polisanmäld. Du behöver inte oroa dig!

Du har juridiskt sett inte gjort minsta brott och att du skulle bli polisanmäld för vad du gjort låter bara sjukt. Det är inte olagligt att ta emot bidrag och få massa streck och IG:n så länge du är registrerad på skolan.

Vad jag vet iallafall men såklart, det finns väl alltid en risk med tanke på de svin som CSN är. Dessutom så samarbetar ju asen med Kronofogden som är precis lika svinaktiga som CSN, om inte värre.

Och du har tagit emot typ jag gissar 10 000 ca? lite mer kanske? Jag vet inte vad man får i bidrag per månad numera och det kan kanske betraktas som ändå rätt så grovt brott. Så har du maximalt av oturens otur så kan du faktiskt bli polisanmäld av CSN i framtiden och dömd till 2 års fängelse, vilket jag hoppas du inte blir. Ingen förtjänar fängelse av ett sånt här brott, vafan CSN. Det är väl klart ganska naturligt att man glömmer anmäla sina avbrott.

Så helt 100% säker lär du nog aldrig vara. Du kan bara rulla tummarna och be att CSN aldrig hittar dina uppgifter i sina arkiv och misstänker dig för "fusk".

Jag gick också en utbildning för 1 år sen som jag hoppade av och som jag glömde att rapportera till CSN och jag var precis lika rädd och orolig då som du är nu TS, jag skrev att jag hoppade av då och det datumet och jag blev återbetalningsskyldig då jag tog ut 3 månaders bidrag för mycket som jag då inte hade rätt till. Så du borde inte oroa dig för mycket.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in