2019-03-25, 17:10
Medlem
Hejsan!
Det är så att min kompis väntar brev från Polisen ang hans rättegång och han har bett mig om hjälp. Han ska föra över sig på min adress under sommaren och då mina päronen inte bor i huset så funkar det för mig. Grejen är att huset står på mina föräldrars namn. Finns det något sätt att skatteverket ringer mina föräldrar och hur kan man lösa det? Hur kan man även ta reda på fastighetsbeteckning.

Nu när hans ska flytta adress kommer hans föräldrar bli kontaktade av t ex Försäkringsbolaget osv eller hur fungerar detta?
Citera
2019-03-25, 17:24
Medlem
Byter han folkbokföringsadress enkom för brevet från Polisen? Använd istället en tillfällig eftersändning eller en särskild postadress.

Kolla på din fastighetsbeteckning genom att logga in på Skatteverkets flyttanmälan.
Citera
2019-03-25, 18:16
Medlem
Kommer post från polisen eftersändas? Han vill enbart ha detta i 2-3 månader max. Så om han eftersänder post från polisen till min kompis adress kommer det funka?
Citera
2019-03-25, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Byter han folkbokföringsadress enkom för brevet från Polisen? Använd istället en tillfällig eftersändning eller en särskild postadress.

Kolla på din fastighetsbeteckning genom att logga in på Skatteverkets flyttanmälan.

Kommer post från polisen eftersändas? Han vill enbart ha detta i 2-3 månader max. Så om han eftersänder post från polisen till min kompis adress kommer det funka?
Citera
2019-03-25, 18:30
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakkatb
Hejsan!
Det är så att min kompis väntar brev från Polisen ang hans rättegång och han har bett mig om hjälp. Han ska föra över sig på min adress under sommaren och då mina päronen inte bor i huset så funkar det för mig. Grejen är att huset står på mina föräldrars namn. Finns det något sätt att skatteverket ringer mina föräldrar och hur kan man lösa det? Hur kan man även ta reda på fastighetsbeteckning.

Nu när hans ska flytta adress kommer hans föräldrar bli kontaktade av t ex Försäkringsbolaget osv eller hur fungerar detta?

Ska finnas på Skatteverket eller Lantmäteriet.

Tror inte att hans föräldrar blir kontakrade då man får flytta hemifrån hur mycket man vill.

Tycker nog att du ska fråga dina föräldrar innan då det är deras hus då du inte har rätt att låta någon använda deras adress.
Citera
2019-03-25, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Ska finnas på Skatteverket eller Lantmäteriet.

Tror inte att hans föräldrar blir kontakrade då man får flytta hemifrån hur mycket man vill.

Tycker nog att du ska fråga dina föräldrar innan då det är deras hus då du inte har rätt att låta någon använda deras adress.

Alright, Men kan man använda sig av en tillfällig eftersändning ?
Citera
2019-03-25, 18:37
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Alright, Men kan man använda sig av en tillfällig eftersändning ?

Det kan man absolut göra.
Citera
2019-03-25, 18:47
Medlem
Citat:
Viss post eftersänds inte:
"följande försändelser omfattas inte:
-Expresspaket. Finns inte mottagaren på angiven adress sänds försändelsen åter till avsändaren.
-Paket som körs ut. Finns inte mottagaren på angiven adress vid utkörning sänds paketet åter till avsändaren.
-Paket som hämtas på serviceställe. Om paketet aviseras via brev/avi eftersänds denna avi till kunden, för att ge kunden möjlighet att genom ombud hämta ut paketet. Paketet ligger normalt kvar på servicestället i 14 dagar innan retur.
-Morgontidningar. Ni måste själv kontakta tidningen.
-Varubrev"

Det är samma som gäller för vanlig eftersändning och särskild postadress.

När man adressändrar eller eftersänder finns det "risk" för att brev om detta skickas hem till den gamla adressen. För majoriteten är det positivt att de får reda på att något har hänt med deras adress.
Citera
2019-03-25, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Viss post eftersänds inte:
"följande försändelser omfattas inte:
-Expresspaket. Finns inte mottagaren på angiven adress sänds försändelsen åter till avsändaren.
-Paket som körs ut. Finns inte mottagaren på angiven adress vid utkörning sänds paketet åter till avsändaren.
-Paket som hämtas på serviceställe. Om paketet aviseras via brev/avi eftersänds denna avi till kunden, för att ge kunden möjlighet att genom ombud hämta ut paketet. Paketet ligger normalt kvar på servicestället i 14 dagar innan retur.
-Morgontidningar. Ni måste själv kontakta tidningen.
-Varubrev"

Det är samma som gäller för vanlig eftersändning och särskild postadress.

När man adressändrar eller eftersänder finns det "risk" för att brev om detta skickas hem till den gamla adressen. För majoriteten är det positivt att de får reda på att något har hänt med deras adress.

Vad tycker du är bäst frågar min kompis. Ska han göra en helt adressflyttning där han står på mitt hus i ett antal månader eller ska han bara eftersända posten till min adress? Vad tycker du?
Citera
2019-03-26, 20:05
Medlem
Citat:
Vad tycker du är bäst frågar min kompis. Ska han göra en helt adressflyttning där han står på mitt hus i ett antal månader eller ska han bara eftersända posten till min adress? Vad tycker du?
Personligen så hade jag inte gjort någotdera utan pratat med mina föräldrar om det, men det finns ju tyvärr de som inte har särskilt förstående föräldrar och lever i rädsla för dem och då får man väl göra något sånt här för att slippa de konsekvenser som det kan innebär att de får reda på sanningen...som jag tror ändå kommer fram förr eller senare.

Jag hade gjort en tillfällig eftersändning. Det är tänkt för tillfällen då man kortare tid bor på annan adress. Innan jag gjort det hade jag kontaktat den myndighet som ska skicka ut kallelsen och fråga om de kan skicka den till annan adress då adressaten inte kommer vara tillgänglig på hemadressen.
Eftersändning av något slag måste göras för man vet inte när och hur de plockar fram adressen. De kan ju ta ut den innan eventuell adressändring sker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in